kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد

بازداشت وابستگان به منافقین، سلطنت‌طلبان و ‌اشرار در اغتشاشات اخیر

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در بین بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر عناصر وابسته به معاندین، هم از جریان نفاق و هم از سلطنت طلبان و هم از گروه‌های دیگر وابسته به خارج وجود دارد و طیف‌هایی از ‌اشرار و اراذل هم مورد شناسایی قرار گرفتند.

به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در چهاردهمین نشست خبری با اصحاب رسانه درباره حوادث اخیر گفت: در برابر کسانی که امنیت شهروندان ما را به مخاطره می‌اندازند و سرمایه‌های عمومی را تخریب، غارت و به آتش می‌کشند، برخورد‌های قاطع و بازدارنده خواهیم داشت و در برابر خشونت، اعمال قانون صورت می‌گیرد که هر فرد متناسب با اموال و رفتار خودش به سزای اعمال غیرقانونی خود برسد.
وی با درخواست از مردم برای معرفی فتنه‌گران، خشونت‌طلبان و خرابکاران به نهاد‌های امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی، اظهارداشت: اطلاعات مردمی بهترین اطلاعات برای شناسایی افراد سودجو و فرصت‌طلب است و براساس همین اطلاعات تعدادی از افرادی که در تخریب‌ها دخالت داشتند شناسایی و دستگیر شدند.
سخنگوی قوه قضائیه درباره افراد بازداشت شده در حوادث اخیر و اینکه چه راهی وجود دارد تا خانواده‌های آنها از بازداشتشان مطلع شوند، گفت: بر اساس دستورالعمل پنج بندی ریاست قوه قضائیه، به واحد‌های قضایی و امنیتی و انتظامی تاکید شده که در ارتباط با بازداشت‌شدگان در اسرع وقت غربالگری انجام شود و اگر در بین افراد بازداشت‌شده کسانی هستند که احیانا بی‌تقصیر یا کم‌تقصیر هستند، اسباب و زمینه آزادی آنها فراهم شود.
عناصر وابسته به معاندین
 در بین بازداشت‌شدگان
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره وابستگی دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر، اظهار داشت: در بین بازداشت‌شدگان عناصر وابسته به معاندین، هم از جریان نفاق و هم از سلطنت طلبان و هم از گروه‌های دیگری که وابستگی آنها به خارج از کشور محرز است وجود دارد. طیف‌هایی از‌ اشرار و اراذل که یک انسجام‌های داخلی دارند هم مورد شناسایی قرار گرفتند. هم در بین بازداشت‌شدگان کف خیابان و هم در بین بازداشت‌شدگانی که اصطلاحا ما از آن به بازداشت‌شدگان هوشمند تعبیر می‌کنیم، بر مبنای رصد‌های اطلاعاتی که مراجع اطلاعاتی انجام می‌دهند، تعدادی از عناصر وابسته شناسایی شدند و الان در بازداشت هستند.
قطع اینترنت
تصمیم مراجع امنیت ملی کشور بود
وی درخصوص قطعی اینترنت طی روزهای اخیر گفت: قطع اینترنت تصمیم مراجع امنیت ملی کشور بود و اقتضا این بود که ما اجازه ندهیم دشمن از این فضا برای رسیدن به اهداف خود و آسیب رساندن به مردم و سرمایه‌های ملی کشورمان استفاده کند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: مدعی هستیم که این تصمیم دیرهنگام اجرا شد و اگر قدری زودتر اجرا می‌شد آسیب‌های ناشی از حوادث اخیر کمتر می‌شد.
نظر رئیس ‌قوه قضائیه درباره
 اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اسماعیلی درباره اینکه قوه قضائیه چگونه به نگرانی مردم در افزایش قیمت بنزین ورود می‌کند، بیان کرد: آنچه در برخی از رسانه‌ها به رئیس‌قوه قضائیه نسبت داده شد نسبت صحیحی نبود، ضمن اینکه شاید ضرورتی هم برای طرح آن در جلسه سران سه قوه نبود و از تکالیف پیش‌بینی شده در قانون برنامه بود.
