kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸

باج 400 میلیارد دلاری ترامپ از ناتو سران سازمان تسلیم شدند

سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) سرانجام در نشست لندن تسلیم باج‌خواهی ترامپ شده و پذیرفتند سهم پرداختی خود را تا 400 میلیارد دلار افزایش دهند. ‌ترامپ کشورهای عضو را بارها نسبت به عدم افزایش سهمشان تهدید کرده بود. همین‌طور سران کره‌جنوبی و ژاپن را!


  سرویس خارجی-

نشست دو روزه ناتو که با حضور سران این سازمان و به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس این سازمان در لندن برگزار شد صحنه تمام‌عیار بروز اختلافات بین اعضا بود. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو طی ماه‌های اخیر، تلاش زیادی کرد تا «منازعات پنهانی ناتو» وارد «فاز آشکار» نشود اما نشست لندن، تمامی‌ تلاش‌های وی را بی‌ثمر ساخت. یکجانبه‌گرایی ترامپ و فشار وی به اعضای ناتو برای افزایش بودجه نظامی خود (به میزان 2 درصد تولید ناخالص داخلی اعضا)، اختلافات گسترده بین ‌ترکیه با فرانسه و آلمان بر سر موضوع سوریه(بی‌توجهی ‌ترکیه به‌عنوان یک عضو ناتو به‌نظر سایر اعضا در موضوع حمله به شمال سوریه)، اظهارات ماکرون در مورد مرگ مغزی ناتو، موضوع برگزیت و تهدیدهای روسیه و چین از جمله مهم‌ترین محورهای اختلاف بین اعضای سازمان در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه لندن بود.
اما در پی تهدیدات و انتقادات پیاپی ترامپ از اعضای «ناتو» به‌خاطر عدم پرداخت پول کافی برای تأمین هزینه‌ نیروهای این اتحاد نظامی، سران ناتو سرانجام برای نجات این پیمان نظامی از ضربات ترامپ هم که شده، تسلیم باج‌خواهی رئیس‌جمهور آمریکا شدند و توافق کردند مجموعاً 400 میلیارد دلار به سهم پرداختی خود در پنج سال آینده اضافه ‌کنند.
 به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سران کشورهای عضو این پیمان قصد دارند در یک گردهمایی در باشگاه «گلف لوکسی» در شمال لندن به ترامپ بگویند تا سال ۲۰۲۴، مجموعاً ۴۰۰ میلیارد دلار به سهم خود در تأمین هزینه‌های ناتو اضافه خواهند کرد. همچنین انتظار می‌رود انگلیس ۶ فروند ناو جنگی، دو اسکادران جنگنده و چندهزار سرباز دیگر در اختیار ناتو قرار دهد تا بخشی از خواسته‌های ترامپ در این زمینه برآورده شود. بر اساس این گزارش تمامی‌ ۲۹ کشور عضو پیمان ناتو باید سهم خود از تأمین هزینه‌ نیروهای این اتحاد نظامی را به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برسانند. در حال حاضر آمریکا ۳.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را جهت تأمین هزینه‌های ناتو خرج می‌کند. این در حالی است که بیش از ۲۰ کشور عضو این پیمان کمتر از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این پیمان اختصاص می‌دهند. دولت آمریکا علاوه‌ بر کشورهای عضو ناتو، سایر متحدان نظامی ‌خود را نیز وادار کرده هزینه‌های بیشتری برای تأمین امنیتشان پرداخت کنند.‌ ترامپ روز سه‌شنبه و در نخستین روز نشست سران این سازمان در لندن سایر کشورهای عضو ناتو را به‌خاطر عدم پرداخت سهم خود در تأمین هزینه‌های این اتحاد نظامی دارند، «متخلف» خطاب کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین سران ناتو را به اعمال محدودیت‌های تجاری تهدید کرد و گفت: «این درست نیست که درخصوص ناتو و تجارت مورد سوءاستفاده قرار بگیریم و این چیزی است که درحال اتفاق افتادن است. ما اجازه نمی‌دهیم چنین چیزی رخ دهد».
به ریش ترامپ خندیدند
اما نشست سران ناتو در لندن حاشیه‌های برجسته‌ای هم داشت از جمله اینکه، رسانه‌ها فیلمی ‌از ضیافت شام سران ناتو در لندن منتشر کردند که در آن نخست‌وزیر کانادا در جمع همتای انگلیسی و رئیس‌جمهور فرانسه در حال تمسخر دونالد ترامپ هستند. به گزارش فارس، «جاستین ‌ترودو»، نخست‌وزیر کانادا در حالی که انگار متوجه دوربین‌ها نیست،  در حضور «بوریس جانسون» و «امانوئل ماکرون» درباره دیدار دوجانبه خود با رئیس‌‎جمهور آمریکا حرف‌هایی می‌زند و پشت‌سر ترامپ غیبت می‌کند و سپس هر سه آنها به رئیس‌جمهور آمریکا می‌خندند. در این فیلم «ترودو» در پاسخ به سؤال «جانسون» درباره علت به تاخیر افتادن برنامه‌اش، به تاخیر ترامپ برای حضور در نشست دوجانبه‌ سران کانادا و آمریکا‌ اشاره می‌کند و می‌گوید: «او دیر کرده بود چون یک کنفرانس خبری ۴۰ دقیقه‌ای داشت. شما فقط باید قیافه تیمش را می‌دیدید که فکشان آمده بود پایین».
ناتوی بیمار
 «وولفگانگ ایشینگر»، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نیز همزمان با نشست سران ناتو در لندن در گفت‌وگویی با سایت رادیو آلمان تأکید کرد ناتو بیماری است که راه می‌رود و صحبت می‌کند اما کارآیی خوبی ندارد.
وی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر مرگ مغزی ناتو هم گفت: «این ائتلاف نظامی دچار مرگ مغزی نشده، اما کاملاً هم سالم نیست. ناتو مانند بیماری است که راه می‌رود و صحبت می‌کند و چیزی برای گفتن دارد اما حالش کاملاً خوب نیست».
رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه گفت: آن بخشی از ناتو که درست کار نمی‌کند و از نظر من سخنان ماکرون درباره آن کاملاً هم بی‌راه نبوده است ضرورت هماهنگی‌ها در ناتو و بخش مشاوره این ائتلاف نظامی ‌است.