kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
رئیس‌جمهور با پادشاه و نخست‌وزیر مالزی دیدار کرد

روحانی: تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند

رئیس‌جمهور که برای شرکت در اجلاس سران اسلامی به کوالالامپور رفته در جمع ایرانیان مقیم مالزی سخنرانی و با پادشاه و نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد، ماهاتیر محمد در این دیدار گفت که ایران به رغم فشارهای غیرقانونی آمریکا و اروپا مسیر خود را طی خواهد کرد.





حجت‌الاسلام حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور در مالزی به سر می‌برد، روز چهارشنبه در دیدار با سلطان عبدالله پادشاه مالزی با قدردانی از اقدام به موقع نخست‌وزیر این کشور در برگزاری کنفرانس کوالالامپور به منظور بررسی مشکلات جهان اسلام، سه موضوع فلسطین، دخالت قدرت‌های بزرگ در مسائل داخلی مسلمانان، و ضرورت پیشرفت‌های علمی و اقتصادی را مهم‌ترین موضوعات جهان اسلام دانست.
سلطان عبدالله پادشاه مالزی نیز با قدردانی از حضور دکتر روحانی در اجلاس سران کوالالامپور، حضور ایشان را باعث ارتقای سطح اجلاس دانسته و آرزو کرد این اجلاس موجب خیر و برکت برای امت اسلامی باشد.
در این دیدار همچنین روابط دوجانبه ایران و مالزی نیز مرور شده و طرفین بر ضرورت گسترش این روابط به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و مردمی تاکید کردند.
دیدار با ماهاتیر محمد
روحانی همچنین دیروز در دیدار با ماهاتیر محمد نخست‌وزیر این کشور تاکید کرد: بسیاری از مشکلات مسلمانان به‌دلیل دخالت‌های آمریکا، نظیر تحریم علیه ایران است.
روحانی با‌ اشاره به اهمیت روابط با مالزی برای جمهوری اسلامی ایران افزود:  تهران و کوالالامپور می‌توانند در عرصه‌های پزشکی که از تجربه بالایی برخوردار هستند، با یکدیگر مشارکت کنند.
روحانی با طرح پیشنهاد همکاری صنعتی دو کشور برای داشتن یک برند مشترک، تصریح کرد: منطقه آزاد جاسک در جنوب ایران برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک آماده است.
نخست‌وزیر مالزی نیز در این دیدار با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها، گفت: ایرانی‌ها مورد حمایت ما هستند و برای گسترش تجارت و همکاری میان دو طرف اراده جدی داریم. اگرچه تحریم‌های آمریکا بر همکاری‌های تجاری دو کشور اثرگذار بوده‌ اما برای افزایش دوباره همکاری‌های تجاری دو کشور تلاش می‌کنیم و برای همکاری در حوزه‌های علوم و فناوری آماده همکاری هستیم.
نخست‌وزیر مالزی با بیان اینکه ما همواره تحت فشار قدرت‌های بزرگ بوده‌ایم، گفت: تحریم غیر قانونی ایران برخلاف قوانین سازمان ملل را محکوم می‌کنیم. معتقدیم ایران به رغم فشارهای آمریکا و اروپا مسیر خود را طی می‌کند، مدیریت فشار خارجی تجربه ایران است که ما نیازمند یادگیری آن هستیم.
نخست‌وزیر مالزی در ادامه اجلاس سران کوالالامپور را فرصتی برای تبادل تجربه میان کشورهای اسلامی دانست و افزود: ما روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران ادامه خواهیم داد. شعار مالزی اتحاد و قدرت اسلامی است تا موجب پایداری در برابر دشمنان باشد و ما باید تبادل اطلاعات  تجربه خود را در زمینه‌های مختلف دنبال کنیم.
ناپایداری ظلم تحریم‌ها
دیگر برنامه رئیس‌جمهور در سفر به مالزی دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم این کشور بود. روحانی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع ایرانیان، گفت: در یک مقطعی طرف مقابل هم استقبال کرد و توانستیم با ۶ کشور بزرگ جهان به توافقاتی دست یابیم و در مرحله بعد هم بعد از خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام، نشان دادیم که ایران قول خود را زیر پا نگذاشته و ثابت کردیم که ما به تعهدات خود عمل می‌کنیم و به آن پایبند خواهیم بود البته تا جایی که طرف مقابل هم پایبند باشد.
روحانی افزود: هدف آمریکا و صهیونیست‌ها از اعمال تحریم و فشار حداکثری به ایران این بود که ما را در شرایط انزوا قرار دهند و فشارهای حداکثری باعث شود که صبر و تحمل مردم ایران به سر آمده و با لبریز شدن کاسه صبرشان، در برابر نظام قرار بگیرند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخلاف تصور دشمنان، مردم ایران علی‌رغم قرار داشتن در شرایط سخت معیشتی به‌خاطر تحریم‌های ناعادلانه که مواد غذایی و دارو را نیز در برگرفته است، مقاومت و ایستادگی کردند و حتی در برخی زمینه‌ها، فشارهای حداکثری دشمن را به فرصت تبدیل کردند.
  روحانی از تولید قطعات مورد نیاز خودروهای ساخته شده در کشور به عنوان یکی از زمینه‌های خودکفایی ‌اشاره کرد و افزود: امروز برخی از قطعات خودروهای تولید داخل که زمانی از خارج وارد می‌شدند، توسط قطعه‌سازان داخلی ساخته می‌شوند. در بخش تاسیسات نفت و گاز و ساخت توربین‌ها و کمپرسورها دچار مشکل بودیم اما امروز خودمان می‌سازیم و تحریم و فشار دشمنان به‌رغم ایجاد مشکل در زندگی مردم باعث شد در برخی زمینه‌ها به سمت خودکفایی حرکت کنیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی کشورها فکر نمی‌کردند که وقتی ما در دریا با فشار نظامی مواجه شویم بتوانیم پاسخ دهیم اما ما با تخلف کشتی آنها در خلیج‌فارس برخورد کردیم و زمانی که پهپاد پیشرفته آنها به حریم ایران تجاوز کرد، با موشک ساخت ایران و سیستم پدافندی خودمان  آن پهپاد را در ارتفاع ۵۵ هزار پایی سرنگون نمودیم.
رئیس‌جمهور افزود: در موضوع هسته‌ای نیز با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، پیشرفت‌های زیادی بدست آورده‌ایم و امروز سانتریفیوژهای جدید  «آی‌آر‌۶» ما کار می‌کنند و  سانتریفیوژهای « آی آر ۹» هم در مرحله آزمایش قرار دارند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تحریم یک مسیر باخت باخت بوده و نمی‌تواند بلندمدت ادامه یابد و باید در جایی متوقف شود، افزود: از نظر من این تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند و یک حرکت غیر قانونی است. آمریکایی‌ها ناچارند از این مسیری که در پیش گرفته‌اند بازگردند و ما هم با مقاومت و ایستادگی خود آنها را وادار به این کار خواهیم کرد.