kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵

ترکیب چین و روسیه در رزمایش مشترک با ایران؛ پیامی که زیرپوستی به آمریکا منتقل می‌شود!

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: رزمایش دریایی سه‌جانبه ایران، روسیه و چین در جهت تقویت و افزایش امنیت تجارت بین‌المللی در منطقه برگزار می‌شود.




سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، گفت: در 3 روز آینده این رزمایش بسیار مهم در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهد شد.
اهداف رزمایش
وی با ‌اشاره به اینکه این رزمایش از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: اقیانوس هند و دریای عمان از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می‌شوند و کشورهای بسیاری در این مناطق تردد می‌کنند به همین جهت برقراری امنیت در این منطقه مهم و حیاتی است و این رزمایش هم در جهت تقویت و افزایش امنیت تجارت بین‌المللی در این منطقه برگزار می‌شود.
سردار شکارچی تبادل تجربه میان کشورهای ایران، روسیه و چین را از دیگر اهداف مهم این رزمایش برشمرد و گفت: مقابله با تروریسم و دزدی دریایی هم از دیگر اهداف این رزمایش است.
به گزارش مهر، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه پیامدهای امنیتی این رزمایش برای کل جهان خواهد بود، گفت: چراکه ثبات امنیتی را در سطح جهان در پی خواهد داشت.
دیپلماسی دفاعی
روابط نظامی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست در سال‌های اخیر و پس از انتصاب سرلشکر محمد باقری به ریاست ستادکل نیروهای مسلح شاهد رشد و پیشرفت‌های قابل توجهی بوده که از آن با نام «دیپلماسی دفاعی» یاد می‌شود.
از جمله دستاوردهای این تحرک جدید در دیپلماسی دفاعی می‌توان افزایش تعداد کمیسیون‌های مشترک نظامی ایران با دیگر کشورها را برشمرد به طوری که تا سه سال پیش تنها از یک کمیسیون مشترک نظامی با یک کشور دیگر برخوردار بودیم، اما در طول این سه سال تعداد کمیسیون‌های مشترک ما با کشورها به عدد ۱۲ رسیده است که این یک راندمان بالا از نظر روابط نظامی و دفاعی با دیگر کشورها محسوب می‌شود.
اما یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماسی دفاعی ایران را می‌توان برگزاری رزمایش مشترک با چین و روسیه برشمرد. نخستین بار پس از سفر سرلشکر باقری به چین بود که سردار قدیر نظامی‌پور رئیس‌امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با فارس خبر از برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه در منطقه دریای عمان داد.
همگرایی ایران، چین و روسیه
وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه رزمایش‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که خیلی اوقات تبادل تجربیات تاکتیکی و نظامی است، تاکید کرد: گاهی این رزمایش‌ها بار سیاسی و اهداف سیاسی دارد و نشان دهنده نوعی همگرایی بین شرکت کنندگان است.
پیام غیرمستقیم و زیرپوستی به آمریکا
شاید بتوان اعزام فریگت Yaroslav Mudry از سوی روسیه برای شرکت در رزمایش سه جانبه مشترک را حتی به‌عنوان ارسال غیرمستقیم و زیرپوستی پیامی به آمریکا نیز به حساب آورد چراکه این کشتی سابقه یک برخورد با ناوگان نیروی دریایی آمریکا را نیز در دریای مدیترانه دارد.
میان این کشتی جنگی در ژوئن ۲۰۱۶ در حالی‌که در مدیترانه در حال دریانوردی بود و یک فروند ناوشکن آمریکایی با نام Gravely جدالی به وجود آمد که در نهایت منجر به آن شد تا دو شناور به فاصله ۲۸۰ متری یکدیگر برسند. پس از این اتفاق دو طرف یکدیگر را مقصر این نزدیک شدن خطرناک معرفی کردند.