kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷

دهن‌کجی چند باره آمریکا به مذاکرات وین (خبر ویژه)

دولت آمریکا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای وین، یک بانک آلمانی را جریمه کرد.


جریمه کومرتس بانک آلمان به خاطر همکاری با ایران، 10 روز پس از جریمه بانک فرانسوی صورت می‌گیرد.
روزنامه نیویورک تایمز نوشت ؛کومرتس بانک، دومین بانک بزرگ آلمان، به بهانه نقض تحریم‌های ایران به پرداخت جریمه پانصد میلیون دلاری از سوی مقامات قضایی آمریکا محکوم شده است.
به نوشته نیویورک تایمز، مذاکره با کومرتس بانک زمینه‌ساز رسیدگی به تخلف دویچه بانک از تحریم‌های آمریکا خواهد بود. به گزارش بی‌بی‌سی دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمانی، هفته گذشته اعلام کرد که همکاری با مقامات آمریکایی را آغاز کرده،  اما برای این بانک روشن نیست نتیجه بررسی دستگاه قضایی آمریکا چه خواهد بود.
آمریکا طی 6 ماهه اجرای توافق ژنو چندین بار شرکت‌ها و بانک‌های طرف همکاری با ایران را جریمه کرده است.
بانک فرانسوی ب‌ان‌پ پاریبا، 10 روز پیش به بهانه نقض تحریم ایران، به جریمه‌ای 9 میلیارد دلاری محکوم شد.
با وجود خوش‌خیالی برخی محافل داخلی، مقامات آمریکایی به توافق طی 6 ماه گذشته تصریح کرده‌اند که شاکله تحریم‌ها را علیه ایران حفظ خواهند کرد و به خاطر توافق با ایران حاضر نیستند تحریم‌ها را لغو کنند. آنها مدعی‌اند 25 سال - یا حداقل 10 سال- زمان لازم است که بشود پس از اعتمادسازی ایران درباره لغو تحریم‌ها تصمیم گرفت و این در حالی است که در مذاکرات ژنو و وین به دنبال اخذ امتیازات نقد هستند.
در همین حال باراک اوباما برای اثبات سرسپردگی خود به رژیم صهیونیستی، یادداشتی در روزنامه هاآرتص منتشر کرد و بار دیگر بر تعهد واشنگتن به آنچه حفظ امنیت اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای با ایران نامید، تأکید نمود.
اوباما در این یادداشت، با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت: «ما در تلاش هستیم اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست پیدا نخواهد کرد».
رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران نوشت: «ما به صراحت گفته‌ایم که هر گونه توافق با ایران بایستی حاوی تضمین‌هایی ملموس و آزمون‌پذیر مبنی بر این باشد که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و ما در سرتاسر این فرایند مشورت نزدیکی با اسرائیل داشته‌ایم.»
اوباما افزود: «همزمان با نزدیک شدن به موعد مذاکرات هنوز نمی‌دانیم که آیا این مذاکرات موفق خواهند شد یا خیر؛ اما کف مطالبات ما هنوز تغییری نکرده است. ما مصمم هستیم ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز داریم و تمامی گزینه ها را برای نیل به این هدف روی میز نگاه داشته‌ایم.»
در عین حال روزنامه واشنگتن پست با بیان اینکه اوباما در صورت شکست مذاکرات با ایران هیچ گزینه جایگزینی ندارد، خواستار فشار کنگره بر دولت شد و نوشت: کنگره باید مشخص کند تا زمانی که ایران از نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم دست نکشد لغو تحریم‌ها ممکن نخواهد بود.