kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۴۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰

اخبار ویژه



شرق: نه درآمدهای دولت شفاف است و نه هزینه‌های آن
عضو هیئت ‌علمی دانشگاه خوارزمی گفت دولت از نحوه و ترکیب‌ هزینه‌های خود اطلاعی ندارد.
سیدمحمدهادی سبحانیان در گفت‌وگو با روزنامه شرق و درباره دعوت رئیس‌جمهور از اقتصاددانان برای ارائه پیشنهادهای راهگشا اظهار داشت: دولت راه‌هایی دارد که در عمر کوتاه خود می‌تواند نسبت به آن اقدام کند. به‌نظر می‌رسد شرایط کنونی، بهترین زمان برای اصلاح برخی رویه‌های تاریخی غلط در نظام مالیه عمومی دولت باشد؛ اصلاحاتی که در عین حفظ ثبات و آرامش نسبی جامعه بتواند مسائل و مشکلات جاری کشور را نیز برطرف کند. برای انجام برخی از اصلاحات، اگرچه همکاری و معاضدت قوای سه‌گانه لازم است، ولی در این میان نقش دولت به‌عنوان قوه مجریه در کشور بسیار حائز اهمیت است.
در وهله نخست، لازم است برخی اقدامات اصلاحی در نظام مالیاتی کشور انجام شود. با توجه به کاهش منابع نفتی از یک‌سو و لزوم کاهش وابستگی بودجه به منابع نفتی از سوی دیگر، اقدام جدی در راستای افزایش درآمد‌های مالیاتی در کشور اجتناب‌ناپذیر است.
جلوگیری از فرار مالیاتی گسترده در کشور از مسیر اجرایی ‌کردن ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم یا همان اجرائی‌کردن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و بررسی تراکنش‌های بانکی حساب‌های با گردش‌های بالا امکان‌پذیر است. همچنین استقرار نظام مالیات بر مجموع درآمد اشخاص و وضع مالیات بر عایدی سرمایه، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و حذف برخی موارد غیرضرور، قابل انجام است. باید ذکر کرد که در‌ حال ‌حاضر بر اساس قوانین مالیاتی موجود، حدود ۵۰۰ هزار میلیارد ریال معافیت‌های مالیاتی در کشور وجود دارد که ساماندهی برخی از آنها می‌تواند ضمن کاهش انگیزه فرار مالیاتی در کشور، به افزایش درآمد مالیاتی و کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌ها کمک شایانی کند.
این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: در گام بعد لازم است دولت برای بهبود محیط کسب‌وکار، رفع موانع تولید و مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام کند. محیط کسب‌وکار که متشکل از عوامل بیرونی اثرگذار بر فعالیت‌های اقتصادی افراد است، همواره یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران و بنگاه‌های تولیدی بوده است. در طول سال‌های گذشته احکام قانونی متعددی برای بهبود محیط کسب‌وکار در ایران وضع شده است؛ اما بسیاری از آن‌ها یا اجرا نمی‌شوند یا اجرای آن‌ها اثربخشی کمی دارد. وی همچنین گفت: یکی از چالش‌های کنونی دولت پراکندگی و نامعلوم ‌بودن میزان منابع دولت و شرکت‌های دولتی است. این چالش با پیاده‌سازی کامل حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهایی به‌وسیله خزانه کل کشور قابل حل است. این چالش نه فقط مدیریت نقدینگی دولت را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه بعضا موجب تضییع حقوق دولت می‌شود. لازمه اصلاح این امر تمرکز همه منابع دستگاه‌ها در خزانه (در حساب‌های نزد بانک مرکزی) است؛ امری که تحت عنوان حساب واحد خزانه شناخته شده و اجرای آن با مقاومت شرکت‌ها و سایر دستگاه‌های درآمدزای دولت مواجه است.
در سمت پرداخت‌های دولت نیز در حال حاضر اعتبارات دستگاه‌ها به‌صورت سرجمع به آنها تخصیص داده شده و دستگاه‌ها درباره نحوه پرداخت آن به ذی‌نفع نهایی تصمیم‌گیری می‌کنند. ماحصل این سیاست آن است که: اولا دولت از نحوه و ترکیب دقیق هزینه‌های خود اطلاعی ندارد. برای مثال، مشخص نیست دولت دقیقا چقدر حقوق و مزایا پرداخت می‌کند. ثانیا به‌دلیل شفاف ‌نبودن هزینه‌های دولت، امکان مدیریت هزینه‌ها برای دولت وجود ندارد. برای مثال، از آنجا که در حال حاضر نمی‌توان بر مبنای دقیقی هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر را به دقت احصا کرد، از این‌رو نمی‌توان در شرایط خاص، هزینه‌های اجتناب‌پذیر را با دقت قابل قبولی حذف کرد. ثالثا به‌دلیل در دسترس ‌نبودن ریز اطلاعات پرداختی‌های دستگاه‌ها نزد دولت، حتی اجرای قانون مالیات بر حقوق کارکنان نیز دچار انحرافات قابل توجهی است. راهکار اجرایی این امر آن است که در اسرع وقت، پرداخت‌های انجام ‌شده صرفا از سوی خزانه‌داری کل و مستقیما به ذی‌نفع نهایی انجام شود.

