kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
در پی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب

عراقچی : اعتماد رهبری بزرگترین پشتوانه و باعث دلگرمی ماست

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ضمن اشاره به فرمایشات روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب تاکید کرد : به ایشان و همه ملت ایران اطمینان می‌دهیم که از هیچ‌یک از حقوق هسته‌ای کوتاه نخواهیم آمد.


مذاکرات وین 6 دیروز با دیدارهای فشرده عراقچی- اشمید و به دنبال آن ظریف – اشتون برای نگارش پیش‌نویس متن توافق جامع پیگیری شد. در دیدار عراقچی و اشمید مدیران سیاسی 1+5 نیز حضور داشتند این رایزنی‌ها، پنجمین دور رایزنی معاونان ظریف و اشتون در راستای نگارش متن توافقنامه جامع است. البته عراقچی و اشمیت پیش از آغاز نگارش، نشستی دوجانبه نیز داشتند.
 عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دیروز همچنین بعد از سخنان روشنگرانه دوشنبه رهبر انقلاب در جمع کارگزاران نظام در صفحه شخصی‌ توئیترش نوشت: اعتماد رهبری بزرگترین پشتوانه و باعث دلگرمی ماست. به ایشان و همه ملت ایران اطمینان می‌دهیم که از هیچ یک از حقوق هسته‌ای کوتاه نخواهیم آمد.
 رهبر معظم انقلاب در این نشست تاکید کردند ما به تیم مذاکره‌کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آنها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.
ایشان مسئله تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای را یکی دیگر از مواردی دانستند که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزودند: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آنها برای دشمن امکان پذیر نیست.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آنها در مورد تأسیسات فردو می‌گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده‌آور است!
اوباما : همچنان گزینه‌ها روی میز است
همزمان با سخنان قاطع رهبر معظم انقلاب و تاکید بر استیفای حقوق ملت در مذاکرات هسته‌ای باراک اوباما با انتشار یادداشتی اختصاصی در روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص سعی کرد بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته و تیم مذاکره‌کننده کشورمان را وادار به عقب‌نشینی از مواضع خود کند.
اوباما تأکید کرد: ما به وضوح اعلام کردیم که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید تضمین قابل اثبات و مستحکمی دهد که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و ما از نزدیک در طول این فرایند با اسرائیل رایزنی کرده‌ایم.
اوباما در این یادداشت با تکرار بلوف همیشگی خود افزود: همزمان با نزدیک شدن به موعد مذاکرات هنوز نمی‌دانیم که آیا این مذاکرات موفق خواهند شد یا خیر؛ اما کف مطالبات ما هنوز تغییری نکرده است. ما مصمم هستیم ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداریم و تمامی گزینه‌ها را برای نیل به این هدف روی میز نگاه داشته‌ایم. اوباما در این یادداشت اختصاصی، با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت: «ما در تلاش هستیم اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست پیدا نخواهد کرد. ما از طریق مذاکرات بین‌المللی فشرده در تلاش هستیم تا به‌صورت مسالمت‌آمیز یک تهدید بین‌المللی مهم ضدامنیت جهانی و منطقه‌ای را حل و فصل کنیم.
آلن ایر: شکاف‌ها باقی است
 آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکا  با اشاره به مذاکرات وین6 با بیان این که نمی‌تواند جزئیات مذاکرات را با رسانه‌ها مطرح کند، گفت «هنوز شکاف‌های عمده سر جایشان باقی است». آلن ایر در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از این دوره از مذاکرات تا به این جا چیست، گفت: همه تلاش می‌کنند تا قبل از ضرب الاجل به یک توافقی برسیم؛ ولی صاف و پوست‌کنده باید بگویم که هنوز شکاف‌های عمده سر جایشان باقی است.
وی درباره شکافهای عمده میان دو طرف نیز مدعی شد: هنوز روشن نیست که آیا ایران تصمیم گرفته اقدامات لازم را انجام دهد تا به جامعه جهانی نشان بدهد که ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً صلح‌آمیز است و خواهد بود. اگر ایران راضی باشد این کار را بکند ... ما می‌توانیم قبل از ضرب‌الاجل (تعیین شده در توافق موقت آذرماه سال گذشته) به توافق برسیم.
خبرگزاری «شینهوا» نیز  به نقل از منابع دیپلماتیک از احتمال سفر وزرای برخی کشورهای عضو گروه ۱+۵ به وین و حضور آنها در ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد.
به گزارش فارس، خبرگزاری «شینهوا» روز دوشنبه به نقل از منابع دیپلمات گزارش داد که وزیران خارجه برخی از کشورهای عضو گروه 1+5 احتمالا روز جمعه برای تقویت مذاکرات جاری هسته‌ای با ایران، به وین سفر می‌کنند.
پیشتر پایگاه «المانیتور» گزارش داده بود که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که به چین سفر کرده، پس از پایان این دیدار، راهی وین می‌شود. شینهوا با تائید این خبر، نوشته است که هنوز دقیقا مشخص نیست وزرای خارجه کدامیک از دیگر اعضای 1+5، به مذاکرات بپیوندند.
واشنگتن پست نیز طی یادداشتی با اشاره به این ‌که اوباما برنامه جایگزینی در صورت توقف مذاکرات  در دست ندارد، نوشت : الان موقع آن است تا کنگره تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند تا بتوان به توافق نهایی با این کشور دست پیدا کرد.
این روزنامه در ادامه نوشت : حال که دولت ایران و اسرائیل می‌دانند که اوباما از نیروی نظامی استفاده نمی‌کند این کنگره آمریکا است که باید بر خطوط برجسته جهت حصول توافق قابل قبول تاکید کند.