kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
برای اثبات ادعای مقابله با گران‌فروشان

دولت با گران‌فروشی چند میلیون تومانی خودرو برخورد کند

بازار خودرو دیروز شاهد گرانی چند میلیون تومانی قیمت انواع خودرو بود، این اتفاق در حالی رخ داده که طی چند روز اخیر و پس از افزایش نرخ بنزین، مسئولان دولتی مدام وعده برخورد با گران‌فروشان را داده اند.بنابراین مسئولان دولت برای اثبات وعده خود بایستی هرچه سریعتر با گران‌فروشی در بازار خودرو برخورد کنند.

مهمترین خبر کشور در هفته جاری، افزایش ناگهانی قیمت بنزین بود که این روزها به تفصیل گزارشهایی در این باره منتشر شده است. اما موضوعی که مسئولان در این مدت بارها بر آن تأکید کردند، کنترل قیمت‌ها ومقابله با گران‌فروشی بوده است تا فشاری به مردم وارد نشود. با این حال خبرهایی که دیروز از بازار خودرو منتشر شد نشان می‌دهد بازار خودرو جزو نخستین بازارهایی است که به استقبال گرانی‌های جدید رفته است و همین موضوع زنگ هشداری برای راستی‌آزمایی ادعای دولت برای کنترل قیمتها وبرخورد با گرانفروشان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار کیهان ،بر اساس معاملات انجام شده دیروز (۲۸ آبان ۹۸) آخرین قیمت روز خودرو‌ در بازار آزاد نسبت به روز دوشنبه با گرانی چند میلیون تومانی همراه بود.
طبق آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو،قیمت پراید سایپا 111 دیروز با دو و نیم میلیون تومان افزایش نسبت به دوشنبه به 54 میلیون و 500 هزار تومان رسید.
 همچنین سراتو نسبت به معاملات ۲۷ آبان ۹۸ با افزایش میانگین ۱۰ میلیون تومانی خرید و فروش شد، رنو ساندرو دنده‌ای نیز با افزایش چهار میلیون تومانی به نرخ ۱۵۱ میلیون تومان به فروش رسید.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سه میلیون تومان افزایش به قیمت ۱۷۲ میلیون تومان رسید و قیمت رنو تلیسمان ۲۰۱۸ با افزایش ۶۰ میلیون تومانی به قیمت ۶۹۰ میلیون تومان معامله شد.
سمند ال ایکس ۸۵ میلیون تومان، پژو پارس ۱۰۲ میلیون تومان، رانا ال ایکس ۸۸ میلیون تومان معامله شدند که این اعداد بیانگر افزایش دو میلیون تومانی است.
پژو جی ال ایکس، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) و پژو صندوقدار با افزایش یک میلیون تومانی به ترتیب به نرخ ۷۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۱۰۲ میلیون تومان و ۱۰۱ میلیون تومان خرید و فروش شدند.
البته یک مرحله از گرانی خودرو قبل از افزایش نرخ بنزین و در نخستین روزهای آبانماه استارت خورده بود. بهانه آن افزایش قیمتها، توقف تولید انواع پراید و پژو405 تا پایان امسال بود که البته بلافاصله اعلام شد با توقف تولید این خودروها‌، خودروهای دیگری نظیر تیبا و کوییک وساینا جایگزین آنها می‌شود. ولی همین بهانه توقف تولید پراید و پژو دستمایه خوبی برای خودروسازان فراهم کرد و قیمت چند خودرو پرتیراژ از جمله «سمند»، «پراید»، «پژو 405»، «پژو 206»، «پژو 2008» و... با افزایش قیمت شدیدی مواجه شد.
این افزایش قیمتها در حالت عادی باعث نگرانی و ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم می‌شد، اما پس از گرانی بنزین و وعده دولت برای کنترل قیمتها، افزایش دوباره قیمت‌ها به بی‌اعتمادی مردم به دولت می‌انجامد.
از سوی دیگر اگر بازار خودرو در ابتدای کار دچار تغییرات قیمتی گسترده شود، این نوسان به دیگر بازارها نیز سرایت خواهد کرد و شاید مدیریت اوضاع را با دشواری مواجه کند. به این ترتیب دولت می‌تواند با عمل به وعده خود در بازار خودرو، هم اعتماد عمومی را به دست آورد و هم دشواری مدیریت بازارهای مختلف را از دوش خود بردارد.