kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶

سقوط بوئینگ 737 اوکراین دستاویز آمریکا برای فرار از تحقیر عین‌الاسد

به دنبال سقوط هواپیمای بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال در حوالی صباشهر تهران، مقامات دهشت‌زده آمریکایی که این روزها پس از سیلی موشکی سپاه از حالت گستاخی و کری‌خوانی به شوک ضربه حیثیتی و لاک انفعال رفته‌اند، کوشیدند با جنگ روانی و عملیات رسانه‌ای علت سقوط هواپیما را برخورد‌اشتباهی یک موشک به آنجا بزنند تا پوزه به خاک مالیده شده خود در پایگاه عین‌الاسد را ترمیم کنند و از ضرر شرکت بوئینگ نیز بکاهند.


سرویس سیاسی ـ

سپیده‌دم چهارشنبه داغ دیگری بر قلوب ماتم زده ایرانیان نشست. مردم شریف و قدرشناس ایران اسلامی که عزادار شهادت سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی و یارانش بودند، در پی سقوط هواپیمای بوئینگ 737 غم جانسوز دیگری را به جان خریدند و اندوهگین شدند. یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال که ساعت 6:13 از مبدا تهران به مقصد «کیف» اوکراین به پرواز درآمده بود، 5 دقیقه پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) حوالی صباشهر تهران سقوط کرد و همه مسافران آن‌جان باختند.
به دنبال این سانحه دلخراش، مقامات آمریکایی و غربی به سیاق همیشگی‌شان مشغول دروغ‌پردازی، فضاسازی و اتهام‌پراکنی علیه ایران شدند و با ایجاد جنگ روانی ادعا کردند که عامل سرنگونی این هواپیما، شلیک موشک بوده است!
ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: من هم شک و تردیدهایی دارم. اتفاق بسیار دردناکی است. درباره این سقوط ابراز تردید‌ شده است. شاید در آنجا کسی‌اشتباهی کرده است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا این هواپیما به طور اتفاقی هدف قرار گرفته گفت: من هم مشکوک‌ام... ایده‌آل این است که آنها [ ایران] جعبه سیاه را به بوئینگ بدهند. اما اگر به فرانسه یا یک کشور دیگر هم بدهند، اوکی است. حس می‌کنم اتفاق خیلی فجیعی افتاده... شاید یک نفر‌اشتباه کرده باشد.
پنتاگون نیز با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که تصاویر ماهواره‌ای‌شان آنها را تا حد زیادی متقاعد کرده که هواپیمای اوکراینی به‌اشتباه توسط موشک ایرانی ساقط شده است!
به همین قرار، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز مدعی شد:‌ اطلاعات دریافتی ما از منابع متعدد و از کشورهای مختلف و سازمان اطلاعاتی کانادا نشان‌ می‌دهد هواپیمای یادشده در نتیجه شلیک یک فروند موشک زمین به هوای ایران سرنگون شده است!
علاوه‌ بر اینها، تصویری که در فضای مجازی به عنوان سر موشکی به اصطلاح برخورد کرده به هواپیمای اوکراینی منتشر شده، از ۳ روز قبل از حادثه در اینترنت موجود بوده است و با یک جست‌وجوی ساده، دروغ بودن ارتباط این تصویر با حادثه اخیر مشخص شده است.
سناریوی غیر علمی آمریکایی‌ها
علیه ادله محکم
متخصصان امر اما ادعا و طرح گمانه برخورد‌اشتباهی موشک به بوئینگ 737 را از اساس رد می‌کنند و آن را فاقد منطق علمی می‌دانند.
آنها تأکید دارند که در صورت برخورد موشک مورد ادعای سامانه tor ، هواپیما بلافاصله درجا کاملا منفجر خواهد شد، این در حالی است که اینگونه نبوده و ویدیوهای موجود و شواهد و آثار محل سقوط هواپیما و گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، بصورت واضح  نشان می‌دهد که هواپیما آتش گرفته بوده و در حال طی مراحل سقوط تدریجی بوده است.
همچنین، زمان وقوع سقوط، حدودا 5 ساعت بعد از حملات موشکی ایران از کرمانشاه به عراق بوده است. هماهنگی کامل بین پدافند هوایی و سامانه‌های غیرنظامی کشور نیز وجود دارد و فهرست پرواز‌ها مرتب به سامانه پدافندی کشور ارائه می‌شود.
