kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲

چین، مالک دومین ناوشکن بزرگ جهان

نیروی دریایی چین با عملیاتی کردن ناوشکن موشک‌انداز مدل(۰۵۵ نانچانگ) حالا مالک بزرگترین ناوشکن موشکی در آسیا و دومین ناوشکن بزرگ در جهان است.

 رقابت نظامی چین و روسیه با آمریکا طی سه سال اخیر و با قدرت گرفتن ترامپ در آمریکا شدت گرفته است و هر چند وقت یک بار پکن و مسکو در حوزه فناوری‌های پیشرفته نظامی یکی از دستاوردهای جدید خود را رو می‌کنند. روزنامه واشنگتن پست در همین رابطه با انتشار گزارشی تحت عنوان رونمایی چین از بزرگترین ناوشکن موشکی خود نوشته: «ناوشکن موشک‌انداز مدل(۰۵۵ نانچانگ) به صورت رسمی روز یکشنبه در مراسمی به نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین ملحق شد. این ناوشکن بزرگ موشک‌انداز سال گذشته میلادی آزمایش‌های نهایی را از سر گذراند. بر اساس این گزارش زمانبندی عملیاتی شدن این ناوشکن بزرگ موشک‌انداز دقیقا پس از انتخابات روز شنبه تایوان بود. ناتو گفته این ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده را «رزم‌ناو» در نظر می‌گیرد، نه ناوشکن.
 به گزارش ایسنا این ناوشکن ۱۳ هزار تن وزن و ۱۸۰ متر طول دارد و بزرگترین ناوشکن در آسیا و دومین در جهان پس از ناوشکن‌های «زوموالت» نیروی دریایی آمریکاست که ۱۵ هزار تن وزن دارند. همچنین سرعت این ناوشکن چینی ۳۰ گره دریایی تخمین زده شده است. این ناوشکن می‌تواند ۱۱۲ سیستم موشک‌انداز حمل کند که قادرند برخی از کشنده‌ترین پرتابه‌ها را شلیک کنند که شامل موشک‌های دوربرد ضد ناو موشک‌های کروز و موشک‌های ضد هوایی می‌شود که براساس گزارش روزنامه «میلیتاری تودی» با اس-۳۰۰های روسی برابری می‌کند. ارتش آزادی‌بخش خلق چین پنج ناوشکن دیگر تایپ ۰۵۵ دارد که در ۲۰۱۹ عملیاتی شدند.
خبر دیگر از چین اینکه گزارش‌ها از گسترش روابط تجاری چین و روسیه حکایت دارد. خبرگزاری اینترفکس در این زمینه نوشته: در پایان سال ۲۰۱۹، میزان مبادلات تجاری بین روسیه و چین به میزان ۳.۴ درصد افزایش و به رقم ۱۱۰.۷۵ میلیارد دلار رسید که یک رکورد محسوب می‌شود، ضمن اینکه مسکو و پکن دیگر از ارزهای ملی به‌جای ««دلار» استفاده می‌کنند. در پایان سال 2018، مسکو و پکن مبادلات بازرگانی خود را با رشدی معادل 27.1 درصد افزایش داده و به رقم 107 میلیارد دلار رساندند. این رقم برای اولین بار حاصل شده بود. سپس حجم صادرات سالانه از چین به روسیه 12 درصد افزایش یافت و به بیش از 47.97 میلیارد دلار رسید که سهم واردات کالاهای روسی- 42.7 درصد و رقم 59.08 میلیارد دلار بود. از آن زمان به بعد، روسیه جایگاه نخست را در میان شرکای چین به خود اختصاص داد.