kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
در دانشگاه فرهنگیان

روحانی: کِی گفتم مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم؟

رئیس‌جمهور در حالی بار دیگر وعده 100 روزه خود برای حل مشکلات کشور را انکار کرد که ویدئوی اظهارات تبلیغاتی وی در فضای مجازی و اینترنت موجود است.

حجت‌الاسلام روحانی روز گذشته (18 آذر) به‌مناسبت شانزدهم آذر و روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان حاضر شد. حضور روحانی در مراسم روز دانشجو در حالی بود که هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها در این مراسم حضور نداشتند و پخش زنده تلویزیونی هم برای سخنرانی رئیس‌جمهور صورت نگرفت بلکه فقط پوشش خبری این مراسم با پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری بود که این پایگاه تصاویر و مشروح این مراسم را روی سایت خود بارگذاری کرده است.
این در حالی است که بسیاری - همان‌طور که روحانی وعده داده بود - منتظر حضور او در شانزدهم آذرماه در جمع دانشجویان بودند؛ رئیس‌جمهور 24 مهر امسال در مراسم افتتاحیه دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، با انتقاد چند دانشجو نسبت به عملکرد دولت و درخواست آنان برای صحبت مواجه شد که از این تعرض چندان خوشایند نبود و به آنها اعلام کرد 16 آذر را برای شنیدن سخنان آنها در نظر گرفته است.
روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو با تاکید بر اینکه دولت بدون اشکال و ایراد نیست و از انتقاد سازنده استقبال می‌کند، گفت: قدرت باید نقد شود، چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسئولان را نقد کند.
وی با بیان اینکه همه دانشجویان باید با یک بیان صریح، خوب، روشن و شجاعانه مطالب خود را بیان کنند، تصریح کرد: ما به دنبال چنین دانشجویی هستیم که با صراحت در برابر کسانی که مسئولیت دارند، مطالب و انتقادات خود را مطرح کنند که البته این دوران و مسئولیت نیز محدود است و دانشجو باید با قدرت گفت‌وگو، قدرت را نقد کند وگرنه احتمال انحراف در قدرت وجود دارد و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است. معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.
مخالفانم را بی‌شناسنامه نخواندم
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر بگوییم فلان فرد، مخالفین را بی‌شناسنامه خوانده است، حرف نادرستی است، افزود: در یک مراسم سخنرانی فردی سخنی بر زبان آورد که مردم و ملت اینچنین می‌گویند و من گفتم از طرف مردم نگویید، بلکه بگویید، نظر حزب من این است و منظور من از شناسنامه این بود و اینکه نه به عنوان کل ملت ایران، سخن بگویید.
رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که آیا کسی در جامعه وجود دارد که هیچ اشکالی نداشته باشد، تأکید کرد: دولت هم حتماً اشکالاتی دارد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌کنم، بی‌تردید در دولت مشورت می‌کنم و یا در شورای اقتصاد و شورا‌های عالی کشور به بحث و رأی‌گیری می‌گذاریم و اگر قانون باشد به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کنیم.
 روحانی با تأکید بر اینکه بسیار مهم است که در این شرایط ضمن بیان نقد یکدیگر را یاری کنیم، تأکید کرد: اگر راه‌حل بهتری پیشنهاد داریم، بیان شود و مورد استفاده همه مسئولین قرار گیرد.
حسن روحانی شِش سال پیش
چه گفت؟
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۹۲ اعلام کردم که گزارش ۱۰۰ روزه اولیه اقدامات دولت و اعلام اقدامات و برنامه‌های ۴ ساله دولت در پایان دولت یازدهم دو برنامه اصلی دولت است، تأکید کرد: چه زمانی در کشور گفتم که مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنیم؟ بسیاری از دولت‌ها در جهان برنامه گزارش اقدامات ۱۰۰ روزه و برنامه‌های ۴ ساله دارند و این اختراع و اکتشاف ما نیست.
رئیس‌جمهور در حالی بار دیگر وعده 100 روزه خود برای حل مشکلات کشور را انکار کرد که ویدئوی اظهارات تبلیغاتی وی در فضای مجازی و اینترنت موجود است.
