kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ما اصلاح‌طلبان نمی‌توانیم از مسئولیت عملکرد دولت شانه خالی کنیم

روزنامه شرق دیروز در گزارشی با عنوان «اعتراضات، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را نشانه رفته است؟» به موضوع اغتشاش‌های اخیر پرداخت. چنانکه در ادامه خواهیم خواند دغدغه طیف موسوم به اصلاح‌طلب در این شرایط نیز رای‌آوری افراد هم قبیله‌ای خویش است.


سرویس سیاسی-

در گزارش شرق آمده است: «حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب... گفت: باید بررسی کرد که در این چند سال دولت چگونه عمل کرده است که مردم نسبت به تعیین سرنوشت خود قدری دچار‌تردید شده‌اند. مردم انتظار داشتند که آقای روحانی پای تمام وعده‌هایش بایستد...»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «اسماعیل گرامی‌مقدم، از اعضای حزب اعتماد... گفت: «اگر برخی بگویند اعتراضات چند روز گذشته به براندازی منتهی می‌شود یا به قهر کامل مردم با انتخابات می‌انجامد، تحلیل ناقصی ارائه داده‌اند و این‌گونه نخواهد شد اما اینکه دولت به وعده‌هایی که داده است عمل نمی‌کند و مردم تهیدست تهیدست‌تر می‌شوند، طبعا به اعتراضاتی منجر می‌شود...»
این گزارش افزوده است: «او[گرامی‌مقدم] درباره سرمایه اجتماعی جبهه اصلاحات با توجه به اتفاقات اخیر اظهار کرد: «به هر حال، اصلاح‌طلبان حامی ‌اصلی آقای روحانی بودند و نمی‌توانند از مسئولیت عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم شانه خالی کنند. هر چند آقای روحانی مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت را به جریان خودش یعنی اعتدال سپرد اما قائل شدن این تفکیک برای عموم مردم بسیار سخت است... دولت او[روحانی] توانست... عقلانیت را در نظام اقتصادی جاری کند.»
طیف موسوم به اصلاح‌طلب توانایی خاصی در آوردن توجیه دارند و در این بین گاه دچار تناقض‌های ریز و درشت می‌شوند. برای نمونه نکته حیرت‌انگیز در گفته‌های فعال اصلاح‌طلب در گزارش شرق این است که او در بخشی از همین گزارش گفته: «فشار اقتصادی بر دهک‌های پایین، بی‌کاری، تورم و فساد اقتصادی مردم را سرخورده و مناسبات میان مردم و دولت را مخدوش می‌کند... مردم وقتی می‌بینند هر روز سفره خودشان کوچک‌تر... می‌شود» و همین فرد در ادامه همین مصاحبه مدعی شده: «دولت روحانی توانست عقلانیت را در نظام اقتصادی جاری کند[!!]»
به این عبارت می‌توان گفت از نظر طیف موسوم به اصلاح‌طلب؛ فشار اقتصادی بر دهک‌های پایین، بی‌کاری، تورم و کوچک شدن سفره مردم یعنی جاری کردن «عقلانیت در اقتصاد»!
مردم ناراضی‌اند و باید پاسخگو باشیم
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم محسن‌هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با عنوان «سربالایی یا بن‌بست؟» نوشت: «امروز نارضایتی زیادی در جامعه از شرایط سخت اقتصادی و ناکارآمدی بوروکراتیک کشور وجود دارد، طبعاً بخشی از این نارضایتی به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بازمی‌گردد... اما افکار عمومی‌اعتقاد دارند که بخشی از مشکلات نیز ناشی از عملکرد مسئولان است و طبیعتاًً باید در مورد آن نیز پاسخگو باشیم.»
هاشمی ‌نوشت: «ساده‌ترین راه‌حلی که اینجا می‌تواند از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شود فرافکنی و فرار به جلوست، یعنی ما به‌جای حل این مشکلات، مطالبات و مسائلی بزرگ‌تر را مطرح کنیم و جامعه را به‌سوی آن سوق دهیم تا بار عدم تحقق مطالبات فعلی از روی دوشمان برداشته شود بنابراین مسائلی از جنس مطالبات مجلس ششم مطرح می‌شود که به‌جای عمل‌گرایی مبتنی بر شعارگرایی است.»
سازندگی آورده است: «چرا به‌جای پاسخگویی بهبود عملکرد و واقع‌گرایی جهت حل مشکلات مردم ‌ترجیح می‌دهیم با فرار به جلو مسائل و موانع را بزرگ‌تر کنیم.» و «سخنانی مانند تحریم، شرکت مشروط و خط‌ونشان کشیدن همان بن‌بست است.»
