kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
پیش بینی رئیس کانون صرافان:

قیمت ارز به نرخ‌های قبلی برمی‌گردد

رئیس کانون صرافان ایران با هیجانی دانستن گرانی ارز در روزهای اخیر پیش بینی کرد: پس از گذشت مدتی، قیمت ارز به نرخ‌های قبلی باز خواهد گشت .

کامران سلطانی زاده با بیان اینکه نوسانات بازار ارز جدی نیست، گفت: این نوسانات به دلیل ورود تقاضای طبیعی به بازار به خصوص در ایام ژانویه و تأمین ارز برخی سفرها است.
وی افزود: در عین حال افزایش اخیر قیمت ارز را در بخش دیگر می توان ناشی از هیجانات روانی و مقاومت برخی از افراد در نگهداری ارزهای خانگی به دلیل شکسته شدن ثبات قیمت در یک مقطع کوتاه دانست؛ اما با برنامه ای که بانک مرکزی در این حوزه تدارک دیده و روند طبیعی که صرافی ها بیان می کنند، این ارزها به بازار باز خواهد گشت.
به گزارش مهر، رئیس کانون صرافان ادامه داد: تمامی نیازهای واقعی واردکنندگان پس از تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه نیما تأمین می شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد؛ این در حالی است که برخی کالاهای لوکس و غیرضروری که در گذشته تأمین ارز می شدند، اکنون به دلیل ممنوعیت واردات، اجازه ورود و تأمین ارز ندارند؛ پس ارز کشور در حوزه تأمین نیازهای ضروری و واقعی، هزینه می شود.
سلطانی زاده اضافه کرد: طی روزهای گذشته مایحتاج عمومی مردم با افزایش قیمت مواجه بوده و قیمت ارز نیز بین چهار تا پنج درصد افزایش یافته که بیشتر ناشی از جنبه روانی تغییر قیمت بنزین است؛ در حالی که پس از گذشت مدتی، قیمت ارز به نرخ های قبلی باز خواهد گشت و چشم انداز افزایشی برای آن متصور نیست.
به گفته وی، تجربه نشان داده زمان هایی که ارز در نوسان است؛ اگر برخی از افراد به قصد سرمایه گذاری
وارد خرید شده و تقاضای دریافت بدون نیاز واقعی ارز را داشته باشد، متضرر خواهند شد.
این فعال بازار ارز با بیان اینکه ظرف یک سال گذشته بانک مرکزی توانسته منابع ارزی را به خوبی مدیریت نماید، گفت: عرضه ارز در سامانه نیما و صرافی‌ها بدون مشکل در حال انجام بوده و این در شرایطی است که اگرچه صرافی ها در پیش بینی نرخ ارز دخالتی نمی کنند؛ اما مجموعه شرایط حاکم بر بازار حکایت از آن دارد که افزایش نرخ به صورت جهشی در کار نیست.
سلطانی زاده افزود: نوسانات بازار ارز به هیچ عنوان نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد و تغییرات قیمت در دامنه دو تا سه درصدی کاملاً طبیعی بوده؛ این در شرایطی است که رسوب ارز در سامانه نیما سبب شده، مدیریت بازار به شکل بهتری صورت گیرد و حتی این نوسانات نیز بعد از گذشت
دوره هایی، کاملاً مدیریت خواهد شد.