kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸

امیرعبداللهیان: ایران اجازه نمی‌دهد عراق تجزیه شود

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، پروژه تجزیه عراق را طرحی صهیونیستی دانست و گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد رؤیاهای نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) در این زمینه تحقق یابد.
امیر عبداللهیان در گفت و گو با العالم  تأکید کرد: اگر مقامات رسمی عراق از ما درخواستی را برای خرید و یا واگذاری سلاح برای مبارزه با تروریسم داشته باشند، ما حتما در چارچوب حقوق بین‌الملل و قراردادهای شناخته شده متعارف دو جانبه، نسبت به آن اقدام خواهیم کرد.
ایران مشاور نظامی
 در عراق ندارد
امیرعبداللهیان در خصوص ادعای برخی رسانه‌‌ها مبنی بر حضور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق برای ارائه مشورتهای نظامی، گفت: ایران مشاور نظامی در عراق ندارد و  بیان چنین اخباری با هدف خاصی دنبال می‌شود، و طراحان چنین اخباری می‌خواهند بگویند که دولتمردان عراق، ارتش، نیروهای مسلح، بسیج مردمی که در پی فتوای مهم مرجعیت مسلمانان در عراق در مبارزه با تروریسم صادر شده، توانایی مبارزه با این بحران را ندارند.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ادعای حضور سردار سلیمانی در عراق مورد تأیید ما نیست، و ما چنین خبری را تأیید نمی‌کنیم؛ البته ارتباطات ما از طریق مجاری رسمی دیپلماتیک در ارتباط با مشورت دادن به عراق در مبارزه با تروریسم جریان دارد.
با آمریکا در عراق
 همکاری نمی‌کنیم
معاون وزیر خارجه گفت: ما از همان ابتدا اعلام کردیم که هیچگونه همکاری با آمریکا در موضوع عراق نخواهیم داشت، و این موضوعی است که به داخل عراق بر می‌گردد و مسؤولان عراق با شایستگی از این بحران همانند سایر بحرانهایی که در 12 سال گذشته با آن مواجه بودند، بیرون خواهند آمد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: حقیقت این است که ما هیچ اقدام جدی را از آمریکا به ویژه در هفته‌های اخیر در مبارزه با تروریسم شاهد نبوده ایم. حداکثر کاری که آمریکایی ‌ها کردند نیروهایی را برای حفاظت از سفارت‌شان وارد عراق کردند، و نیروهایی هم برای مشورت دادن به مقامات عراقی در مبارزه با تروریسم به این کشور رفتند.
امیرعبداللهیان درخصوص ادعای برخی منابع غربی مبنی اینکه جنگنده‌های سوخویی که روسیه به عراق داده است از ایران ارسال شده، اظهار داشت: ما هیچگونه کمک تسلیحاتی به عراق نداشتیم و هیچگونه هواپیمایی از جمله هواپیمای سوخو (از جانب ایران) به عراق ارسال نشده است؛ عراقی‌‌ها هم درخواستی از ما نکرده‌اند .
معاون وزیر خارجه درخصوص طرح‌های تجزیه طلبانه در عراق گفت: سخن گفتن از تجزیه عراق بازگشت به یک طرح صهیونیستی است و ما هرگز اجازه نخواهیم داد رویاهای نتانیاهو در عراق و در منطقه ما برای تجزیه منطقه مهم و حساس غرب آسیا، به تحقق برسد.
توصیه دوستانه
 به رهبران کرد عراق
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: دوستانه به رهبران کرد به آقای مسعود بارزانی به آقای نیچروان بارزانی به صراحت گفته‌ایم که تخطی از قانون اساسی پیشرفته و جامع عراق، و مطالباتی فراتر از آنچه در سیستم فدرالی عراق یکپارچه در قانون اساسی این کشور پیش‌بینی شده است، به نفع هیچ طرفی نخواهد بود.
وی ادامه داد: حفظ استقلال عراق تمامیت ارضی عراق وحدت ملی عراق یکپارچگی عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور مورد تاکید است، و این راه نجات است.