روحانی سال ۹۲ و در گفت‌وگوی تبلیغاتی خود درباره وعده 100 روزه جهت حل مشکلات کشور گفت: «راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.» وی ادامه داد:‌ «با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، مشکلات آنها را در یک مدت کوتاه حل و فصل کنند.»
روحانی با تأکید بر اینکه در همان ۱۰۰ روز ابتدایی دولت یازدهم بود که اولین توافق با ۱+۵ و ۶ قدرت جهانی به صورت توافق موقت انجام، تصویب و اعلام شد، تأکید کرد: حتی حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین دستاورد در آن توافق موقت به رسمیت شناخته شد چرا که تا آن روز به دلیل قطعنامه‌های شورای امنیت، غنی‌سازی کشور را به رسمیت نمی‌شناختند، اما اعلام کردند که ایران حق غنی‌سازی دارد و این بزرگ‌ترین دستاورد ۱۰۰ روز اول بود.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: همین توافق موقت گشایشی در پول‌های کشور ایجاد کرد و کلید ما چرخید و ۷۰۰ میلیون دلار طبق توافق ژنو به صورت ماهانه آزاد شد.
بنزین دو نرخی فسادآور است
 اما در شرایط اضطراریم
روحانی با تأکید بر اینکه بنزین دونرخی و دلار چندنرخی سخت و فسادآور است، گفت: اما گاهی شرایط اضطرار به‌وجود می‌آید و باید در دوران سختی قبول کنیم و همه باید در کنار هم باشیم و دانشگاه‌ها در چگونگی اجرای این طرح وارد شوند. وی گفت: در مورد درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز به رغم نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هر چند که طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم.
روحانی ادامه داد: نسبت به فعالیت‌های دانشجویی و آزادی دانشجویان و همین مراسم ۱۶ آذر نیز در این دولت اوج گرفت و پررنگ شد. شما ۱۶ آذر‌های قبل از این دولت را ببینید، آیا به این گرمی و پرشوری بود؟
ما به آمریکا اعتماد نکردیم و کار خود را درست انجام دادیم
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به شرایط امروز کشور، گفت: در شرایط آسانی قرار نداریم و شرایط سخت است، اما مقصر ما نیستیم، ما توافق را به هم نزدیم و تقریبا همه کشور‌های دنیا بجز چند کشور، آمریکا را مقصر می‌دانند و اجماع بین‌المللی وجود دارد که آمریکا این شرایط را برای توافق برجام ایجاد کرده است.
روحانی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درخصوص اعتماد دولت به آمریکا، گفت: ما به آمریکا اعتماد نکردیم به همین خاطر گفتیم که توافق را بعد از تصویب در سازمان ملل می‌پذیریم و امضا می‌کنیم، ما کار خود را درست انجام دادیم.
برجام نه مقدس است و نه لعنتی
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برجام نه مقدس است و نه لعنتی، گفت: برجام یک قرارداد بین‌المللی است که باید تلاش کنیم از مزایای آن استفاده کنیم، پیامبر (ص) هم با یهود بنی‌قریظه قرارداد بست، آنها خیانت کردند و پیامبر روبه‌رویشان ایستاد، پیامبر با کفار پیمان بست و آنها پیمان شکستند. ما باید در هر شرایطی منافع خود را در نظر بگیریم.
روحانی با بیان اینکه بودجه سال آینده در هیچ کجا متکی بر مذاکره نیست و مبنای بودجه تداوم تحریم است، گفت: وظیفه قانونی و انقلابی ما است که از هر راهی که برای رفع مشکلات وجود دارد، استفاده کنیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: دشمن به دنبال این است که به مردم ما فشار وارد کند، مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند، اما معنایش این نیست که اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم. مذاکره لازم و یک کار انقلابی است.
 روحانی با بیان اینکه همه باید با هم باشیم، گفت: انتخابات پیش روی ماست، فضا را آرام کنیم و همه در انتخابات فعال شویم، دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه وظیفه مهمی بر عهده ‌دارند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آنها که می‌گویند انتخابات فایده و خاصیت ندارد، دلسوز مردم نیستند، گفت: همه باید تلاش کنیم با حضور در انتخابات و پای صندوق‌های رای، افراد لایق‌تر و بهتر را انتخاب کنیم و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم.