kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
با افزایش 1108 واحدی

شاخص بورس به مدار رشد برگشت

شاخص بورس تهران در معاملات دیروز دوباره به مدار رشد برگشت و موفق به پس گرفتن کانال 73 هزار واحدی شد.


بورس اوراق بهادار تهران در معاملات دیروز به اظهارات مقام معظم رهبری درباره مسائل هسته‌ای، رفع برخی ابهامات از صنایع و همچنین اخبار مثبت در گروه پتروشیمی از جمله کاهش 24 درصدی نرخ قیمت گاز واحدهای پتروشیمی و عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ ارز آزاد واکنش مثبت نشان داد و با افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها مواجه شد.
به این ترتیب در بازار سه‌شنبه صف‌های خرید سنگین تشکیل شد و قیمت سهام شرکت‌ها افزایش پیدا کرد به طوری که شاخص بورس که در اولین روز هفته موفق به پس‌گیری کانال 72 هزار واحدی شده بود، با 1108 واحد افزایش وارد کانال 73 هزار واحدی شد.
در بازار دیروز شرکتهای پالایشگاه بندرعباس، بانک پاسارگاد، نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، تاپیکو، غدیر،‌مپنا، مخابرات، هلدینگ خلیج فارس، ارتباطات سیار، ایران خودرو، بانک اقتصاد نوین، پتروشیمی شازند و بانک صادرات بیشترین تأثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند.
به گزارش ایسنا، همچنین در بازار سه‌شنبه بیشترین تعداد صف‌های خرید به صنایع خودرو و پتروشیمی اختصاص یافت به طوری که شرکتهای لیزینگ ایرانیان، ایران خودرو، لیزینگ صنعت و معدن و گروه بهمن بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند.
به این ترتیب در بازار دیروز اکثر صنایع با افزایش قیمت مواجه شده و در این میان صنایع محصولات شیمیایی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، فرآورده‌های نفتی، شرکتهای چند رشته‌ای صنعتی و مخابرات بیشترین تأثیر را در رشد شاخص گذاشتند.
از دیگر نکات مثبت بازار دیروز افزایش خرید سهامداران حقیقی در مقابل میزان فروش آنها بود یعنی در بازار روز سه‌شنبه سهامداران حقیقی 77 میلیون و 469 هزار سهم خریداری کرده و در مقابل960 میلیون و 379 هزار سهم فروختند. براین اساس سهامداران حقیقی در بازار دیروز در صنایعی همچون محصولات شیمیایی، بانکها، شرکتهای چند رشته‌ای صنعتی و سرمایه‌گذاری‌ها وارد شدند.
در مجموع در بازار دیروز بورس تهران حجم معاملات افزایش پیدا کرد و در مجموع 668 میلیون سهم به ارزش 212 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 345 هزار میلیارد تومان رسید.
تجربیات
یک سهامدار حقیقی
میلاد رشیدی یک سهامدار حقیقی که سابقه 13 سال فعالیت در بازار سرمایه را دارد، از آن دسته سهامدارانی است که چندین بار ضرر کرده ولی در بازار سرمایه باقی مانده است و در شرایط رکودی بورس هیچگونه استرسی در چهره او مشاهده نمی‌شود زیرا او معتقد است که برای کسب سود در بازار سرمایه باید نگاه 5 تا 10 ساله داشت و سهم‌های بنیادی خرید.
وی در عین حال تأکید می‌کند که همه کسانی که امروز از بازار سرمایه خارج شدند همه افرادی بودند که به صورت هیجانی و براساس تحلیل تکنیکال سهم خریداری کرده؛ این افراد یک شبه سرمایه خود را از دست داده و دیگر به بازار برنگشتند اما افرادی که سهام بنیادی خریداری کردند و یا سرمایه خود را به دست مشاور با تجربه سپردند، موفق بودند.
او می‌گوید، میانگین سود تجمعی بازار سرمایه در پنج سال 36 درصد است در حالی که هیچ بازاری در کشور بیش از این مقدار سود تجمعی ندارد.
رشیدی مهم‌ترین خواسته فعالان بازار سرمایه از دولت و رئیس جمهور را این می‌داند که رئیس جمهور یک ساعت به فعالان و سهامداران بازار سرمایه فرصت بدهد تاحرف‌هایشان رابزنند.
وی همچنین بارها به ایسنا تأکید کرد که دولت، مجلس و بازار سرمایه با یکدیگر هماهنگ باشند و در خصوص مسائل مختلف نظر بازار سرمایه و سازمان بورس را اخذ کنند تا کمتر به این بازار آسیب برسد.