kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
هواپیمای بوئینگ 737 با 176 مسافر و خدمه در حوالی تهران سقوط کرد

پرواز بی‌پایان به مقصد اوکراین

يك فروند هواپيماي بوئينگ 737 متعلق به شركت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال صبح دیروز پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل نقص فنی دچار آتش‌سوزی شد و در حوالی صباشهر تهران سقوط کرد.




به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان هواپیمایی کشور، این هواپیما که از مبدا تهران به مقصد «کیف» اوکراین به پرواز درآمده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش كنترل ترافيك در ساعت 6:18 در حوالي صبا شهر از توابع استان تهران سقوط كرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.
این هواپيما در مجموع دارای 176 سرنشین بود که از این تعداد 9 نفر خدمه اوکراینی پرواز و 167 نفر مسافر از قبیل ۷۰ مرد، ۸۱ زن ، ۱۵ بچه و یک نوزاد اعلام شده است.
براساس لیست منتشر شده اسامی مسافران این هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی، 146 نفر از جان‌باختگان این سانحه ایرانی بودند.
به گزارش میزان، 14 نفر از این مسافران دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف بودند که ظاهراً این افراد دانشجوی دانشگاه‌های خارجی بوده و برای گذراندن تعطیلات ژانویه دانشگاهشان به کشور بازگشته و دیروز به دلیل پایان تعطیلات در حال برگشت بودند.
کیانوش جهانپور رئیس‌مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هم گفت: تعدادی از جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی پزشک، دندانپزشک، و دانشجویان پزشکی ایرانی که در اوکراین یا کانادا تحصیل می‌کردند و خانواده‌های آنها بودند.            
دادستان تهران در محل این سانحه از پیدا شدن هر دو جعبه سیاه هواپیما خبر داد.
علی القاصی با بیان اینکه فعلاً اظهارنظر درباره علت سقوط هواپیمای مذکور امکان‌پذیر نیست، گفت: ظواهر امر نشان می‌دهد که هواپیما در ساعت 6:13 بامداد پرواز را آغاز کرد و از زمین برخاست و در ساعت 6:18 پس از آتش‌سوزی دچار سقوط شده است.
آزمایش DNA از خانواده جان‌باختگان
سقوط هواپیما
سازمان پزشکی قانونی کشور نیز از بستگان درجه یک قربانیان سقوط هواپیما خواست برای اخذ نمونه DNA جهت تعیین هویت پیکرهای عزیزانشان به ادارات کل پزشکی قانونی استان محل سکونت خود مراجعه کنند.
براساس اعلام این سازمان، در پی سقوط هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین، تیمی از همکاران کارشناس پزشکی قانونی به محل سقوط اعزام شدند و تیم‌های تشخیص هویت استان تهران نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.
با توجه به شرایط پیکرها و نیاز بخش عمده‌ای از اجساد به انجام آزمایشات تشخیص ژنتیک، تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و امید است با تلاش شبانه‌روزی همکاران در اولین فرصت ممکن، هویت این عزیزان‌ مشخص شود.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم در پیامی اعلام کرد: «ضمن بررسی کارشناسی و پیگیری دقیق موضوع در اسرع وقت، علل بروز این حادثه تاسف‌بار به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.» گفتنی است، طی یکی دو سال اخیر سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مدل مکس در کشورهای اتیوپی و اندونزی با حدود 350 جانباخته به‌دلیل نقص فنی هواپیمای نوساز خبرساز شده است، به صورتی که تعداد زیادی از کشورها از جمله ایران پرواز این نوع هواپیما را از آسمان خود ممنوع اعلام کرده‌اند. هرچند ظاهرا هواپیمای اوکراینی که دیروز در اطراف تهران سقوط کرد از نوع این مدل پرحاشیه نبوده است اما سانحه دیروز یکبار دیگر موضع امنیت بوئینگ را به جریان انداخته است.
پیام تسلیت رئیس‌جمهور
رئیس‌ جمهور در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراینی در حوالی شهرستان شهریار، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و تسلیت این مصیبت به ملت ایران، بر بررسی علت وقوع سانحه و پیگیری قانونی لازم برای احقاق حقوق بازماندگان از سوی دستگاه‌های مسئول تاکید کرد.