kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰

دیکته فرانسه به نظام آموزشی لبنان /حزب‌الله و حماس در کتاب‌های درسی تروریستی معرفی شدند!

یک شبکه لبنانی اعلام کرد، در یک کتاب درسی این کشور، که تحت نفوذ فرانسوی‌ها تهیه شده است، جنبش‌های مردمی و ضدصهیونیستی «حزب‌الله» و «حماس» به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شده‌اند!



شبکه «المنار» اعلام کرد، در یک کتاب جغرافی دانش‌آموزان دبیرستانی لبنان، که توسط فرانسوی‌ها تهیه شده، مطالبی علیه حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین درج شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، این کتاب درباره جغرافیای سیاسی منطقه غرب آسیا است و در مدارسی استفاده می‌شود که شیوه تدریس آنها، بر اساس شیوه فرانسه است. در این کتاب، جنبش حزب‌الله لبنان و جنبش فلسطینی حماس، در کنار گروه تکفیری «داعش»، به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شده‌اند.
المنار افزود: در برخی مدارس لبنانی نیز کتاب‌های تاریخی که بر اساس منابع فرانسوی تهیه شده‌اند، وجود دارند که در آنها با صهیونیست‌ها همدردی شده است. لبنان که در همسایگی فلسطین‌اشغالی قرار دارد، بیش‌ترین زجرها و جنگ‌ها را از جانب رژِیم صهیونیستی متحمل شده است. مناطق مسکونی لبنان در سال‌های 2000 و 2006 به طور مرتب و هدفمند از جانب جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران می‌شده است.
لبنان از 1923 تا 1946 تحت قیمومیت فرانسه قرار داشت و هنوز هم ردپا و نفوذ استعمار فرانسه در این کشور دیده می‌شود. در پی وقوع نا آرامی‌های اخیر، مداخله فرانسه در امور داخلی لبنان بیشتر شده است.
در همین زمینه، اواخر سال گذشته «ساجد جاوید» وزیر کشور انگلیس، با صدور ابلاغیه‌ای، حزب‌الله لبنان اعم از شاخه سیاسی و نظامی آن را به عنوان یک «گروه تروریستی» اعلام و فعالیت این گروه در انگلیس را ممنوع کرده بود.
دیروز نیز «ماسیمو کاستالدو» نایب‌رئیس‌پارلمان اروپا، با مداخله در امور داخلی لبنان، مدعی شد که این کشور به اصلاحات و مبارزه با فساد نیاز دارد.
دیروز یک مقام حزب‌الله لبنان نیز گفت، دشمن می‌خواهد آنچه را در دو جنگ نتوانست از لبنان بگیرد، اکنون می‌خواهد به دست آورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد رعد» رئیس‌فراکسیون «الوفاء للمقاومه» در پارلمان لبنان اعلام کرد: نمی‌توانیم با آمریکایی رابطه داشته باشیم که ما را از تسلیح ارتش ملی باز می‌دارد، خواستار گرسنگی و محاصره ماست و ما را تحریم می‌کند.