kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲

اخبار ویژه



  رأی‌الیوم: منتظر ضربه ایران باشید آمریکا در ایجاد آشوب شکست خورد
یک روزنامه منطقه‌ای در تحلیلی تأکید کرد آمریکا در قبال ایران شکست خورده و این در حالی است که ایران هنوز برگ‌های برنده‌اش را در مقابل فتنه‌جویی‌های آمریکا رو نکرده است.
رأی‌الیوم نوشت: آمریکا توانست در عراق و لبنان موفقیت‌های جزئی کسب کند، اما در ایران کاملا شکست خورد و جمهوری اسلامی توانست از طریق نهاد‌های سیاسی و امنیتی قوی خود بخش بزرگی از بحران را حل و امنیت و آرامش را در کشور برقرار کند.
مقصود ما حوادثی است که در عراق و لبنان اتفاق افتاد و ادامه دارد. ظاهرا اعتراضات مردمی که چند هفته قبل آغاز شد و با خشونت فراوانی همراه بود و طرف‌هایی را هدف قرار می‌دهد که همیشه در صف مخالفان آمریکا، اسرائیل و متحدانشان قرار داشتند.
چه توجیهی وجود دارد که خواسته‌های معیشتی تظاهرکنندگان در لبنان به خواسته‌های سیاسی تبدیل شود و بخشی از آن «سلاح مقاومت» را هدف قرار دهد که سرزمین‌های لبنان را آزاد ساخت، دشمن را چند بار شکست داد و هنوز دیوار دفاعی این کشور کوچک در برابر (رژیم) صهیونیستی جنایتکار به شمار می‌رود.
چرا سفارت آمریکا در این تحرکات، مداخله و فشار‌هایی اعمال می‌کند و اوامری به برخی از دست‌اندرکاران این تحرکات می‌دهد.
این امر با وضوح بیشتری در عراق تکرار می‌شود. به نظر می‌رسد آمریکا از طریق عوامل خود خواسته‌های تظاهرکنندگان را به خواسته‌های سیاسی و گرایش خصمانه در قبال جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرد. آمریکا پس از تجربه لبنان و عراق که با کناره‌گیری نخست‌وزیر و فلج‌کردن امور سیاسی و اقتصادی در این دو کشور همراه بود، سعی کرد به ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دشمن ضربه بزند و این‌کار را به بهانه افزایش قیمت بنزین انجام داد.
آمریکا به دلایل مختلف در عراق و لبنان به‌طور جزئی موفق شد، اما در ایران کاملا شکست خورد و جمهوری اسلامی ایران توانست از طریق نهاد‌های سیاسی و امنیتی قوی خود بخش بزرگی از بحران را حل و امنیت و آرامش را در کشور برقرار کند.
بسیاری از آنچه که اتفاق افتاد در چارچوب جنگ سرّی است که در میدان‌های متعدد بین آمریکا و اسرائیل و متحدانشان از یک سو و ایران و متحدانش از سوی دیگر در حال انجام است.
اما محور مقاومت هنوز بسیاری از برگهایش را رو نکرده است و خویشتنداری نشان می‌دهد این محور، امکانات و ابزار‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند اوضاع را به زیان دشمن و در صدر آنها آمریکا دگرگون کند.