افزون بر این، ادعای هدف قرار گرفتن‌اشتباهی هواپیمای اوکراینی با موشک در شرایطی است که دقت سامانه‌های پدافندی ایران بسیار بالاست.
برای نمونه نزدیک پهپاد متجاوز گلوبال هاوک آمریکا که از سوی ایران ساقط شد، یک هواپیما با ۳۰ سرنشین وجود داشت اما تنها گلوبال هاوک هدف قرار گرفت.
کارمندان بوئینگ
جرات پرواز با آن را ندارند
سناریوی آمریکایی‌ها درباره هواپیمایی ایجاد شده که بر اساس پیام‌های داخلی کارمندان بوئینگ که اخیرا منتشر شده، این افراد جرات پرواز با آن را ندارند و به خانواده خود اجازه نمی‌دهند، سوار این هواپیما شوند. آنها گفته‌اند: این هواپیما توسط دلقک‌ها طراحی شده و میمون‌ها بر آن نظارت دارند!
سابقه بوئینگ در مخفی‌کاری
همچنین، پس از آسوشیتدپرس و بلومبرگ این‌بار نیویورک تایمز در خبری فوری سابقه بوئینگ در مخفی‌کاری را فاش کرد؛ نیویورک تایمز خبرداد که اسناد داخلی بوئینگ نشان می‌دهد که کارکنان این شرکت، اداره هوانوردی فدرال آمریکا را در گرفتن مجوز هواپیمای ٧٣٧ مکس و آموزش به خلبانان فریب داده‌ بودند!
بوئینگ «تابوت پرنده»!
آبان سال گذشته نیز قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که هواپیماسازی بوئینگ برای اخذ مجوز پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس یک الگوی پنهانکاری عامدانه برای سودجویی را دنبال کرده است. ریچارد بلومنتال سناتور آمریکایی در این‌باره می‌گوید: بوئینگ عملاً یک تابوت پرنده طراحی کرده است!
علاوه‌بر اینها، شارون ایدان، خبرنگار و مجری معروف رژیم‌اشغالگر اسرائیلی در توئیتر خود با انتشار دو ویدئو طی دو روز گذشته اعلام کرد: همزمان با سقوط دو روز قبل هواپیمای بوئینگ 737-800 خطوط هوایی اوکراین در ایران به دلیل آتش گرفتن موتور سمت راست، یکی دیگر از این هواپیماها در فرودگاه تل‌آویو نیز دچار آتش‌سوزی در موتور چپ شده است.
دو فاکتور مهم؛ چرا آمریکا سقوط بوئینگ را به جنگ روانی تبدیل کرد؟
در همین شرایط، دقت در دو مؤلفه و فاکتور تعیین‌کننده، ابعاد و ماهیت ادعای ترامپ و مقامات غربی را بهتر روشن می‌سازد.
 این دو مؤلفه یکی سیلی موشکی سپاه به آمریکا و دیگری‌اشکالات فنی و ساختاری هواپیمای بوئینگ 737 و تقلا برای جلوگیری از ضرر شرکت آمریکایی بوئینگ است.
 به این ترتیب آمریکایی‌ها با فضاسازی و پیش کشیدن یک سناریوی غیر علمی می‌کوشند هم از میزان تحقیر و ضربه موشکی و حیثیتی سپاه به خود بکاهند و هم نقصان و کاستی‌های بوئینگ 737 را که ساخته و پرداخته آنهاست، کتمان کنند و از ضرر شرکت بوئینگ نیز بکاهند.
در توضیح مؤلفه نخست، باید یادآور شد که بامداد چهارشنبه مقارن با ساعات ترور و به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت، توسط تروریست‌های خون‌آشام آمریکایی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی عملیاتی موفق به نام عملیات «شهید سلیمانی»، با رمز مقدس «یا زهرا(س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک‌ زمین به زمین، پایگاه ‌اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد در عراق را در هم کوبیدند.
ساعتی بعد نیز موج دوم این حملات آغاز شد و یک پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل نیز هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت. در پی حمله به پایگاه عین الاسد،20 نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و علاوه‌بر تلفات سنگین، تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد و به رغم آماده‌باش کامل آمریکایی‌ها پدافند آنها نتوانست هیچ عکس‌العملی نشان دهد.
