kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
گزارش خبری کیهان از آخرین تحولات عراق

قانون اساسی عراق به زودی اصلاح می شود/دلیل استعفای عادل عبدالمهدی، از زبان خودش

یک عضو کمیته اصلاح قانون اساسی پارلمان عراق مهم‌ترین موارد اصلاحی در قانون اساسی این کشور را ذکر کرد و گفت، این اصلاحات ظرف یک هفته برای رای‌گیری و تصویب، به پارلمان ارائه می‌شود.




«محمد الکربولی» در‌باره جزئیات اصلاحات در قانون اساسی این کشور، به خبرنگاران گفت:«مهم‌ترین مفادی که در قانون اساسی اصلاح خواهد شد، به نظام سیاسی، انتخابات شوراهای استانی، قوانین اقلیم‌ها، ماده ۱۴۰ و مناطق مورد مناقشه اختصاص دارد.» به گزارش خبرگزاری فارس، این عضو کمیته اصلاح قانون اساسی عراق افزود: «کمیته، اصلاحیه‌های قانون اساسی را ظرف کم‌‌تر از یک هفته، به پارلمان ارائه خواهد داد تا آن را به رای بگذارد و سپس‌، این اصلاحات به همه‌پرسی گذاشته می‌شود.»
کمیته اصلاح قانون اساسی پارلمان عراق هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که قصد دارد، نمایندگانی از معترضان را هم در نشست‌های خود مشارکت دهد. اولین نشست کمیته اصلاح قانون اساسی، 14 آبان ماه برگزار شده بود.
عراق از نهم مهر ماه تاکنون، نا آرام است. معترضان خواستار مبارزه با فساد و رفع ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی و کناره‌گیری دولت و مقامات دولتی هستند. در این میان، عوامل آشوبگر با ورود به صفوف تظاهرکنندگان، اموال عمومی را به آتش می‌کشند.
موافقت پارلمان با استعفای عبدالمهدی
پارلمان عراق دیروز کناره‌گیری «عادل عبدالمهدی» از پست نخست‌وزیری این کشور را پذیرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، این اقدام پارلمان عراق با استناد به ماده ۷۵ قانون اساسی این کشور، صورت گرفته است. پارلمان ضمن پذیرش استعفای عبدالمهدی، از رئیس‌جمهور عراق نیز خواست فرد جدیدی را مامور تشکیل کابینه کند. «عادل عبدالمهدی» شنبه شب رسما استعفای خود را به پارلمان ارائه کرده بود.
رئیس‌جمهور یک ماه فرصت دارد فرد جدیدی برای تشکیل دولت معرفی کند. دولت عبدالمهدی نیز از این پس، به دولت پیشبرد امور تبدیل می‌شود. طبق ماده ۸۱ قانون اساسی عراق، در صورت عدم موفقیت رئیس‌جمهور در معرفی فردی مناسب، خود او تا معرفی فرد جدید، وظایف نخست‌وزیری را به عهده می‌گیرد.
در ماده ۷۶ قانون اساسی عراق آمده است که رئیس‌جمهور نامزد فراکسیون بزرگ ‌تر پارلمان را مأمور تشکیل کابینه می‌کند و این نامزد نیز ۳۰ روز فرصت دارد، اعضای کابینه را معرفی کند.
اظهارات عبدالمهدی
به گزارش خبرگزاری تسنیم‌، عبدالمهدی در اظهارات جدیدی، خاطرنشان کرد: از پارلمان می‌خواهم که به‌سرعت جانشین (مرا) را انتخاب کند، زیرا کشور با اوضاع کنونی نمی‌تواند پیشبرد امور را تحمل کند. وی ادامه داد: ما دولت‌های دیکتاتوری نیستیم، دولت‌ها (در عراق) اکنون استعفا می‌دهند و این شیوه چرخش مسالمت‌آمیز قدرت در کشورهای دموکراتیک است. عبدالمهدی گفت: از‌اشتباهات و اصلاح‌اشتباهات، به‌ سمت راه‌های درست حرکت می‌کنیم.
آتش‌زدن بخشی از آرامگاه شهید محمد باقر حکیم
پلیس عراق اعلام کرد، معترضان در شهر نجف‌، بخشی از آرامگاه شهید «محمدباقر حکیم» را آتش زدند. نیروهای امنیتی نیز در پاسخ و برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، از گاز‌اشک‌آور استفاده کردند.
به گزارش ایسنا، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مربوط به آتش سوزی «در» ورودی آرامگاه شهید محمد باقر حکیم است.  منابع پزشکی در عراق روز شنبه گفتند، در اثر شلیک افرادی مسلح در میدان «ثورهًْ العشرین» شهر نجف، سه تن کشته و بیش از ۲۰ نفر نیز زخمی شدند.
«لوی الیاسری»‌ استاندار نجف، از دولت فدرال و تمام نهادهای امنیتی خواست، برای توقف درگیری‌ها در شهر نجف و تحقیق درباره حوادث جاری و مواخذه افراد خاطی، فورا وارد عمل شوند. پلیس نجف نیز از تظاهرکنندگان خواست خویشتنداری کرده و فقط در میدان‌های شهر تظاهرات کنند.
پلیس متعهد شده کسانی که در قتل تظاهرکنندگان نقش داشته‌اند، دستگیر و مجازات نماید.
تظاهرات‌ در دیگر مناطق
در استان دی قار زنان با ایجاد زنجیره انسانی، مانع رفتن جوانان به سمت ساختمان‌ فرماندهی پلیس شدند. رئیس‌پلیس ذی قار شنبه اعلام کرده بود، افراد ناشناس ساختمان در دست احداث استانداری را بمب‌گذاری کرده‌اند.
در این بیانیه آمده است، برخی تظاهرکنندگان مانع ورود کارشناسان خنثی ‌سازی مین شدند و به آنها سنگ پرتاب کردند. در این میان، نیروهای امنیتی هدف تیراندازی قرار گرفتند که منجر به زخمی شدن یک افسر برجسته شد.
از استان دیوانیه که آن نیز در جنوب عراق واقع است، خبر رسید که معترضان خشمگین ساختمان استانداری را بستند. یک مقام پلیس دیوانیه گفت، صدها تظاهرکننده به نگهبانان گفتند که نباید به استاندار و معاونانش اجازه ورود بدهند. این منبع افزود،‌ معترضان روی در اصلی ساختمان پلاکاردی را آویزان کردند که روی آن نوشته شده بود: «به دستور ملت، تعطیل است». بر اساس گزارش‌ها، نا آرامی‌های عراق تا کنون‌، حدود 420 کشته و 15 هزار زخمی بر جای گذاشته است.
موضع مقتدا صدر
« مقتدی الصدر» رهبر جریان «صدر» گفت‌، از معترضانی که دست به قتل‌، خشونت‌، آتش‌سوزی و تعرض به مقدسات می‌زنند، تبری می‌جوید. به گزارش خبرگزاری فارس، رهبر جریان صدر گفت که حزب متبوع وی، در تشکیل دولت آتی عراق شرکت نخواهد داشت.رهبر جریان صدر عراق افزود، هرگز اجازه بازگشت مفسدان به صحنه قدرت تحت لباس و عناوین جدید را نخواهد داد و مانع از دخالت احزاب و جریان‌ها در تشکیل کابینه آتی خواهد شد.
وی از طرفداران خود و تظاهرکنندگان وابسته به جریان صدر خواست به هیچ وجه دست به خشونت نزنند و از انجام هرگونه اقدام خرابکارانه پرهیز کنند.