kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

روحانی: وقتی برجام اجرا شد ایران پرواز کرد!

رئیس‌جمهور دیروز در حالی مدعی شد که وقتی برجام اجرا شد، ایران در اوج پرواز رفت که شاخص‌های اقتصادی خلاف این را می‌گوید.



حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیئت وزیران، با ‌اشاره به حوادث اخیر، تاکید کرد: این عروج‌ها بسیار مظلومانه بود؛ هم شهادت شهید سلیمانی، هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان و هم از دست رفتن عزیزان ما در پرواز هواپیما بسیار مظلومانه بود و این مظلومیت دل همه را آتش زده است و مردم را بی‌قرار کرده است.
رئیس‌جمهور گفت: البته حادثه سیل و گرفتاری مردم سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر هم اضافه شده، در برابر این حوادث ملت ما قادر است بایستد و جبران کند. شهادت سردار سلیمانی جبران دارد، در بخش نظامی انجام گرفت و نیروهای مسلح و سپاه پاسداران با موشک‌هایی که به عین‌الاسد زد، نشان داد در برابر آمریکا کوتاه نمی‌آییم و حتما پاسخ جنایتشان را می‌دهیم.
وی افزود: در عین حال یک جبران بزرگ مد نظرمان است و آن تلاش ملت‌های منطقه برای رفتن آمریکا از این منطقه است و باید آن را دنبال کنیم.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، تصریح کرد: در داستان هواپیما که داغ بزرگی برای همه ما بود، کل دولت، ملت و نیروهای مسلح ما عزادار شدند و به یک تعبیر ما هم ولی دم آنها هستیم. این مسئله را باید جبران کنیم، قدم اول به این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود، درد مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می‌شود. اینکه زبانی تسلیت بگوییم خوب است اما غم مردم زمانی رفع می‌شود که بدانند احساس مسئولیت می‌کنیم و صداقت داریم.
روحانی عنوان کرد: این قدم جبرانی به این نیست که این نیرویی که برای امنیت کشورمان نیاز داریم، تضعیف شود. راه این است که با هماهنگی بیشتر نیروهای مسلح به گونه‌ای به مردم و جهان اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود.
وی گفت: آن نخست‌وزیر در لندن نمی‌دانم چگونه فکر می‌کند، می‌گوید برجام را بگذاریم کنار و طرح ترامپی را اجرا کنیم، ترامپ جز نقض عهد و قراردادهای بین‌المللی کاری نمی‌کند!
رئیس‌جمهور خطاب به سران کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: شما در آب و هوا چه کردید، ترامپ برای شما چه کرد، شما در ناتو در قبال این همه کارشکنی ترامپ چه کردید، شما در یونسکو که ترامپ از آنجا بیرون رفت، چه کردید، شما در حقوق بشر و شورای حقوق بشر که آمریکا خارج شد چه کردید؟
روحانی ادامه داد: کجا توانستید کاری کنید و شما سه کشور اروپایی و همه کشورهای اروپایی یک نمونه بیاورید و بگویید در یک مورد چه کردید که دلمان گرم شود و بگوییم برای برجام هم بلد هستید یک کار  انجام دهید. شما هیچ‌جا نتوانستید کاری کنید.
وی تاکید کرد: از مردم ایران به‌خاطر ناتوانی، ضعف و ترس‌تان در برابر آمریکا  عذرخواهی کنید و شما را باز هم به برجام دعوت می‌کنیم.
روحانی خطاب به ملت ایران، با بیان اینکه مردم عزیز ایران! برجام چه شد؟ آمریکا پای میز مذاکره آمد؟ برای چه آمد؟ چرا آمریکا سال 90 و 91 پای میز مذاکره نیامد؟ و چرا 92 آمد؟ تصریح کرد: آمریکا در سال‌های 90 و 91 فکر کرد تحریم اثر گذاشته است و گفت اگر فشار را بیشتر کنیم، ایران تسلیم می‌شود و انتخابات 92 کاری کرد که یک امید بزرگ به مردم داد و دیدند که همه چیز به عکس شد. وی افزود: قیمت‌ها و تورم پایین آمد، رشد و رونق اقتصادی ایجاد شد و اینهمه به خاطر امید و نشاط مردم بود لذا اوباما و کاخ سفید دیدند که همه چیز برعکس شده است و همه چیز در ایران رو به راه شده است که در آن زمان تسلیم شدند و سر فرود آوردند و گفتند ما حاضریم مذاکره کنیم.