بی‌بی‌سی: ایران ضربه بدی زد عراق برای آمریکا ناامن شده است
شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در گزارشی پاستوریزه(!) بخشی از ضربت موشکی استراتژیک ایران به آمریکا در پایگاه عین‌الاسد را بازگو کرد.
در حالی که نفیسه کوهنورد خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی اخیراً سعی کرده بود حملات موشکی ایران را فاقد اثر جلوه دهد، کوئنتین سامرویل خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیسی، ضمن گزارشی از عین‌الاسد گفت: مأموریت آمریکا در ترور سلیمانی در عراق آسیب دیده است. ایران در پی این ترور، موشک‌های زیادی را به سمت پایگاه هوایی آمریکا در عراق شلیک کرد.
فیلم جدیدی منتشر شد که یک نظامی نیروی هوایی آمریکا آن را ضبط کرده بود و لحظه حمله ایران به نیروهای آمریکایی را در پایگاه عین‌الاسد نشان می‌دهد. این حمله دو ساعت طول کشید.
ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا ما خبرنگاران را به اینجا (پایگاه عین‌الاسد) آورد. ایران در این حمله شوخی نداشت و کاملاً جدی بود. حفره بزرگی که در تصویر می‌بینید ناشی از پنج موشک‌باران بود. شدت انفجارهای ناشی از اصابت موشک‌ها به حدی بود که باعث شد دیوارهای بتنی روی زمین بیفتند.
در داخل این پناهگاه کوچک یک پیمانکار آمریکایی حضور داشت که در تمام مدت حملات موشکی آنجا ماند. احتمالاً علت زنده ماندن این پیمانکار، افتادن دیوارهای بتنی روی پناهگاه کوچک وی بود (که به‌عنوان یک مانع و حفاظ عمل کرد.)
آمریکا این روزها در عراق تحت فشار قرار دارد. برای آمریکا با این همه قدرت آتش نظامی که دارد بسیار نادر است که مستقیماً هدف حمله نیروهای نظامی متعارف قرار گیرد.
تری جونز گروهبان آمریکایی می‌گوید: «انفجارهای بسیار بسیار مهیبی رخ دادند و نورهای روشن و سفید رنگ در محیط ایجاد شدند. پناهگاهی که ما داشتیم کاملاً روشن شد و ما می‌توانستیم ببینیم که کل آسمان روشن شده است. چند ثانیه بعد بود که صدای مهیب دیگری را می‌شنیدیم.»
اکنون عراق، مکانی خطرناک‌تر است. ترور قاسم سلیمانی بود که باعث حمله موشکی ایران شد. نیروهای خارجی از این پایگاه خارج شدند. اما نمی‌توان چنین چیزی را برای مأموریت این نظامیان بکار برد. چون عراق اکنون می‌خواهد که آنها این کشور را ترک کنند.
روابط بین آمریکا و عراق اکنون در وضعیت افتضاح و درهم و برهمی قرار دارد. بغداد می‌گوید آمریکایی‌ها باید بساط خود را جمع کنند و بروند، ایران نظاره‌گر و منتظر است. نظامیان آمریکایی می‌گویند این دفعه را شانس آوردند.

فرشاد مومنی: از حرف روحانی متأسفم با واردات به تولید ضربه زدند
یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب از سخنان اخیر رئیس‌جمهور انتقاد کرد.
فرشاد مومنی که خود در ستاد انتخاباتی موسوی در سال 88 فعالیت داشته، گفت: آقای رئیس‌جمهور در یک سخنرانی فرمودند که اگر اقتصاددانان بلد هستند که ما در نبود روابط خارجی، اقتصادمان مطلوب عمل کند به ما بگویند بسیار متأسفم بگویم بنیه اندیشه‌ای این عبارت بسیار ضعیف است. همین بنیه اندیشه‌ای ضعیف باعث شد تا فرصت‌های برجام به ضد خود تبدیل شود؛ یعنی هنگامی که توافق برجام صورت گرفت، به جای آنکه بنیه تولید کشور را ارتقا دهند، به طرز لجام‌گسیخته‌ به واردات مبتنی بر مصرف دامن زدند و حالا کشور را به این روز انداخته‌اند.
وی افزود: اینکه توافق برجام صورت گرفت به شخصه به آقای رئیس‌جمهور درود می‌گویم اما اینکه تمام خطاهای سیاستی که با نقد آنها رای گرفته‌اند، بدتر آن را انجام دهند دیگر ربطی به برجام ندارد.

