kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
هاآرتص:

ترامپ روی فشار اقتصادی علیه ایران حساب باز نکند

روزنامه صهیونیستی با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری ‌ترامپ علیه ایران نوشت: اقتصاد مقاومتی که استراتژی اصلی رهبری ایران برای عبور از تحریم‌ها بوده، توانسته پس از شوک اولیه ناشی از تحریم نفتی وضعیت اقتصاد ایران را به ثبات برساند.

روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص در مقاله‌ای با‌ اشاره به اعتراضات و آشوب‌های اخیر در ایران نوشت، به رغم آمارهای ارائه شده، اقتصاد ایران مقاومت بالایی از خود در برابر تحریم و فشارهای خارجی نشان داده است.
این روزنامه نوشت: با گذشت بیش از یک سال از اعمال سیاست «فشار حداکثری» علیه اقتصاد ایران، مردم عادی برای اعتراض به خیابان‌ها آمده‌اند. افزایش قیمت بنزین در ایران امری اجتناب‌ناپذیر بوده است، زیرا بر اساس برآوردها، دولت ایران سالانه حدود 69 میلیارد دلار یعنی حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به‌عنوان یارانه سوخت هزینه می‌کند.
به ادعای صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران امسال رشد منفی 9/5 درصد را تجربه می‌کند و صادرات نفت این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا افت بیش از 80 درصدی را شاهد بوده است. اما توجه به این آمار و ارقام به شدت منفی برای تحلیل وضعیت واقعی اقتصاد ایران کاملاً گمراه‌کننده است.
اقتصاد ایران همچون عربستان و دیگر شیخ‌نشین‌های خلیج ‌فارس کاملاً متکی به نفت نیست. در سال‌های اخیر صادرات نفت بیش از یک پنجم تولید ناخالص داخلی ایران و 50 درصد صادرات این کشور را تشکیل نمی‌داده و سهم صنعت نفت از میزان‌ اشتغال این کشور نیز چندان بالا نبوده است. بنابراین هر چند کاهش صادرات نفت فشار مضاعفی را به دولت ایران وارد می‌کند اما قادر به متوقف کردن فعالیت اقتصادی این کشور نیست.
بر اساس این گزارش ایران در کنار صادرات نفت، پسته و فرش، دارای ظرفیت تولیدی و کشاورزی بالایی است. هر چند تحریم‌ها موجب افت صادرات ایران شده، اما صنایع ایران بازار داخلی را در غیاب رقبای خارجی در اختیار دارند و درصدد افزایش تولید خود هستند. در نتیجه رشد تولید موجب رونق‌ اشتغال شده و ارزش ریال پس از افت ناگهانی تثبیت شده است. بر اساس گزارش‌ها انبوهی از کالاهای ساخت ایران در قفسه فروشگاه‌های ایرانی دیده می‌شود که جای خالی کالاهای خارجی را پر کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، این روزنامه صهیونیستی اذعان کرد: اقتصاد مقاومتی که استراتژی اصلی رهبری ایران برای عبور از تحریم‌ها بوده، توانسته پس از شوک اولیه ناشی از تحریم نفتی وضعیت اقتصاد ایران را به ثبات برساند.
این گزارش افزود: آمارهای نهادهای بین‌المللی نیز گواهی بر تثبیت اقتصادی ایران است. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های خود پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد این کشور پس از افت در سال 2019 در سال 2020 رشد مثبت خود را باز خواهد یافت و نرخ تورم سالانه در سطح 20 درصد تثبیت خواهد شد. بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرده که ایران بتواند به صادرات روزانه 500 هزار بشکه نفت خود ادامه دهد. بنابراین اگر‌ ترامپ برای تغییر رژیم در ایران بر روی فشار اقتصادی و افزایش نارضایتی مردمی‌ تکیه کرده است، واقعیت‌های اقتصاد ایران چندان با خط مشی وی همراهی نمی‌کند، زیرا بدترین روزها برای اقتصاد ایران سپری شده است.