kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵

ضربات سنگین علیه داعش در عراق 370 تروریست به هلاکت رسیدند

نیروهای مسلح و عشایر عراق در پیشروی سنگر به سنگر خود در شمال این کشور، بیش از 370 تروریست داعش را به هلاکت رساندند و 105 دستگاه خودروی آنها را نیز منهدم کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پیشروی نیروهای داوطلب، ارتش و عشایر در شمال عراق ادامه دارد. در استان «دیاله» منطقه «المنصوریه» واقع در 30 کیلومتری شرق شهر «بعقوبه» به طور کامل از لوث تروریست‌ها پاکسازی شد. در این عملیات 22 شبه نظامی داعش کشته شدند. شمال سامرا از دیگر مناطقی بود که طی دیروز پاکسازی شد.
در «موصل» ساختمان استانداری که محل تجمع تروریست‌ها بود توسط جنگنده‌های عراقی بمباران شد و بر اثر آن، حدود 40 شبه نظامی به هلاکت رسیدند.
در استان الانبار نیز عملیات نیروهای مردمی و ارتش عراق در شرق و شمال شهر فلوجه، مرگ 18 تروریست و جراحت 11 نفر دیگر از آنها را به دنبال داشت. در شهر «رمادی» هم یک سرکرده داعش و دو همراهش به هلاکت رسیدند. همچنین، در پی انتشار خبر مجروح شدن «ابوبکر البغدادی» و فرار وی به سوریه، داعش اقدام به پخش تصاویری از البغدادی در اینترنت کرد که او را حین سخنرانی در نماز جمعه شهر موصل نشان می‌داد. اما، پس از آن مشخص شد که این تصاویر جعلی است.
در «تل‌عفر» واقع در غرب شهر موصل هم عملیات هوایی ارتش هلاکت ده‌ها عضو داعش را به دنبال داشت.
شمار تلفات تروریست‌ها در چهار استان نینوا، دیاله، الانبار و صلاح‌الدین بیش از 370 نفر گزارش شد. بیش از 105 خودروی مسلح داعش نیز منهدم گردید.
«وسام التمیمی» گزارشگر شبکه العالم گفت، نیروهای ارتش عراق با گسترش کنترل خود بر بخش‌های وسیعی از استان صلاح‌الدین و سایر استان‌ها، دستاوردهای زیادی کسب کرده‌اند. اکنون نیز ارتش ابتکار عمل را در دست دارد.
تروریست‌های داعش از 19 خرداد بخش‌هایی از شمال عراق را به اشغال خود درآوردند.اما در پی صدور فتوا از جانب آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، شرایط به نفع ارتش و مردم عراق عوض شد و از آن زمان تاکنون عناصر داعش ضربات مهلکی را متحمل شده‌اند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که طی هفته‌های آتی، شیرازه این گروه تروریستی از هم بپاشد.تروریست‌ها برای اینکه جلوی پیشروی ارتش را بگیرند از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند؛ یک مقام استان دیاله اعلام کرد گروه داعش گردانی متشکل از کودکان به نام «پسران اسلام» تشکیل داده است. این کودکان برای حملات تروریستی و انتحاری به کار گرفته می‌شوند.عناصر داعش همچنین دو خودروی بمب‌گذاری شده را در بغداد و بصره منفجر کردند که شهادت چهار نفر و جراحت 12 نفر دیگر را به دنبال داشت.در استان نینوا هم 36 مدرسه دینی اهل تسنن توسط عناصر داعش تعطیل شدند.
ایدئولوژی تکفیری داعش، این گروه تروریستی را مقابل جامعه اهل‌سنت نیز قرار می‌دهد و هم اکنون پس از چند هفته اشغال شمال عراق، شکاف میان سنی‌ها و داعش هر روز برجسته‌تر می‌شود.
در همین رابطه، «خالد الملا» رئیس جامعه اهل سنت عراق دیروز گفت، سنی‌ها اولین قربانیان جنگ داعش هستند.
وی افزود، داعش تحت نام خلافت اسلامی، مردم عراق را می‌کشد، مقدسات را مورد هتک حرمت قرار می‌دهد و روند سیاسی عراق را متوقف می‌کند.
الملا در ادامه، ضمن استقبال از فتوای آیت‌الله سیستانی در مورد مقابله با تروریست‌ها، خواستار پیروی همه از این فتوا شد. وی گفت که فتوای آیت‌الله سیستانی، طرح‌ها و توطئه‌های خارجی را ناکام گذاشت.
سایر رویدادها
* بهاءالاعرجی، نماینده مجلس عراق و عضو «ائتلاف آزادگان» خواستار اخراج مستشاران آمریکایی از عراق و خودداری از مشورت با آنها شد.
* جماعت اسلامی هند اعلام کرد، آمریکا در صدد تجزیه عراق است.
* نخست‌وزیر عراق سپهبد «علی قیدان» فرمانده نیروی زمینی ارتش و سپهبد «محسن الکعبی» رئیس پلیس این کشور را بازنشسته کرد. علت این اقدام، کوتاهی ارتش مقابل داعش اعلام شده است.
* جمعیت علمای عراق (علمای سنی) اقدام داعش در تخریب مساجد و حسینیه‌ها در «تل‌عفر» را محکوم کرد.
* معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت، برخی از اتباع این کشور عضو داعش هستند.
* منابع نزدیک به آیت‌الله سیستانی گفتند، مرجعیت در انتخاب نخست‌وزیر عراق دخالت نمی‌کند.
* «خطیب دجله» سیاستمدار کرد ترکیه، با انتقاد از مواضع «مسعود بارزانی»، گفت که کرکوک فقط به کردها تعلق ندارد و متعلق به همه عراقی‌هاست.