درباره مؤلفه دوم یعنی‌اشکالات فنی و سقوط متعدد هواپیماهای بوئینگ 737 نیز باید خاطرنشان کرد که آمارها نشان می‌دهد از سال 2006 یعنی طی 15 سال گذشته 24 فروند از این هواپیماها در سراسر جهان دچار حادثه شده‌اند که 10 مورد از این حوادث مرگبار بوده است.
به گزارش تسنیم، 11 حادثه نیز با خسارت سنگین و سه مورد نیز با خساراتی جزئی همراه بوده است. در نتیجه این حوادث 767 نفر جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب، دو فاکتور فوق، مقامات آمریکا را در مخمصه‌ای قرار داده که برای رهایی از آن دست به یک بازی رسانه‌ای و جنگ روانی و طراحی سناریویی فاقد پایه علمی و منطقی زده و ظن سقوط این هواپیما بر اثر اصابت موشک را پیش کشیده‌اند. منابع غربی نیز به تسنیم گفته‌اند که کاخ سفید مایل است با فشار به برخی مقامات از جمله رئیس‌جمهور اوکراین آقای زلینسکی چنین ادعایی علیه ایران را دست‌کم برای یک دوره موقت پیگیری کند تا تحقیر عین‌الاسد کاهش یابد.
شیادی آمریکا در بازار بورس
برای ثبت در تاریخ
در همین حال، عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ می‌نویسد: «روز چهارشنبه سهام کمپانی بوئینگ به دلیل خبر سقوط هواپیمای اوکراینی بوئینگ ۸۰۰- ۷۳۷ در تهران به دلیل نقص فنی 2/3 درصد معادل 4/3 میلیارد دلار سقوط کرد ولی امروز به دلیل ادعای برخی مقامات پنتاگون دال بر اینکه سقوط هواپیما به دلیل اصابت موشک ایران بوده و حمایت تلویحی ترامپ از این ادعا ٣ درصد افزایش یافت. نمونه‌ای مثال‌زدنی از شیادی بازار بورس برای ثبت در تاریخ. با این شعبده هم رسوایی ترامپ در عراق برای چند روزی تحت‌الشعاع قرار گرفت و هم بوئینگ از ورشکستگی نجات یافت.»
علی عابدزاده، رئیس‌سازمان هواپیمایی کشوری پنج‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شد و توضیحات قابل توجهی را در رد ادعای آمریکایی‌ها ارائه کرد.
مگر می‌شود پدافند به هواپیمایی
شلیک کند که هشت‌هزار پا ارتفاع دارد؟
وی با بیان اینکه در زمان حادثه 8 تا 9 هواپیما پیرامون فرودگاه امام خمینی(ره) در حال پرواز داشته‌ایم و ده‌ها فروند نیز در ارتفاع 25 هزار پایی به بالا وجود داشته است، توضیح داد: مگر می‌شود پدافند به هواپیمایی شلیک کند که هشت‌هزار پا ارتفاع دارد؟ همچنین این فضا فضائی نبوده است که این اتفاق بیفتد.
عابد‌زاده می‌گوید: شاهدان دیده‌اند که آتش در هواپیما وجود داشته و یک دقیقه در هواپیما بوده است درحالی که اگر به هواپیما موشک می‌خورد بلافاصله منفجر می‌شد.
رئیس‌سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اثبات ادعای غیرعلمی آمریکایی‌ها گفت: هواپیما درحالی که رو به شمال می‌رفته، اما رو به جنوب‌شرقی سقوط کرده است و این نشان می‌دهد هواپیما می‌خواسته به فرودگاه برگردد. هواپیما با سر به زمین نخورده بلکه با شکم به زمین خورده و پس از بلند شدن به جای دیگری پرتاب شده است.
تقلای آمریکا برای جلوگیری
 از ضرر هنگفت شرکت بوئینگ
وی البته درباره شرکت بوئینگ هم تصریح کرد: آمریکا در چند ماه اخیر به‌علت ضرر هنگفتی که شرکت بوئینگ داده و این سومین هواپیمای بوئینگ است که اخیراً به‌علت نقص فنی سقوط کرده است، برای جلوگیری از ضرر بیشتر این شرکت این ادعا‌ها را مطرح می‌کند. عابدزاده گفت: اگر ثابت کنیم سقوط این هواپیما به‌علت نقص فنی بوده است ارزش سهام شرکت بوئینگ به‌شدت کاهش می‌یابد.