آقای مشاور رئیس‌جمهور ببخشید که بنزین را گران کردیم!
آشفته‌گویی برخی مشاوران دولتی، سایت‌های حامی دولت را هم به مخمصه انداخته است.
عصر ایران در یادداشتی با اشاره به توییت بنزینی حسام‌الدین آشنا می‌نویسد: مشاور رئیس‌جمهور توییت زد که «چراغ بنزینش روشن شده بود. گفت: تمام شد؛ 10 لیتر زدم 30 تومن ولی باهاش فقط 26 تومن کار کردم. جماعت زیادی از راه مسافرکشی با ماشین شخصی زندگی می‌کنند یا به کمک آن به عنوان کار دوم زندگی‌شان را اداره می‌کنند.»
آقای حسام‌الدین آشنا، ببخشید که ما بنزین را گران کردیم. ببخشید که تصمیم ما بر روی زندگی مردم تاثیر گذاشته است. ببخشید که حال شما را خراب کردیم!
بهتر نبود آقای مشاور به جای اینکه در فضای مجازی توییت بزند و به مردمی که با پوست و استخوان خود مشکلات را درک می‌کنند، بگوید اوضاع رانندگان شخصی خوب نیست، گوشی تلفن را برمی‌داشت یا به نهاد ریاست جمهوری می‌رفت و به رئیس‌جمهور اطلاع می‌داد که آقای رئیس! اوضاع زندگی مردم خوب نیست.
بهتر نبود قبل از تصمیم‌گیری در مورد بنزین‌سوار مسافربرهای شخصی می‌شدید و حرف دل آنها را می‌شنیدید. الان شنیدن شما چه دردی از مردم دوا می‌کند؟ شما قبل از این تصمیم باید همه شرایط را می‌سنجیدید. باید به این فکر می‌کردید که در شهر بزرگی مثل تهران با 60 لیتر بنزین چه می‌شود کرد.
اینهایی که مسافرکشی می‌کنند، عاشق خیابان نیستند. اهل دور، دور کردن هم نیستند. آنها به پول مسافرکشی احتیاج دارند. اگر کار دوم یا سوم نکنند، چرخ زندگی‌شان در گل گرانی گیر می‌کند.
شاید شما خبر نداشته باشید اما قیمت‌ها سه برابر شده است. با یک حقوق کارمندی نمی‌شود هم اجاره خانه داد، هم شهریه دانشگاه، هم برنج، گوشت و مرغ خرید. تفریح، سینما، بازی و لباس را اصلا به حساب نمی‌آوریم.
با وجود تورم سرسام‌آور، قبل از تصمیم باید با مردم حرف می‌زدید و شرایط زندگی آنها را بررسی می‌کردید. الان خیلی از مردم حاضر هستند دولت هیچ یارانه‌ای به آنها ندهد اما قیمت بنزین و دیگر اجناس به سه سال یا چهار سال قبل برگردد.

روایت بالکان پست از گرگیجه اعضای سازمان منافقین
در پی هلاکت شماری از اعضای گروهک تروریستی منافقین در زلزله ۶.۴ ریشتری آلبانی، یکی از اعضای زخمی این گروه مدعی شد این زلزله انتقام ایران از ما بود.
  به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه بالکان پست، شماری از اعضای مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) در زلزله اخیر آلبانی کشته شدند.
خبرنگار این نشریه نوشت: ساکنین پایگاه‌اشرف-۳ واقع در ۵ کیلومتری مرکز زمین لرزه اصلی با قدرت 6/4 ریشتر و همچنین کمتر از یک کیلومتری با مرکز پس لرزه‌ای با قدرت 5/3 ریشتر قرار داشتند؛ آنها وحشت واقعی را تجربه کردند.
وی افزود: با جست‌وجو توانستم با یکی از اعضای این گروه به نام تیمور که در میان مجروحان بود، صحبت کنم. او گفت: زلزله وقتی در خوابگاه خوابیده بودم، شروع شد. پنجره‌ها و سقف در حال ترکیدن بودند. بعضی‌ها فریاد می‌زدند که مورد حمله قرار گرفته‌ایم. بعضی از افراد له شده و فوراً مرده بودند. این همه در کمتر از یک دقیقه اتفاق افتاد. گرد و غبار زیادی وجود داشت و من دیگر نتوانستم ببینم، من فقط برای کمک فریاد زدم. من به خوبی می‌دانم که خوابگاه‌های پادگان تخریب شده است، برخی از آنها ویران شده‌اند و برخی آسیب دیده‌اند. بیشتر کارکنان پادگان خواب بودند، بقیه در یک سالن رایانه کار می‌کردند.
به گفته خبرنگار نشریه، او از خسارت به زیرساخت‌های کمپ‌اشرف بیشتر از تلفات انسانی ناراحت است. از او پرسیدم که چرا سالن رایانه برایش مهم است؟
وی گفت: به ما گفته شده است که متحدین سعودی و اسرائیلی ما مبالغ زیادی را در پایگاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما در اینجا ایمن هستیم. به ما گفته شده که دولت آمریکا و همپیمانان آنها از ما به طور کامل پشتیبانی می‌کنند، آقای بولتون حتی به ما قول داده بود که به زودی در تهران جشن بگیریم. یک سال پیش تجهیزات جدید رایانه‌ای گرفتیم و ماه‌ها تلاش کردیم، وقتی ده روز پیش، آشوب را در خیابان‌ها دیدیم، فکر می‌کردیم که رویا‌های ما به حقیقت پیوسته است. اما امروز، هیچ چیزی در کار نیست. همه‌چیز گم شد و از بین رفت!
وی با این ادعا که زلزله کار ایران است، گفت: چگونه ممکن است که یک زمین لرزه مستقیما ما را هدف قرار داده باشد؟ به ما گفته شد که مرکز زمین لرزه بسیار به پایگاه ما نزدیک بود، چندین دهه بود که چنین زمین لرزه‌ای رخ نداده بود! آیا این اتفاقی است که زلزله دقیقاً در ساعات ابتدایی صبح که همه در پایگاه هستند، روی می‌دهد؟ کسی قصد دارد تلفات زیادی به بار آورد! این انتقام است! من مطمئنم که دست ایران در کار است، شاید آنها بمب‌های قدرتمند را فعال کرده‌اند.