وی افزود: رئیس‌قوه قضائیه با تایید اصل طرح دولت، معتقد بود که فرآیند اجرا نیازمند تمهید مقدماتی بوده و اگر تمهید مقدمات انجام می‌شد ما شاهد حوادث اخیر نبودیم، افزایش قیمت بنزین و هدفمندی یارانه‌ها در ادوار مختلف انجام شده و با این تنش‌ها هم همراه نبوده است؛ چرا که تمهید مقدماتی که یک بخش اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی و نخبگان جامعه است، انجام شده بود.
جلوگیری از افزایش قیمت‌ها
برعهده دولت است
سخنگوی قوه قضائیه اظهارداشت: جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و کنترل و نظارت بر آن بر عهده دولت، وزارت صمت، سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار است. سازمان‌های مذکور باید با تمام توان حضور پیدا کنند و اجازه ندهند به بهانه افزایش قیمت بنزین سایر کالا‌ها و خدمات با افزایش قیمت مواجه شود. اسماعیلی افزود: این وظیفه دولت است و مطالبه دستگاه قضا از دولت این است که همانگونه که وعده داده‌اند این وظیفه را به نحو احسن انجام دهند و کنترل بازار در دست قوه قضائیه نیست.
وی تاکید کرد: کسانی که متولی کنترل بازار هستند، اگر در وظیفه خود کوتاهی کردند، به سراغ آنها خواهیم رفت و آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهیم.
بخش عمده تکلیف در مبارزه با فساد
برعهده دولت و مجلس است
سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: بخش عمده تکلیف در مبارزه با فساد بر عهده دولت و مجلس است. ساختار‌های فسادزا باید اصلاح شود، گلوگاه‌هایی که در آنجا فساد رخ می‌دهد، زمینه‌های بروز فساد در سیستم‌های مختلف بانکی و گمرکی و قاچاق کالا، صادرات و واردات و امثال آنها باید اصلاح شود. این اصلاح بخشی توسط مجلس با قانون باید انجام شود و بخشی توسط دستگاه اجرایی با اقدامات اجرایی، ما هم در این حوزه هم نسبت به داخل دستگاه خودمان و هم نسبت به بخش‌های دیگر سهیم هستیم.
مستندات بسیار خوبی در پرونده
«روح‌اله زم» به دست آمده است
وی درباره آخرین وضعیت پرونده روح‌اله زم نیز گفت: تحقیقات در این پرونده در حال انجام بوده و مستندات بسیار خوبی به دست آمده است. خود این شخص هم توضیحات مفیدی را که در این ارتباط دارد ارائه می‌دهد و آثار مثبت دستگیری او همین بود که خیلی از اخباری که در موارد مشابه به نقل از این شبکه منتشر می‌شد فروکش کرد.
توضیحاتی در مورد دانیال زاده
سخنگوی دستگاه قضا درباره بازگشت متهم دانیال زاده به کشور و اینکه آیا در بازداشت به سر می‌برد یا خیر اظهار داشت: ما اعلام کردیم که کسانی که در فرآیند تحقیقات و بازگشت اموال به بیت‌المال کمک کنند، حتما از ارفاقات قانونی برخوردار می‌شوند. با آقای دانیال زاده قطعا بر محور اعتماد رفتار می‌کنیم و به لحاظ اعتمادی که او کرده و اقداماتی که دارد انجام می‌دهد از ارفاقات قانونی برخوردار می‌شود. برخی از این الطافات قانونی مثلا مرخصی است به زندانی می‌توان مرخصی داد و بیرون آید و یک عده‌ای هم در بیرون زندانی را در حال مرخصی می‌بینند.
فرار مشایی صحت ندارد
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره شایعه فرار اسفندیار رحیم‌مشایی از کشور، گفت: بر اساس اطلاعی که ما داریم او در داخل کشور است و این شایعه صحت ندارد.