توانایی خواندن جعبه سیاه را داریم
عابدزاده درباره اظهاراتی مبنی بر خودداری ایران از دادن جعبه سیاه به کشور دیگری، بیان داشت: این حرف درست و براساس استاندارد‌ها نیست، زیرا مسئول خواندن جعبه سیاه ایران است و ما توانایی خواندن آن را داریم. البته می‌توانیم از اوکراین نیز کمک بگیریم، اما جعبه سیاه چیز پیچیده‌ای نیست. تلاش می‌کنیم زودتر از یکی دو ماه آینده نتیجه بررسی علل سقوط هواپیمای اوکراینی را اعلام کنیم. عابدزاده گفت: هماهنگی کامل بین پدافند هوایی و سامانه‌های غیرنظامی کشور وجود دارد و فهرست پرواز‌ها مرتب به سامانه پدافندی کشور ارائه می‌شود.
وی ادعای پیدا شدن بقایای موشک روسی کنار لاشه هواپیمای اوکراینی را کذب محض خواند و افزود: این دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی گفته می‌شود. رئیس‌سازمان هواپیمایی کشوری با‌ اشاره به اعلامیه سفارت اوکراین، ساعاتی پس از حادثه درباره ایجاد نقص فنی در هواپیما، اظهار داشت: به آنها اعتراض کردیم «چرا پیش از بررسی سانحه چنین چیزی را اعلام کرده‌اید؟» آن‌ها نیز متوجه شدند و این اطلاعیه را حذف کردند.
هواپیمایی که به آن موشک برخورد کند
 بلافاصله در آسمان منفجر می‌شود
کاپیتان شهبازی، خلبان با سابقه ایرانی هم در این باره گفته است: با 35 سال سابقه پرواز می‌گویم سناریوی سقوط هواپیمای اوکراینی با موشک غلط است.
وی گفت: هواپیمایی که به آن موشک برخورد کند، بلافاصله در آسمان منفجر می‌شود و اینگونه نیست که بخواهد به فرودگاه مبداء برگردد. شهبازی بیان داشت: بنده 35 سال سابقه پرواز دارم، چنانچه به این هواپیما موشک می‌زدند، همان بالا در آسمان پخش می‌شد و قطعات آن در زمین کیلومترها از همدیگر فاصله داشتند اما در فیلم‌های منتشر شده هم مشخص است که  این هواپیما در تاریکی در حال حرکت است و پس از آن با برخورد به زمین متلاشی شده است.
حمزه پاریاب، کارشناس امور دفاعی نیز گفت: شلیک سامانه پدافندی مانند تور ام‌یک به هواپیمای مسافربری موجب انهدام کامل آن می‌شود.
اعترافات پشت‌پرده آمریکایی‌ها
بر خلاف شایعه‌سازی‌های اخیر
آمریکایی‌ها همزمان با جنگ روانی، واقعیت را پشت پرده نگه می‌دارند.
دن کوهن، روزنامه‌نگار آمریکایی می‌گوید: روز هشتم ژانویه، مقامات آمریکایی از جمله مایک پمپئو (وزیر خارجه)، مارک اسپر (وزیر دفاع) و جینا هاسپل (رئیس‌سیا) در یک نشست محرمانه به اعضای کنگره گفتند که «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هواپیمای اوکراینی [در آسمان ایران] سرنگون شده است.»
نیویورک تایمز: نقص فنی
علت سقوط هواپیمای اوکراینی بوده است
نیویورک‌تایمز نیز دیروز به نقل از آژانس‌های اطلاعاتی غربی گزارش داد؛ هواپیمای اوکراینی در ایران در اثر اصابت موشک سقوط نکرده است. آنها تاکید کردند هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و منابع امنیتی معتقدند سقوط در اثر نقص فنی هواپیما بوده است. همچنین لس‌آنجلس‌تایمز گزارش داد؛ وزرای خارجه و دفاع آمریکا و رئیس‌سیا در جلسه‌ای محرمانه با اعضای کنگره، اذعان کرده‌اند اطلاعاتی مبنی بر اینکه هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک سرنگون شده باشد وجود ندارد.