بوسه مرگ BBC به پیشانی یک فتنه‌گر
شبکه دولتی انگلیس می‌گوید میرحسین موسوی با بیانیه اخیر از اصلاح‌طلبان هم عبور کرد و حتی برخی حامیان قبلی جنبش سبز هم می‌گویند موضع اخیر او براندازانه بود.
وبسایت بی‌بی‌سی که خود از تحریک‌کنندگان اغتشاش اخیر بود، با اشاره به بیانیه اخیر موسوی نوشت: موسوی با رویکردی رادیکال و گذر از بیانیه‌هایش در سال 88 که از اجرای بی‌تنازل قانون اساسی گفت، از قانون اساسی هم عبور کرده است، او توانست با این بیانیه در میان برخی اپوزیسیون نظام و معتقد به براندازی، همراهی بیابد.
بی‌بی‌سی در ادامه با تشویق اصلاح‌طلبان به تندروی می‌نویسد: انتقادات از اصلاح‌طلبان افزایش یافته است و به نظر می‌رسد پایگاه اجتماعی آنها به شدت در حال فروپاشی است. بررسی دلایل این موضوع بحث مورد نظر ما در اینجا نیست، اما موضوعی که بسیار مهم است. اینکه آقای موسوی عملاً بی‌عملی و مواضع توأم با ترس اصلاح‌طلبان را نادیده می‌گیرد و با رویکردی رادیکال رفتار می‌کند. او که در دوران اوج «جنبش سبز» با بیانیه‌هایش به اجرای بدون تنازل قانون اساسی معتقد بود، حالا اصول کهنه و ناکارآمد قانون اساسی را برای اداره کشور کافی نمی‌داند.
شبکه دولتی انگلیس در ادامه نوشت: حتی برخی از حامیان جنبش سبز نیز موضع اخیر وی را متناسب با براندازی تلقی کردند. حمله به ولایت فقیه نشان می‌دهد که او دیگر به قانون اساسی پایبند نیست. باید دید آیا سران جبهه اصلاحات او را همراهی می‌کنند؟

