kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
سعید لیلاز:

روحانی نباید کارت سوخت را حذف می‌کرد

یک کارشناس اقتصادی حامی دولت گفت: این انتقاد به دولت آقای روحانی وارد است که نباید کارت سوخت را حذف می‌کرد.

سعید لیلاز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اقدام چهار سال پیش دولت روحانی در حذف کارت سوخت اظهار داشت:. این انتقاد به دولت آقای روحانی وارد است که نباید کارت سوخت را حذف می‌کرد؛ طرح اصلاح قیمت بنزین باید ۲۰ ماه پیش انجام می‌شد ولی به هر حال این کشور امروز هیچ راه دیگری غیر از این کار نداشت.
وی افزود: از سوی دیگر از نظر طبقاتی، دهک اول ۲۳ برابر دهک دهم یارانه مصرف بنزین دریافت می‌کند و همین اتفاق در مورد گاز هم حاکم است، فردی که مساحت خانه‌اش ۵۰۰ متر مربع است با کسی که مساحت خانه‌اش ۵۰ متر مربع است تقریباً ‌هزینه یکسان بابت گاز پرداخت می‌کنند!
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر یک خانوار پنج نفره با آن رقم حدود ۲۰۰ هزار تومانی معیشت که دریافت می‌کند (معادل حدود ۷۰ لیتر بنزین با نرخ آزاد) در واقع
علاوه ‌بر سهمیه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای خود، می‌تواند از محل این ۲۰۰ هزار تومان مواد غذایی، گوشت، لبنیات و غیره خریداری کند و این عین عدالت است.
اصلاح قیمت بنزین به نفع کم‌درآمدهاست
همچنین، جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی، با تأکید بر ضرورت اجرای واقعی‌‌سازی نرخ حامل‌های انرژی اظهار داشت: بهترین علامت‌دهنده در اقتصاد، قیمت‌ها هستند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه واقعی‌‌سازی نرخ حامل‌های انرژی قطعاً به نفع کل جامعه و خصوصاً خانوارهای کم‌درآمد و فقیر خواهد بود، گفت: می‌توان درآمد این اصلاح نرخ حامل‌‌های انرژی را در بخش بهداشت و درمان هزینه کرد یا به‌ آموزش اختصاص داد و بدین ترتیب است که منافع آن حتماً به گروه‌های کم‌درآمد اختصاص می‌یابد.
پژویان ادامه داد: زمان اجرای واقعی‌‌سازی نرخ حامل‌های انرژی باید مناسب باشد، نه زمانی که مردم تحت بیشترین فشارهای اقتصادی هستند، به هر حال درست است که واقعی‌‌سازی نرخ حامل‌های انرژی، سیاستی درست است، اما اجرای آن در چنین زمانی ‌موجب می‌شود که شوک دیگری به مردم وارد شود و در کوتاه‌مدت آنها را متأثر کند.
اصلاح قیمت بنزین باید زودتر انجام می‌شد
آلبرت بغزیان، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم بیان کرد: قیمت تمام شده انرژی بالاتر از آن عددی است که مردم از آن استفاده و پرداخت می‌کنند. قطعا اگر این اقدام به خوبی انجام شود اصلاح قیمت حامل‌های انرژی خوب خواهد بود به هر حال ابزارهای نظارتی وجود دارد تا ورود کنند و اگر برخی کالاها به صورت غیر واقعی افزایش یافت برخورد شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای اصلاح قانون حامل‌های انرژی باید زودتر اقدام می‌کردیم گفت: باید زودتر این اقدامات انجام می‌شد یعنی زمانی که قدرت خرید بالا بود و تورم پایین بود و ارز وقتی 1000 تومان بود و الان 12 هزار تومان است معلوم است که قاچاق سوخت انجام می‌شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت زمان زیادی در اختیار داشت که بتواند حاشیه‌های این چند روز اجرا و افزایش قیمت بنزین را کاهش دهد و اگر دولت قصد افزایش قیمت بنزین را داشت به عنوان مثال به تاکسیرانی از قبل اعلام می‌کرد که اگر روزی این برنامه را اجرا کردیم تاکسیرانی را از دادن سهمیه سوخت مطمئن می‌کرد تا قیمت کرایه‌‌ها بالا نرود.
درآمد 1400 میلیارد تومانی از صرفه‌جویی در مصرف بنزین
محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد گفت: به‌طور متوسط روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود اگر بتوانیم بنا به اتفاق 10 میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ 5000 تومان در خلیج‌فارس بفروشیم، روزانه حدود چهار میلیارد تومان و در 10 روز 40 میلیارد تومان و سالانه 14 هزار میلیارد ریال درآمد حاصل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان 6200 تومان، در امارات 6400 تومان، در افغانستان 7000 تومان، پاکستان 8000 تومان، ترکیه 13200 تومان و در کشور‌های پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد 20 هزار تومان، در ترکمنستان حدود 5000 تومان به‌پول ما فروخته می‌شود.
معاون وزیر اقتصاد گفت: سهم بنزین در سبد خانوار را به‌طور متوسط 2.5 درصد عنوان کرد و افزود:​ این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط 2.5 درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر نرخ بنزین 50 درصد افزایش یابد به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل‌ونقل جاده هم 50 درصد افزایش می‌یابد، باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.