لازم به ذکر است که حجاریان چند وقت پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که «مردم می‌گویند دیگر با طناب شما اصلاح‌طلبان به چاه نمی‌رویم». البته روی سخن سازندگی و حزب کارگزاران با برخی مدعیان اصلاح‌طلب است که درصدد شعارگرایی و تکرار مجلس ششم هستند.‌هاشمی ‌می‌گوید نمی‌شود از پاسخگویی فرار کرد و به شعار و هیجان روی آورد! گزاره‌ای که مدعیان اصلاحات در هر انتخاباتی از آن بهره برده و به فریب افکار عمومی‌دست زده‌اند.
حمایت از بی‌مسئولیتی نمایندگان اصلاح‌طلب
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«افزايش قيمت بنزين که در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به تصويب رسيد و از بامداد جمعه حالت اجرايي به خود گرفت، با مخالفت‌ها و انتقادات بسياري روبه‌رو شد. از واکنش‌هاي مردم، سلبريتي‌ها و چهره‌هاي سياسي و اجتماعي در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي گرفته تا اظهارات برخي از نمايندگان مجلس در رسانه‌ها».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«پس از اظهار نارضايتي نمايندگان از طرح افزايش قيمت بنزين و در نظر نگرفتن جايگاه مجلس برخي نمايندگان از طرح‌هاي با فوريت براي توقف اين طرح خبر دادند و...برخی نمایندگان نیز اعلام کردند که استعفا خواهند داد».
بسیاری از کارشناسان معتقدند که طرح کنترل مصرف بنزین ضرورتی انکارناپذیر است، اما نحوه و زمان اجرای طرح فوق از سوی دولت با تدبیر لازم همراه نبوده است. اما این روزنامه زنجیره‌ای، بدون‌اشاره به نقاط ضعف دولت در اجرای طرح مذکور، به اصل طرح حمله کرده است.
از سوی دیگر مطرح شدن موضوع استعفا از سوی برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با واکنش منفی افکارعمومی‌مواجه شد. این اقدام تأمل‌برانگیز این نماینده‌ها چیزی جز فرار از مسئولیت نبود. چه اینکه طرح اصلاح قیمت بنزین در دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان اجرا شده و نمایندگان وظیفه دارند تا برای رفع مشکلات به‌وجود آمده با تمام توان در میدان باشند نه اینکه با استعفا از انجام مسئولیت خود شانه خالی کنند.
متأسفانه مدعیان اصلاحات به هیچ عنوان به مطالبات عموم مردم توجه نمی‌کنند و صرفا به دنبال سیاسی‌کاری هستند.
روغن ریخته‌ای که نذر امامزاده شد!
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی از جلسه صحن علنی مجلس کوشید موضوع طرح استعفای یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس در اعتراض به عدم توقف اجرای سهمیه بندی بنزین را برجسته و تلاشی از سوی اصلاح‌طلبان برای استیفای حقوق مردم جا بزند. این روزنامه نوشت: «نماينده اصلاح‌طلب تهران كه پس از پايان نشست غيررسمي و دوستانه اميدي‌ها در انتهاي لابي نه چندان پرنور بهارستان به ميان خبرنگاران آمد ولي برخلاف هميشه تمايلي به صحبت نداشت، تنها به ذكر اين نكته بسنده كرد كه در نشست عصر استعفا خواهد داد.شيفت دوم مجلس با همين گمانه‌زني‌ها آغاز شد. محمود صادقي در كرسي خود آرام گرفته بود و محسن عليجاني، ديگر نماينده تهران به‌صورت مداوم با او گفت‌وگو مي‌كرد. پس از تلاوت قرآن، عليجاني نزد عارف رفت و سپس به جايگاه هيات‌رييسه مراجعه كرد تا به‌نظر برسد در ميان ناكامي‌هاي مجلس، او در منصرف ساختن صادقي به كاميابي رسيده است ولي چندي بعد صادقي با استعفانامه خود نزد علي مطهري رفت و دقايقي را به رايزني با او گذراند. تا پايان صحن ديگر خبري از صادقي نبود»
گفتنی است نمایندگان اصلاح‌طلب در حالی مدعی‌اند که به‌خاطر در راس نبودن مجلس استعفا داده‌اند که بر فرض صحت ادعای آنان مجلس زمانی از راس بودن افتاد که همین نمایندگان مدعی اصلاح‌طلبی در مقابل بی‌کفایتی، سوءمدیریت و بی‌تدبیری دولت‌مردان در رفع مشکلات کشور مماشات کردند. اقدام آنها همان تعبیر روغن ریخته‌ای است که نذر امام زاده شده است، بسیاری از نمایندگان طیف موسوم به اصلاحات به خوبی می‌دانند که در انتخابات بعدی به جهت ناکارآمدی و انفعال در برابر مشکلات کشور و دولت هیچ جایگاه در بین مردم ندارند از هم اکنون به یقین رسیده‌اند که اقبالی برای رای گرفتن مجدد از مردم و ورود به بهارستان ندارند لذا پیش‌دستانه موضوع استعفا را مطرح کردند تا منت آن را بر سر مردم بگذارند.