آقای مرعشی شما نبودید که گفتید روی اسب بازنده شرط‌بندی نمی‌کنیم؟!
سخنگوی کارگزاران در اظهاراتی ریاکارانه مدعی شد فضای سیاسی ایران دیگر نه تحمل اصلاح‌طلبان را دارد و نه اصولگرایانی مثل لاریجانی.
حسین مرعشی در روزنامه اعتماد می‌نویسد: امروز فضای سیاسی جمهوری اسلامی را می‌توان به لشکری تشبیه کرد که میمنه و میسره و قلبی دارد. میمنه این لشکر، اصولگرایان هستند، میسره یا جناح چپ، اصلاح‌طلبان هستند و در عین حال قلبی نیز داریم که خود را جریان ارزشی معرفی می‌کند و در مجموع به نظر می‌رسد حاکمیت قرار است به این بخش سوم توجه کند.
وی می‌افزاید: کناره‌گیری چهره‌هایی همچون آقای علی لاریجانی از ادامه کاندیداتوری برای انتخابات مجلس پیامی روشن دارد و آن اینکه نه تنها اصلاح‌طلبان،‌ بلکه اصولگرایان نیز دیگر جایی برای سیاست‌ورزی نمی‌بینند. امروز اگر عزمی فراگیر جهت ارائه فراخوان برای تشویق و ترغیب شخصیت‌های موثر اصولگرا و اصلاح‌طلب که قادر به بازسازی اعتماد شهروندان جهت مشارکت در انتخابات هستند، وجود نداشته باشد، فرصت تاریخی انتخابات مجلس نیز از دست خواهد رفت.
اظهارات ریاکارانه مرعشی درباره آقای لاریجانی در حالی است که سخنگوی کارگزاران 13 شهریور امسال در گفت‌وگو با همین روزنامه اعتماد و درباره احتمال حمایت از لاریجانی در انتخابات با لحنی توهین‌آمیز گفت: چه لزومی دارد ما به سمت اصولگرایی معتدل برویم. در دنیا مرسوم است که روی اسب برنده شرط‌بندی کنند و روی اسب بازنده شرط‌بندی نکنند. کارگزاران هم روی اسب بازنده شرط‌بندی نمی‌کنند. آنها بازارشان را از دست داده‌اند.
یادآور می‌شود کرباسچی دبیرکل کارگزاران هم آذر سال 94 ضمن نام بردن از لاریجانی به شرق گفته بود: ما بعد از پیروزی در انتخابات 92 روش نامعقولی در پیش نگرفتیم. دولت از فهرست مقابل یارگیری کرده مثلا در برجام. در مجموع بازی طرفداران دولت، به‌واسطه همین سربازگیری از جبهه مقابل بوده و در مجلس(دهم) هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

محسن هاشمی: در کشورهای پیشرفته به اسم اعتراض، اجازه آشوب نمی‌دهند
رئيس شورای شهر می‌گوید تعیین مکان برای اعتراضات‌اشتباه است.
محسن هاشمی در روزنامه آرمان نوشت: موضوع تجمعات اعتراضي يک بحث پيچيده است. در کشورهاي توسعه يافته روش اين است که افراد در يک نقطه تجمع نمي‌کنند. در يک کشور فقط جايي به نام هايدپارک کرنر است که آنجا اجازه تجمع نمي‌دهند ولي هر فردي مي‌تواند يک پيت زير پايش بگذارد و هر حرفي خواست بزند، به هر کسي خواست فحش بدهد، هر اعتراضي را بيان کند ولي نبايد اين تجمع از يکي دو نفر بيشتر شود. اجازه تجمع هم در هايدپارک کرنر به کسي نمي‌دهند.
در کشورهاي توسعه يافته هم اگر شما بخواهيد تجمع کنيد، نامه‌اي را به محل مورد نظر مانند وزارت کشور يا استانداري مي‌نويسيد و مي‌گوييد من مي‌خواهم به اين دليل تجمع کنم. تعداد تجمع‌کنندگان را هم مشخص مي‌کنيد تا آنها بدانند از لحاظ امنيتي با چه تعدادي از تجمع‌کنندگان روبرو هستند و شعارها و دليل تجمع را مي‌نويسي آنها در شوراي امنيت خودشان درخواست شما را مطرح کرده و مجوز تجمع و حتي مجوز تبليغات براي تجمع مي‌دهند. اصولا در مکان مشخص شده تجمع مي‌کنند. يکي مي‌خواهد جلوي کارخانه، ديگري در مقابل مجلس و ديگري در برابر شوراي شهر تجمع مي‌کنند. افراد مي‌آيند و شعار مي‌دهند و پليس هم حضور پيدا مي‌کند و امنيت افراد را تضمين مي‌کند. مسئول هر تجمعي مشخص است تا اگر اتفاقي در آنجا افتاد، پاسخگو باشد. اين روش سال‌ها در کشورهاي پيشرفته انجام مي‌شود و اگر ما هم در کشورمان انجام دهيم، عمل مثبتي است.
اين کار را مي‌شود همينجا هم انجام داد. قانون اين کار را در کشور داريم. الان هر کسي مي‌خواهد تجمع کند، مي‌تواند نامه بنويسد به شوراي امنيت شهرستان. متاسفانه اين بند از قانون درست اجرا نمي‌شود و اگر درست اجرا مي‌شد، ما مانند بسياري از کشورها اين مشکلات را پيدا نمي‌کرديم. اين که بگويند ما نقطه‌اي را در شهر مشخص کنيم تا هر گروهي خواست برود به صورت انبوه آنجا بايستد و هر کار خواست کند، در هيچ جاي دنيا اين اجازه را نمي‌دهند.