kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
رئیس سابق پارلمان عراق فاش کرد

آمریکا با گردن کلفتی عراق را تهدید کرد اگر با ایران دشمنی نکنید، به کره شمالی تبدیلتان می‌کنیم!

به گفته رئیس‌سابق پارلمان عراق، فرستاده کاخ سفید دولت بغداد را تهدید کرد که اگر از ایران فاصله نگیرد، واشنگتن عراق را به کره شمالی تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «سلیم الجبوری» فاش کرد که «برت مک گورک» عراق را تهدید کرده بود، در صورتی که با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا همراهی نکند، واشنگتن این کشور را به کره شمالی دوم تبدیل می‌کند.
الجبوری در گفت‌وگوی تلویزیونی خود افزود: در یکی از جلسات با مک ‌گورک، او گوشی همراهش را از جیب درآورد و تصویری از کره شمالی به من نشان داد و گفت که عراق دو گزینه(ایران یا آمریکا) را برای انتخاب دارد. رئیس‌سابق پارلمان عراق گفت که بعد از تهدید فرستاده آمریکا، با او جدال لفظی کرده و گفته است که چرا در امور داخلی عراق دخالت می‌کند.
مک ‌گورک دیپلماتی است که« باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، او را سال 2014 به عنوان نماینده این کشور در «ائتلاف بین‌المللی(به اصطلاح) ضد داعش » تعیین کرده بود. گورک تا همین اواخر‌، این سمت را به عهده داشته است.
اقدام ضدایرانی شبکه العربیه
شبکه خبری سعودی العربیه از طریق فضای مجازی، معترضان عراقی را به حرکت به سوی سفارت ایران تشویق کرد.
العربیه نوشت: تظاهرات‌کنندگان از دو پل «الاحرار» و «السنک»(بغداد) به سوی منطقه سبز پیش می‌روند و نگاهشان به سفارت ایران است!
این شبکه با ترکیب چند عکس، نوشت: نبرد پُل‌ها از زمان آغاز تظاهرات در عراق آغاز شد... معترضان تلاش می‌کنند بر دو پُل الاحرار و السنک مسلط شوند، تا تردد به منطقه سبز بغداد را(جایی که بیشتر مقرهای دولتی و سفارتخانه‌ها در آنجاست) مختل کنند.
العربیه در ادامه، کینه و عداوت خود نسبت به ایران را به نمایش گذاشت و نوشت: تظاهر‌کنندگان یک هدف دیگر هم دارند و آن مختل کردن تردد به سفارت ایران است، سفارتی که آن را به تشدید فرقه‌گرایی و حمایت از فساد در عراق متهم می‌کنند!
این در حالی است که هیچ یک از معترضان عراقی تاکنون در جایی یا در گفت‌وگو با رسانه‌ای، نگفته که هدف معترضان، سفارت ایران است.
رود دجله، شهر بغداد را به دو نیم تقسیم می‌کند و ارتباط دو نیمه شهر با یکدیگر، از طریق پل‌هایی است که روی این رود احداث شده است.
ادامه اعتراضات
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز نیز مثل روزهای گذشته، شهرهای بغداد، کوفه، نجف، السماوهًْ، الناصریه، بصره و کربلا شاهد تظاهرات بود.
در بغداد شماری از کارمندان موسسه «الشهداء» مقابل یکی از ورودی‌های منطقه سبز تحصن کردند. علاوه‌بر آن، کارمندان نهادهای دولتی در دو طرف رود دجله ناگزیر شدند، با قایق به محل کار خود بروند، زیرا پل الاحرار و بسیاری از پل‌های اصلی که دو طرف این رود را به هم مرتبط می‌کند، در کنترل معترضان و بسته بود. شب دوشنبه درگیری‌ شدیدی میان نیروهای امنیتی و معترضان در پل‌های الاحرار و الشهداء روی داد و طی آن، دست‌کم یک نفر کشته شد و ۴۵ تن نیز زخمی شدند.
در نجف ‌اشرف هم تظاهرکنندگان عراقی جاده اصلی منتهی به فرودگاه بین‌المللی این شهر را بستند.
یک منبع آگاه امنیتی در استان بصره نیز اعلام کرد، تظاهر‌کنندگان در شهر ام‌قصر، همچنان بندر این شهر را بسته‌اند و بر تداوم بسته ماندن بندر مذکور، پافشاری می‌کنند.
بر اساس این گزارش، معترضان عراقی دیروز همچنین، جاده‌های اصلی منتهی به میدان‌های نفتی در بصره را بستند. این اقدام یک روز پس از بسته شدن جاده منتهی به میدان نفتی «مجنون» صورت گرفته است.در استان« ذی قار» نیز معترضان عراقی دیروز در مرکز شهر «الناصریه» به تحصن و اعتراض خود ادامه دادند.
تولید و صادرات نفت ادامه دارد
«عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق، دیروز گفت که با وجود تظاهرات‌ مردمی در مناطق جنوبی این کشور، عملیات تولید نفت خام و صادرات آن، بدون هیچ مانعی ادامه دارد، هرچند که شماری از مردم معترض خود را به نزدیکی‌ میدان‌های نفتی رسانده‌اند.
وی افزود: معترضان تمام تلاش خود را دارند که به میدان‌های نفتی تعدی نکنند و تنها حقوق خود را مطالبه می‌کنند و این حق قانونی آنهاست.
بر اساس گزارش‌های اوپک، عراق با تولید روزانه چهار میلیون و 500 هزار بشکه نفت در اکتبر (مهر)گذشته، دومین تولید‌کننده بزرگ نفت خام به شمار می‌رود.