روحانی تصریح کرد: قدرت و ایستادگی ملت ایران بود که آنها را وادار به تسلیم کرد و برجام را پذیرفتند و وقتی برجام اجرا شد، ایران در اوج پرواز رفت.
رئیس‌جمهور افزود: یکی از رهبران منطقه به من می‌گفت ما به شما حسودی‌مان می‌شد هر چه نگاه می‌کردیم می‌دیدیم صف است و شرکت‌های چینی، اروپایی همه برای معامله به ایران می‌آیند و ما حسودی‌مان می‌شد که ایران چقدر عظمت دارد و مهم است و همه عاشق ایران هستند.
روحانی با بیان اینکه دیدند بعد از برجام ایران اوج گرفت، اظهار داشت: سال بعد از برجام (سال 95) رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد و صادرات نفت و میعانات گازی نزدیک 3 میلیون بشکه شد و تحرک بزرگی در کشور به‌وجود آمد.
اروپا با وجود رویه عهدشکنانه‌ و همدستی با آمریکا در توافق هسته‌ای و عدم اجرای تعهدات خود، دو روز قبل، گستاخانه مکانیسم ماشه در برجام را علیه ایران فعال کرده است که به بازگشت تحریم‌ها منتهی خواهد شد. این بدعهدی‌ها و خباثت‌ها قبلا از سوی منتقدان برجام پیش‌بینی و هشدار داده شده بود. رئیس‌جمهور در چنین شرایطی که باید پاسخگوی اعتماد بیجا به آمریکا و غرب و خسارت‌های متعدد به کشور در پسابرجام باشد، تقلا می‌کند با تعریف و تمجید از آن خسارت محض، از مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی فرار کند.
پس از برجام اگر ایران در اوج پرواز رفته، چطور در شش سال اول دولت آقای روحانی (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷) رشد اقتصادی کشور 1/8 درصد بوده است که پایین‌ترین رشد اقتصادی در سه دهه اخیر محسوب می‌شود؟ چرا بانک مرکزی رقم رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ را سانسور می‌کند اما مرکز آمار آن را منفی 4/9 درصد اعلام می‌کند؟ تورم نقطه به نقطه (یعنی مقایسه قیمت‌ها با ماه مشابه سال قبل) در اردیبهشت 98، 52/1 درصد بوده و به نام دولت تدبیر ثبت شده است.
بدهی دولت به بانک مرکزی که منشأ بسیاری از مشکلات کلان پولی کشور است در دوره پسابرجام بیش از 12 برابر شده است! بیش از یک تریلیون تومان در دوره پسابرجام به حجم نقدینگی کشور که تأثیر مستقیمی بر تورم دارد، اضافه شده است. در دوره پسابرجام بیش از 94 درصد شاخص قیمت‌ها (که نرخ تورم براساس آن محاسبه می‌شود) افزایش یافته است. متوسط قیمت مسکن در فروردین 1395 (سه ماه پس از اجرای برجام) در تهران حدود چهارمیلیون و 218 هزار تومان در هر متر مربع بود که این رقم در آبان 1398 (آخرین آمار اعلام شده در گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی) به 12 میلیون و 463 هزار تومان افزایش یافته است؛ یعنی در دوره پسابرجام قیمت هر متر مربع خانه در تهران حدودا سه برابر شده است.
روایت مغلوط روحانی از آمدن آمریکا پای میز مذاکره و ادعای وضعیت خوب اقتصادی پس از روی کار آمدنش در حالی است که باید گفت اولا، اگر وضعیت آن‌طور بود که شما می‌گویید، چرا وعده صد روزه‌ برای حل مشکلات اقتصادی دادید و همچنین بعدا آن را انکار کردید؟! ثانیا، وقتی رئیس‌جمهور آمریکا را کدخدا می‌نامد، حریف پالس امتیازگیری حداکثری را دریافت می‌کند. در چنین شرایطی چرا آمریکا باید فرصت طلایی مذاکره را از دست بدهد؟
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز که شما فهمیدید در برجام ‌اشتباه کردید و در ترور شهید سلیمانی، منطقه، عراق، یمن و تحریم نفت ایران مرتکب ‌اشتباه شدید، بیایید دست از ‌اشتباه بردارید و برگردید، اگر شما برگردید و راهی را انتخاب کنید که به نفع ثبات و امنیت منطقه باشد، ما آماده‌ایم.
ترور وحشیانه سردار عالیقدر مقاومت، پیامد 6 سال انفعال و وادادگی مقابل موج خباثت‌های آمریکا و اروپا بود. خسارت‌های برجای مانده از این رویه غلط، کافی نیست که رئیس‌جمهور از ارسال پیام ضعف به مشتی تروریست خون‌آشام آمریکایی دست بردارد؟