kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴

نسل چهارم ربات انسان نمای ایرانی «سورنا» رونمایی شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری از نسل چهارم ربات انسان نمای ایرانی «سورنا» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پیروز حناچی شهردار تهران از نسل چهارم ربات انسان نمای ایرانی «سورنا» رونمایی شد.
 این ربات ۱۷۰ سانتی متری و ۷۰ کیلوگرمی توانایی راه رفتن با سرعت 0/7 کیلومتر بر ساعت را دارد و می‌تواند درجا دور بزند. این ربات، توانایی حرکت آنلاین به جوانب را دارد و به حالت عقب نیز حرکت می‌کند.
همچنین این ربات انسان نما می‌تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و تعادل خود را در صورت بروز اغتشاش بازیابی کند. از دیگر توانایی‌های سورنا می‌توان به توانایی شوت زدن، انجام حرکات متنوع دلخواه چون دست دادن و ادای احترام و جابه‌جایی و بلند کردن‌اشیاء‌اشاره کرد. همچنین این ربات توانایی تشخیص ۱۰۰ فرمان صوتی و توانایی‌های گفتاری و شنیداری را دارد.
این ربات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همکاری محققان دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و خواجه نصیر در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به نتیجه رسیده است.
قابلیت پاسخگویی به صورت تبدیل متن به گفتار، توانایی بینایی و قابلیت تشخیص ۱۰۰ شیء مختلف از دیگر توانایی‌های این ربات است.
عقیل یوسفی کما از محققان این طرح در مراسم رونمایی از این ربات در جمع خبرنگاران گفت: «سورنا ۴» مجهز به پوش ریکاوری است و در صورت هُل دادن یا اگر دچار لغزش شود قادر به حفظ تعادل خود است.
این محقق از طراحی و ساخت سورنا ۵ و ۶ خبر داد و افزود: در نسل ۵ این ربات بر افزایش سرعت و تکرار پذیری آن تمرکز خواهد شد.
گفتنی است، طراحی و ساخت این ربات در سال ۸۶ آغاز و سال ۸۷ نسل اول آن رونمایی شد. همچنین سال ۸۹ نسل دوم و سورنا ۳ در سال ۹۴ رونمایی شد.