آتلانتیک: ترور سلیمانی، مرگ برجام با همه محدودیت‌هایش برای ایران است
مشاور امنیت ملی در دولت اوباما می‌گوید ترور ژنرال قاسم سلیمانی، مرگ برجام بود.
بن رودز در نشریه آتلانتیک نوشت: توافق هسته‌ای، ایران را به تخریب هسته رآکتور برای ساخت پلوتونیوم و جمع‌آوری دو سوم از سانتریفیوژهایش مجبور کرد. ایران همچنین 98 درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده‌اش را به خارج از کشور منتقل کرد و به جامع‌ترین رژیم بازرسی‌های بین‌المللی تن داد. بازبینی این دستاوردها حائز اهمیت است، چرا که گوشزد می‌کند که با ترور ژنرال قاسم سلیمانی همه آنها از بین رفتند.
برجام درست کار می‌کرد. حتی نهادهای اطلاعاتی دولت دونالد ترامپ، هم معترف این موضوع بودند.
ترامپ مدعی بود که با خروج از برجام می‌تواند در موقعیت قوی‌تری نسبت به ایران برای متوقف کردن تحرکاتش در خاورمیانه قرار بگیرد. اما بیایید تحرکات ایرانی‌ها را در چند ماه اخیر مرور کنیم. ترور ژنرال قاسم سلیمانی، مرگ برجام بود و حالا فرقی بین تندروها و میانه‌روهای ایرانی وجود ندارد و همه، خروج ایالات متحده از منطقه را فریاد می‌زنند.
برای ماه‌ها و سال‌های آینده باید منتظر حملات جدیدی علیه منافع آمریکا و آمریکایی‌ها از طرف ایران و نزدیکانش باشیم. برخلاف وحدت بین‌المللی که با رسیدن به توافق برجام حاصل شده بود، خروج ترامپ نزدیک‌ترین متحدان ما را بیگانه کرد. حتی دیگر مذاکرات مثل مذاکره با کره شمالی نیز در سایه حس بدبینی و عدم اعتماد به ایالات متحده قرار دارد.
ما با برجام می‌توانستیم برنامه هسته‌ای ایران را حداقل ده تا پانزده سال عقب بیندازیم، ولی حالا تا ده پانزده سال آینده نمی‌توان انتظار شکل‌گیری توافق جدیدی را داشته باشیم. برجام، برنامه موشک‌های بالستیک ایران یا حمایتش از تروریسم را متوقف نمی‌کرد، اما می‌توانست این تضمین را ایجاد کند که حکومت ایران که دارای موشک‌های بالستیک پیشرفته است و از گروه‌هایی حمایت می‌کند که باب میل غرب نیستند و منافع آن را تامین نمی‌کنند، از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع شده است.
دست آخر اینکه بحران فعلی را تصور کنید اگر ایران سلاح هسته‌ای می‌داشت. ترامپ باید از اوباما متشکر باشد چرا که برنامه هسته‌ای ایران از سال 2015 به بعد متوقف شده بود و نظام بازرسی‌ها به شکل موثری اجرا می‌شد. در مقابل، با سیاست‌های ترامپ باید منتظر برنامه‌های هسته‌ای نامحدود جدید ایران باشیم.
باراک اوباما به توافقی رسید که جانشینانش را از جنگ با ایران خلاص می‌کرد. اما حالا به‌رغم همه آن تلاش‌ها، یک موقعیت جنگی بین ایران و ایالات متحده حاکم است. ترامپ برای اینکه به قول نابودی دستاورد اوباما جامه عمل بپوشاند، مایل است زیر قول دیگرش بزند که می‌گفت، آمریکا را از جنگ‌های خاورمیانه بیرون می‌کشد. بنابراین او به طرز غم‌انگیزی ثابت کرد که اوباما درست می‌گفت، شما باید بین توافق با ایران یا یک برنامه هسته‌ای نامحدود ایرانی و شکلی از جنگ، یکی را انتخاب کنید.

