kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
با بهره‌برداری از آشوب‌های عراق

حمله داعش به مردم عراق شدت گرفت حشدالشعبی با قدرت حملات را دفع کرد

همزمان با افزایش تحرکات تکفیری‌ها در عراق، شهر «موصل» برای دومین بار متوالی هدف حمله عناصر داعش قرار گرفت، اما نیروهای حشدالشعبی این حمله را هم دفع کردند.


خبرها از تحرکات گسترده در عراق برای احیای مجدد داعش حکایت می‌کند؛ چند روز قبل تروریست‌های تکفیری ابتدا تلاش کردند که بخش‌هایی از استان «دیاله» در شمال شرق عراق را به اشغال درآورند، اما موفق نشدند و نیروهای حشدالشعبی جلوی این توطئه را گرفتند. در این ماجرا، شش عضو حشد‌الشعبی به شهادت رسیده‌اند.
از شمال عراق نیز خبر رسید، عناصر داعش طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دو بار در استان نینوا دست به عملیات تروریستی زدند؛ هدف حمله نخست، اشغال بخشی از شهر موصل بود که با مداخله و مقاومت حشدالشعبی، ناکام ماند. داعش در حمله دوم، که دیروز اتفاق افتاد، قصد داشت شهر «الحضر» در جنوب استان نینوا را اشغال کند، اما باز هم مجبور به عقب‌نشینی شد.
به گزارش ایسنا، حشد‌الشعبی با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که عملیات مقابله با تروریست‌ها همچنان ادامه دارد.
اظهارات المهندس
«ابومهدی المهندس» معاون رئیس ‌سازمان حشد‌الشعبی، هم دیروز بیانیه‌ای صادر و در آن، تاکید کرد: حشد‌الشعبی هرگز و تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد که گروه تروریستی داعش به عراق برگردد.
المهندس در ادامه این بیانیه افزود: حضور فرماندهان حشد در صف اول نبرد و جانفشانی‌های آنها در کنار دیگر نیروها، نشان‌دهنده پایبندی بالای آنها به وظایف‌ خود در قبال میهن و مردم است. وی افزود: حشد‌الشعبی برای مقابله با گروهک‌های داعش آماده است.
دستگیری معاون ابوبکر بغدادی
نیروهای امنیتی عراق یک رهبر رده‌بالای داعش، معروف به «ابوخلدون»، را بازداشت کردند. این فرد معاون «ابوبکر بغدادی» سرکرده سابق داعش، بوده است.
به گزارش ایسنا، منابع امنیتی عراق اعلام کردند: طبق اطلاعات دقیق، نیروهای پلیس «الحویجه» در استان «کرکوک» توانستند این تروریست ارشد داعش را در یکی از آپارتمان‌های منطقه «یک مارس» شهر کرکوک بازداشت کنند. ابوخلدون قبلا از طرف داعش، پست فرمانده نظامی استان صلاح‌الدین را نیز به عهده داشت.
فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد، نام واقعی فرد بازداشت‌شده، «حامد شاکر سبع‌البدری» و پسر عموی بغدادی است. طبق این بیانیه، او یکی از مهم‌ترین فرماندهان داعش بوده است.
دستگیری عامل حمله به کنسولگری ایران
خبرگزاری آفاق عراق از دستگیری عامل سوزاندن کنسولگری ایران در نجف خبر داد. این خبرگزاری افزود، فرد مذکور اعتراف کرده که از سفارت امارات 30 هزار دلار دریافت کرده است. نام واقعی این فرد، «مسعود...» و نام سازمانی او نیز «ابوسیف» است. ابوسیف مسئول تیم ترور و خرابکاری گروهک منافقین بوده و زمانی که در یک خانه تیمی در شهر کوفه به سر می‌برد و قصد داشت اسناد سرقت رفته از کنسولگری ایران در نجف را منتقل کند، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) (سازمان بدر) دستگیر شد.
اصابت پنج راکت به پایگاه آمریکایی‌ها
منابع عراقی اعلام کردند، دیروز دست‌کم پنج راکت به داخل پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار اصابت کرد.
به گزارش ایسنا، براساس بیانیه گروه اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، دست کم پنج راکت به داخل پایگاه «عین الاسد» در استان «الانبار» عراق اصابت کرد. این حمله، تلفات و خسارتی نداشته است.
در این پایگاه تفنگداران آمریکایی مستقر هستند. براساس گزارش رویترز، مکان پرتاب راکت‌ها مشخص نشده است.
خبر دیگر از عراق اینکه، انفجار نارنجک مقابل بانک مرکزی بغداد، جراحت 9 نیروی امنیتی را به دنبال
داشت.
جدیدترین موضع‌گیری عمار حکیم
«سید عمار حکیم» رئیس‌ «جریان حکمت ملی» عراق گفت: دولت آینده، موقتی خواهد بود و برگزاری انتخابات زودهنگام را زمینه‌سازی خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس‌جریان حکمت ملی عراق در جریان دیدار با «برونو اوبرت» سفیر فرانسه در عراق، افزود: ما تحولات اخیر در کشور و تظاهرات را بررسی کرده‌ایم. گروه‌های سیاسی برای معرفی نخست‌وزیر عجله دارند، فردی که مقبولیت عمومی داشته باشد و بتواند کشور را اداره کند.