kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴

واکنش احزاب سیاسی برلین به رسوایی تازه جاسوسی آمریکا در آلمان

افشای جاسوسی یکی از کارکنان سازمان اطلاعات و امنیت آلمان برای آمریکا، با واکنش‌های گسترده احزاب سیاسی این کشور مواجه شده است.
روز چهارشنبه هفته گذشته بود که خبر دستگیری یکی از کارکنان سازمان اطلاعات و امنیت به اتهام جاسوسی برای آمریکا، بار دیگر در این کشور مهم اروپایی جنجال برانگیز شد.
طبق اخبار و گزارش‌هایی که به تایید دستگاه‌ اطلاعاتی آلمان هم رسیده، این جاسوس 31 ساله به مدت 2 سال و از سال 2012 در سازمان اطلاعات و امنیت آلمان برای «آژانس امنیت ملی‌آمریکا» (ان‌اس‌ای) جاسوسی می‌کرده است میزان اسناد به سرقت رفته از سوی این جاسوس دستکم 200 سند محرمانه است که گویا به مراکز اطلاعاتی آمریکا رسانده شده است.
حزب چپ آلمان در واکنش به این خبر از دولت مرکل خواسته دست از تعلل برداشته و «دندان‌های خود را» به نشانه اعتراض به «آمریکایی‌ها» نشان دهد.
به نوشته روزنامه اتریشی «استاندارد»، «کریستین فلیسک»، یکی از اعضای بلندپایه حزب سوسیال دموکرات آلمان در کمیسیون تحقیق پارلمانی در این باره گفته «این مسئله در صورت تایید یک رسوایی و حمله به دموکراسی است.»
«استفان مایر»، سخنگوی سیاست داخلی فراکسیون احزاب متحد مسیحی آلمان نیز در گفت‌وگو با نشریه «بیلد» گفته، تایید این خبر به منزله «یک شکست بزرگ در اعتماد به آمریکایی‌ها» خواهد بود.
«هانس پیتر اوهل، از سیاستمداران حزب سوسیال مسیحی آلمان اما جاسوسی آمریکا از کشورش را «جنایتکارانه» خوانده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم «فولکر بک»، سخنگوی سیاست داخلی فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان نیز گفت که مسئولیت فعالیت‌های سازمان اطلاعات امنیت آلمان برعهده دفتر صدر اعظم است. ما انتظار داریم که شفاف‌سازی درباره این مسئله بدون کوچک‌ترین ملاحظه‌ای در بالاترین سطوح انجام گیرد.
همچنین حزب چپ آلمان دفتر صدر اعظم را مسئول این مسئله دانسته و «برند ریکسینگر»، رئیس این حزب در گفت‌وگو با «راینیشن پست» اظهار داشت که همه انگشت‌ها به دفتر صدر اعظم آلمان و رئیس وی اشاره دارد. دولت آلمان باید حالا دندان‌های خود را به آمریکا نشان دهد و با اشاره به جاسوسی از پارلمان، توجهات را به حمله روی جایگاه آزادی خود جلب کند.
«کنستانتین فون توتس» رئيس سبزها در کمیسیون تحقیق پارلمانی آلمان درباره جاسوسی‌ها نیز در این باره اظهار داشت این جاسوسی «شرم‌آور» و «غیرقابل تحمل» است. وی از دولت خواست در صورت تایید این خبر علیه آمریکا «واکنش روشن» از خود نشان دهد.
رئیس‌جمهور آلمان نیز در واکنش به این خبر «ابراز نگرانی» کرد و گفت‌ این مسئله می‌تواند مناسبات دو کشور را با «خطر» مواجه کند.
نشریه «دی‌سایت» اما طی تحلیلی نوشت، آمریکا هیچ علاقه‌ای به محدود کردن فعالیت‌های جاسوسی خود در آلمان ندارد چرا که بعد از افشای رسوایی شنود مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان از سوی آمریکا نیز واشنگتن وعده داده بود چنین اتفاقاتی دیگر رخ نخواهد داد. این نشریه در ادامه از دولت آلمان خواست «موضعی سرسختانه» علیه واشنگتن اتخاذ کند.