آمریکا قطعاًً در دادگاه لاهه به‌خاطر ترور سلیمانی محکوم می‌شود
یک نشریه آمریکایی می‌گوید محکومیت این کشور در دادگاه لاهه به‌خاطر پرونده ترور سردار سلیمانی قطعی است.
بیزنس اینسایدر درباره جنایت ترور سردار سلیمانی توسط دولت آمریکا در فرودگاه بغداد نوشت: اگر دولت ایران همان‌گونه که سخنگوی قوه قضاییه این کشور خبر داده، پرونده ترور سردار سلیمانی را به دیوان بین المللی کیفری ICC (مستقر درلاهه) ببرد، به احتمال قریب به یقین حکم محکومیت دولت ایالات متحده آمریکا را خواهد گرفت.
«بیزنس اینسایدر» با اشاره به اینکه مسئولیت این ترور را آشکارا دولت آمریکا برعهده گرفته، نوشت: بعید به‌نظر می‌رسد استدلال حقوقی آمریکایی‌ها مبنی بر ضرورت و فوریت انجام ترور با توجه به تهدیدهای در پیش رو برای این کشور، از سوی قضات این دیوان مورد پذیرش قرار بگیرد.
یک کارشناس حقوقی در این باره به «بیزنس اینسایدر»گفت، ایران در صورت شکایت شانس خوبی برای پیروزی در  این پرونده خواهد داشت.
به نوشته بیزنس اینسایدر دولت ایالات متحده به دلیل نگرانی از احتمال پیگرد سربازان و ماموران سازمان های اطلاعاتی خود در گوشه و کنار جهان، به دیوان بین‌المللی کیفری نپیوسته است.
به نوشته بیزنس اینسایدر در صورت شکایت ایران از دولت ایالات متحده آمریکا به این دیوان، وکلای ایالات متحده آمریکا در دادگاه حاضر نخواهند بود و ایران مدارک و شواهد کافی دارد تا با ارایه آنها به دادگاه محکومیت این اقدام دولت آمریکا در ترور یک مقام رسمی نظامی خود در یک کشور ثالث را، بگیرد.
یک مقام رسمی ناتو در منطقه با اشاره به این موضوع، به بیزنس اینسایدر گفت: این پرونده علیه آمریکایی‌ها به طرز تکان دهنده‌ای قوی است و ایران در صورت طرح شکایت به دادگاه لاهه، قطعا خواهد توانست حکم محکومیت آمریکا را بگیرد.
این مقام ناتو تاکید کرد: با توجه به عدم حضور آمریکایی‌ها در دادگاه لاهه، امکان دفاع و ارایه مدارک محرمانه احتمالی برای توجیه ضرورت ترور سردار سلیمانی به این دادگاه نیز منتفی خواهد بود و به همین خاطر دادگاه بر مبنای شواهد ارایه شده از سوی ایران و مدارک و شواهد آشکار این حادثه قضاوت خواهد کرد که به احتمال قریب به یقین، حکم این دادگاه به نفع ایران و در محکومیت ایالات متحده آمریکا خواهد بود.
از سوی دیگر بیزنس اینسایدر به اظهارات «آگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد کشتارهای غیرقانونی اشاره کرده و می‌گوید، اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی مغایر با قواعد و حقوق بین‌الملل و نقض فاحش حقوق بشر است.
 این مقام سازمان ملل همچنین توجیهات دولت آمریکا درباره ضرورت این ترور را غیرحقوقی و غیر قابل پذیرش می‌داند.
 
زیباکلام: سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان نابود شده است
صادق زیباکلام می‌گوید: سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان نابود شده است.
وی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره اوضاع فعلی اصلاح‌طلبان از منظر سرمایه اجتماعی گفت: «برای هرگونه تغییر و تحول در مناسبات اصلاح‌طلبان با مردم دیر شده است. من در چند نامه سرگشاده به آقای خاتمی نوشتم که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان درحال از بین رفتن است و اگر تلاشی برای ترمیم آن صورت نگیرد نابود خواهد شد که اکنون همین اتفاق هم افتاد. مهم‌ترین مشکل در جبهه اصلاحات این است که نتوانستند با نسل جوان، دهه‌ هفتادی‌ها، نخبگان و تحصیلکردگان ارتباط خود را حفظ کنند و از مقطعی به بعد دیگر یارای پاسخ گفتن به مطالبات مردم را نداشتند».
زیباکلام با بیان اینکه اصلاح‌طلبان فاقد هویت روشن و مشخص هستند، گفت: مشخص نیست در این جریان تصمیم نهایی را چه شخصی یا گروهی می‌گیرد. اصلاح‌طلبان نظرات یکدیگر را هم قبول ندارند و نمی‌توانند به یک جمع‌بندی واحد برسند. این نقیصه باعث می‌شود که نتوانند در هیچ زمینه‌ای موضع‌گیری کنند؛ آنها نه درباره دولت، نه درباره سیاست خارجی و نه حتی در موضوع افزایش قیمت بنزین هیچ موضع منسجمی نداشتند. این مشکلات که به اصولگرایان مربوط نیست و کاملا به درون اصلاح‌طلبان باز می‌گردد».