kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
دیروز اعلام شد

حشدالشعبی حجت را بر آمریکایی‌ها تمام کرد؛ از عراق خارج نشوید، به زور متوسل می‌شویم

گروه‌های وابسته به «حشدالشعبی» به واشنگتن هشدار دادند که اگر نیروهای آمریکایی را از عراق خارج نکند، آنها برای اخراج آمریکا، به زور متوسل می‌شوند.

«نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش « نجباء» وابسته به حشد‌الشعبی عراق گفت، در صورتی که تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای بیگانه عملی نشود، ملت عراق راه مقاومت را انتخاب خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، الشمری با تاکید بر اینکه تصمیم اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق، نیازی به مجوز پارلمان ندارد، گفت: «مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از عراق، تنها تصمیمی است که در پارلمان، به دور از مسائل قومی- مذهبی اتخاذ شده است.»
این مقام جنبش نجباء عراق گفت: «هیچ انسان عاقلی حضور کشور بیگانه را نمی‌پذیرد... اگر اخراج نیروهای بیگانه از عراق اتهام است، برای ما و فرزندان و نوه‌های ما افتخار است».
الشمری تصریح کرد: «اگر تصمیم‌ پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه عملی نشود، این چراغ سبزی برای آغاز عملیات مقاومت [نظامی] تلقی خواهد شد.»
پارلمان عراق روز یکشنبه ۱۵ دی به اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، و خروج همه نیروهای خارجی رأی داده است.
تهدید فتح
«محمد الغبان» رئیس‌فراکسیون ائتلاف فتح در پارلمان عراق (به ریاست‌هادی عامری)، گفت که دولت بغداد باید تدابیر لازم برای پایان دادن به حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور را به کار گیرد.
به گزارش الغبان گفت: «اگر نیروهای آمریکایی بخواهند مصوبه پارلمان برای خروج شان از عراق را دور بزنند، این موضوع به یک هجوم مردمی و درگیری نظامی منجر می‌شود».
اولویت‌های نظامی حشد‌الشعبی
سازمان حشد‌الشعبی بار دیگر حمایت خود را از موضع پارلمان و دولت عراق علیه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، فرماندهان عملیات حشد‌الشعبی، معاونان، بخش‌ها، فرماندهان یگان‌ها و مدیران اداره‌های وابسته به این نهاد روز دوشنبه طی نشستی گسترده در مقر نایب‌رئیس‌سازمان حشد، به بررسی برجسته ‌ترین اولویت‌های امنیتی و نظامی این سازمان پرداختند.
در این نشست بر انجام عملیات ویژه با هدف نابودی مخفیگاه‌های بقایای داعش به اضافه مستحکم ‌سازی مواضع دفاعی و حمایت از مرزها در برابر نفوذ عناصر تروریستی، که اخیرا گزارش‌های زیادی در این باره منتشر شده، تاکید شد.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین، از مصوبه اخیر پارلمان و تصمیمات فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در زمینه اخراج نیروهای نظامی خارجی از عراق، تاکید کردند.
بغداد تکذیب کرد
اظهارات «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، در گفت وگو با شبکه «سی ان ان»، مبنی بر اینکه هم اکنون دولت بغداد سر گرم مذاکره با واشنگتن در مورد ادامه حضور نیروهای آمریکایی عراق است، با واکنش مقامات بغداد مواجه شد؛ به گزارش ایسنا، «ویلیام ورده» سخنگوی دولت عراق، به
سی‌ان‌ان گفت که دولت عراق از تصمیم پارلمان درباره اخراج نیروهای آمریکایی از عراق حمایت می‌کند.
وی افزود: منظور از خروج نیروهای خارجی، تنها شامل نظامیان آمریکایی نمی‌شود، بلکه تمامی نیروهای خارجی حاضر در عراق باید از این کشور خارج شوند.
ورده ادامه داد: هیچ‌گونه توافقی میان دولت آمریکا و عراق برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق وجود ندارد و دولت در مسیر درست اجرای تصمیم پارلمان قرار دارد.
اخیرا «مورگان اورتاگوس»‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به درخواست «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق، مبنی بر ایجاد ساز و کار لازم برای خروج نظامیان آمریکایی، بر ادامه شراکت واشنگتن و بغداد تاکید کرده بود.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز به سی‌ان‌ان گفته بود: علیرغم اینکه پارلمان عراق قانون خروج نیروهای آمریکایی را تصویب کرده است، اما من معتقدم که آمریکا و عراق در شرف دستیابی به یک توافقنامه در راستای ادامه جنگ علیه داعش هستند.
اقدامات قضایی بغداد علیه آمریکا
  کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق از تحرکات بغداد برای محاکمه دولت آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی به اتهام ارتکاب جنایات و کشتار جمعی در عراق خبر داد.
به گزارش فارس، «احمد الکنانی» عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق، دیروزتصریح کرد: آمریکا از سال ۲۰۰۳ تاکنون، مرتکب وحشیانه‌‌ترین جنایات در عراق شده که جنگ عراق، ماجراهای زندان ابوغریب، میدان النسور و ورود داعش، از جمله این جنایات است و آخرین تجاوز آمریکا نیز هدف قرار‌دادن رهبران حشد‌الشعبی است. وی گفت که همه این اقدامات، در مجموعه جنایات و کشتار جمعی می‌گنجند.
این نماینده عراقی گفت: کلیه جنایاتی که آمریکا در حق ملت عراق مرتکب شده، مستند بوده و تحرکاتی نیز در این راستا آغاز شده است، تا آمریکا به خاطر این جنایات، توسط دادگاه‌های بین‌المللی بازخواست شود.
«سلام الشمری» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق، نیز دوشنبه گفته بود: آمریکا مسئول تمامی خرابی‌ها در عراق است و باید به این کشور غرامت بدهد و این غرامت، بالغ بر 20 تریلیون دلار است.
وی افزود: «رئیس‌جمهور آمریکا همواره می‌گوید عراق باید غرامت بدهد، اما درباره این قضیه خود را به فراموشی زده که این تخریب و ویرانی سنگینی که بر سر عراق آمده، حاصل سیاست‌های دولت‌های آمریکا است.»
اس- 400
یک مقام روس، مذاکرات میان بغداد و مسکو بر سر خرید سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته را تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «الکساندر شِرین» معاون کمیته نظامی پارلمان روسیه روز دوشنبه گفت، عراق در حال مذاکره با روسیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۳۰۰» و «اس-۴۰۰» است.
شرین توضیح داد: «آنها(عراقی‌ها) احتمالا فهمیده‌اند که کشوری اشغال‌شده هستند و حقی برای اقدامات مستقل ندارند».
این مقام روس همچنین درباره پرداخت هزینه این سامانه‌ها گفت: «نمی‌دانم با وجود کار‌شکنی‌های آمریکا، عراق چگونه می‌خواهد هزینه این تسلیحات را به ما بپردازد. اینکه عراق چگونه می‌خواهد اس-۴۰۰ را از روسیه به این کشور منتقل کند، نیز مشخص نیست».
قبلا نیز «سعد جواد قندیل» سفیر عراق در تهران، گفته بود: «مسئله خرید اس- ۳۰۰، بر روی میز مذاکرات عراق و روسیه قرار دارد و ممکن است که عراق این سامانه را خریداری کند».