kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
سلامت

ادویه‌ها را به صورت فله‌ای نخرید




ادویه‌های فله‌ای آغشته به انواع آلودگی‌های میکروبی و رنگ‌های غیر خوراکی مضر برای انسان هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در راستای توجه به سلامت مواد غذایی و در نتیجه سلامت آحاد جامعه، مردم از خرید ادویه‌های فله‌ای خودداری کنند. لازم است هموطنان هوشیار باشند و از ادویه‌جاتی که به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد خریداری نکنند.
رئیس ‌اداره نظارت بر عرضه فراورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه طی آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو بر روی برخی از نمونه‌های ادویه‌های فله‌ای نمونه‌برداری‌شده انجام شده مشخص شده است ادویه‌ها از یک مرکز دارای رنگ‌های مصنوعی غیر خوراکی، و آغشته به فضولات حیواناتی مانند موش و گربه بوده است.
حجت‌اله کمکی افزود: همچنین ادویه‌های نمونه‌برداری شده مانند فلفل سیاه و... دارای آلودگی‌های میکروبی بوده و مواد اولیه آنها با استفاده از رنگ‌های مصنوعی و غیر قابل مصرف انسانی تهیه شده است.
وی با بیان اینکه در این ادویه‌ها از پودر نان خشک و انواع رنگ‌های مصنوعی و غیر خوراکی استفاده شده است ادامه داد: از تعداد ۱۸ نوع مواد اولیه مشکوک و محصولات تولیدی موجود در یک کارگاه نمونه‌برداری به عمل آمد که نتایج آن شامل ۳۰ برگ نتایج آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و داروی این معاونت مبنی بر آلودگی‌های میکروبی ادویه‌جات و مواد اولیه آنها و استفاده از رنگ‌های مصنوعی و غیر قابل مصرف انسانی است و لازم است که شهروندان در هنگام خرید این موضوع را مدنظر قرار داده و به سلامت خود و خانواده‌هایشان بیشتر دقت کنند.