معاون وزیر خارجه تأکید کرد: مایلم تاکید کنم که روابط جمهوری اسلامی ایران با کرد‌ها درعراق روابطی تاریخی و برادرانه بوده و هست، و بر این منوال باقی خواهد ماند؛ و ما رهبران کردستان عراق را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم و از اقدامات شتابزده بر حذر می‌داریم، و تاکید می‌کنیم که راهکار حفظ کردستان امن، در وحدت و تمامیت ارضی عراق، و در تمرکز و همکاری در مبارزه با تروریسم و قائله‌ای که تروریست‌‌ها اخیرا در این کشور ایجاد کرده اند.
امیرعبداللهیان در خصوص طرح همه پرسی در کردستان عراق، اظهار داشت: ما قویا همانند همه مردم عراق اعم از شیعه، سنی، کرد و عرب از تجزیه عراق حمایت نخواهیم کرد، و ما به شدت طرفدار وحدت و تمامیت ارضی عراق هستیم؛ طرح چنین مطالب شتابزده‌ای از سوی مقامات کردستان عراق نه تنها کمکی به آرامش و امنیت عراق و منطقه نخواهد کرد، بلکه شرایط را پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند.
تعیین نخست وزیر
 مسئله داخلی عراق است
امیرعبداللهیان درباره موضوع تعیین مسؤولان آتی عراق در پارلمان این کشور اظهار داشت: هر تصمیمی در داخل عراق در ائتلاف اتخاذ شود و به تایید پارلمان عراق برسد جمهوری اسلامی ایران با آن خواهد بود.اگر آقای مالکی به عنوان نخست وزیر معرفی شود و این توافق در  داخل عراق حاصل شود، ما از آن قویا حمایت می‌کنیم؛ و اگر هر فردی هم غیر از آقای مالکی در چارچوب نتیجه انتخابات اخیر در مجلس انتخاب شود و به تایید برسد او هم مورد تایید جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. واین یک مسئله داخلی عراق است.
امیرعبداللهیان درخصوص نقش عربستان در بحران عراق و سوریه گفت: ما نقش عربستان را در تحولات اخیر منطقه چه در سوریه و چه در عراق سازنده نمی‌دانیم.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: ما هیچ گفت وگویی را در خصوص تحولات اخیر عراق به طور مستقیم با مقامات سعودی نداشتیم؛ و هیچ نماینده‌ای را به عربستان سعودی برای گفتگو با مقامات این کشور در خصوص وضعیت آقای مالکی و یا جایگزین‌های وی اعزام نکردیم. همانطور که تاکید کردم این موضوعی است که صرفا به داخل عراق بر می‌گردد، و تصمیم داخلی عراق است اما از هر گونه گفت وگو با عربستان سعودی برای حل مشکلات منطقه‌ای و کمک به فائق آمدن بر بحران افراط‌گرایی و درگیری طایفه‌ای در منطقه استقبال می‌کنیم.
تکذیب سفر ظریف
 به عربستان
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اعلام اینکه فعلا برنامه‌ای برای سفر به عربستان در دستور کار وزیر امور خارجه قرار ندارد، این سفر را تکذیب کرد.
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان درباره اخبار منتشر شده در روزنامه‌های عربی به نقل از منابع معرفی نشده ایرانی که در حال حاضر تهران برای فراهم کردن مقدمات سفر محمد جواد ظریف به ریاض تلاش می‌کند، گفت: فعلا برنامه‌ای برای سفر به عربستان در دستور کار وزیر امور خارجه قرار ندارد. به گزارش مهر، روزنامه الحیات چاپ لندن و عربستان سعودی، به نقل از برخی منابع داخلی در ایران اعلام کرد که هم‌اکنون مقدمات سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به عربستان در حال فراهم شدن است. این منابع که الحیات هویت آنان را فاش نکرد، گفتند که برخلاف اینکه هنوز تاریخ دقیق این سفر روشن نشده است، اما مقدمات آن در حال تهیه و تدارک است.