رویترز‌: هیچ موشکی در کار نیست‌
رویترز‌ بیزینس نیز توئیت کرد؛ پنج منبع امنیتی غربی به رویترز گفته‌اند هواپیمای سقوط‌ کرده اوکراین در ایران دچار نقص فنی شده و هیچ موشکی در کار نیست‌.
هواپیمای اوکراینی
با مخالفت مهندس ایرانی و
موافقت مهندس پرواز اوکراینی پرید
یک منبع آگاه در فرودگاه امام خمینی(ره) از اصرار مهندس پرواز اوکراینی علیرغم مخالفت مهندس ایرانی برای پرواز هواپیمای بویینگ
خبر داد.
 این منبع آگاه خبر داد که هواپیما نقص فنی داشت، مهندس ایرانی «طبق فرم موجود» اجازه پرواز را نداده بود، اما مهندس اوکراینی ایرلاین مخالف و اعلام کرده که «مشکلی برای پرواز نیست و پرواز می‌کنیم.» از این رو و با توجه به اینکه طبق قوانین نظر کارشناسی فرد ایرلاین به نظر کارشناسی فرودگاه ارجحیت دارد و نظر کارشناسی فرد ایرلاین اعمال می‌گردد، پرواز انجام شده است. در شب حادثه، هواپیما دچار ‌اشکال فنی بوده و همان شب پوسته روی موتور هواپیما (کالینگ هواپیما) جهت تعمیرات توسط تیم اوکراینی باز شده بود.
سناتور روس: اتهام‌زنی به ایران
درباره سقوط بوئینگ اوکراینی
بازی سیاسی است
ولادیمیر جباروف، نائب رئیس‌کمیته امور بین‌الملل سنای روسیه نیز در این زمینه گفت: دلیلی وجود ندارد که ثابت کند بوئینگ شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در آسمان تهران با یک موشک برخورد کرده باشد.
وی گفته است: غرب پیشاپیش ایران را به عنوان مقصر وقوع این فاجعه معرفی کرده، به‌رغم اینکه تهران از کانادا برای پیوستن به تحقیقات در این زمینه دعوت کرده است. این حادثه نیز مانند وضعیت سقوط بوئینگ مالزیایی است، هنگامی که غربی‌ها با عجله روسیه را مقصر همه چیز دانستند، اما هیچ مدرکی در این رابطه ارائه نشد. این اتهام‌زنی‌ها، فقط یک بازی سیاسی است.
نائب رئیس‌کمیته امور بین‌الملل سنای روسیه با‌ اشاره به مصوبه کنگره آمریکا برای کاهش اختیارات نظامی ترامپ، افزود: ایالات متحده حتی ممکن است به تدریج از یک کشور ریاست‌جمهوری به یک جمهوری پارلمانی تبدیل شود.
اوکراین: ایران به‌طور کامل
درباره هواپیمای سقوط کرده
با ما همکاری می‌کند
همچنین، وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین عصر جمعه اعلام کرد که طرف ایرانی در حال همکاری کامل درخصوص تحقیقات درباره هواپیمای سقوط کرده است.
به گزارش فارس، وی افزود: طرف ایرانی به ما اجازه داد تا از اطلاعات جعبه سیاه مطلع شویم و باید با دقت درباره ابهامات موجود درباره سقوط این هواپیما اقدام کنیم.
پریستایکو اضافه کرد: طرف ایرانی به ما اجازه داده تا بخش‌هایی از هواپیمای سقوط کرده را بررسی کنیم و درصدد توافق با طرف ایران درخصوص مکان بررسی اطلاعات جعبه سیاه هستیم.
وی همچنین گفت: هنوز هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که این هواپیما مورد حمله تروریستی قرار گرفته باشد.
با این اوصاف و در شرایط کنونی، افکار عمومی به خوبی از ماهیت جنگ روانی و بازی رسانه‌ای آمریکایی‌ها روی سقوط هواپیمای اوکراینی آگاه است و این رژیم تروریست و خون‌آشام با این سناریوسازی‌ها نمی‌تواند پوزه به خاک مالیده شده خود را ترمیم کند و هیمنه از دست رفته‌‌اش را برگرداند.