kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
گزارش خبری کیهان از تجمع‌های اعتراضی مردم در پی افزایش قیمت بنزین

گلایه‌ها به‌جای خود مردم از آشوبگران فاصله بگیرند

روز گذشته و در پی تغییر قیمت بنزین، در تهران و برخی شهرها تجمع‌های اعتراضی برگزار شد که برخی عناصر آشوبگر با سوءاستفاده از این فضا دست به تخریب اموال عمومی و شهروندان زدند.



سرویس سیاسی-

در پی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر افزایش قیمت بنزین، در برخی مناطق تهران و سایر شهرهای کشور، برخی شهروندان نسبت به افزایش قیمت بنزین تجمع‌هایی اعتراضی برگزار کردند.
طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر 1500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر 3 هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.
تجمعات اعتراضی
 در برخی شهرهای کشور
همین خبرها بود که پس از طرح شدن در رسانه‌ها، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و زمینه‌ای شد تا در برخی شهرها تجمع‌هایی شکل بگیرد.
بر اساس گزارش فارس، برخی از این تجمعات با پادرمیانی مردم و پلیس پایان یافت. در شهرهای خوزستان و سیرجان کرمان این اعتراضات بیشتر بوده است. در اهواز تجمعات ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره در چند نقطه شهر برگزار شد که معترضین در واکنش به افزایش قیمت بنزین شعار می‌دادند. بعضی از تجمعات با پادرمیانی مردم و پلیس پایان یافته اما همچنان در چند نقطه ترافیک ناشی از اعتراضات وجود دارد.
در مشهد نیز ترافیک ناشی از اعتراضات بنزین تعدادی از مردم و راننده‌ها گزارش شده است. عمده اعتراضات در دسته‌های حدوداً ۵۰ تا ۱۵۰ نفره انجام شده است و تاکنون شعارهای سیاسی چندانی گزارش نشده و بیشتر اعتراضات و شعارها مربوط به افزایش دفعتی قیمت بنزین است.
همچنین بر اساس تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، یک پمپ‌بنزین در شهر سیرجان به آتش کشیده شده است.
یک نفر کشته در اعتراضات سیرجان؛ دستگیری قاتل
محمد محمودآبادی، سرپرست فرمانداری سیرجان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که در اعتراض‌های شب شنبه در این شهر علیه گرانی بنزین، یک شهروند عادی کشته شده است. وی گفت: «روشن نیست این فرد تیر خورده یا نه؛ پزشکی قانونی سیرجان در حال بررسی ماجرا است. نیروهای امنیتی دیشب تیراندازی کرده‌اند اما تنها مجوز شلیک تیر هوایی را داشتند و هیچ‌یک از نیروها دستور شلیک مستقیم نداشته است.»
در همین رابطه فارس خبر داد: «یک نفر در سیرجان با شلیک مستقیم به سر کشته شد. هرچند نیروی انتظامی بلافاصله قاتل مسلح را دستگیر کرد اما سوژه خبری برای رسانه‌های ضدانقلاب تأمین شد تا مردم و پلیس را در مقابل هم قرار دهند.»
خالی کردن بار سنگ
 میان معترضان در تهران!
شایان‌ذکر است که روز گذشته برخی خیابان‌های تهران شاهد ترافیک شدید و حضور پراکنده شهروندان معترض به قیمت بنزین بود.
به گزارش فارس از شهر تهران، روز گذشته همزمان با اولین بارش برف و لغزندگی راه‌ها، ترافیک سنگینی در خیابان‌های اصلی شمال شهر ایجاد شده بود که همین امر به اعتراض مردم و پیاده شدن از ماشین‌ها و تجمعات پراکنده منجر شد.
در اتوبان امام علی بار سنگین ترافیک همزمان شد با شعار دادن جمعی از حاضرین و دعوت و تهییج و حتی تهدید راننده‌ها به خاموش کردن خودروها. «نیروی انتظامی حمایت حمایت» ازجمله شعارهایی بود که مردم در بزرگراه امام علی می‌دادند. همزمان مأموران شهرداری نیز به بازسازی راه‌ها مشغول بود. در همین مسیر برخی راننده‌ها خودروی خود را کج پارک کرده و راه عبور سایر ماشین‌ها را بسته بودند که با ورود راهنمایی رانندگی با تأخیر چندساعته مسیر باز شد.
همچنین در این اتوبان دو اتوبوس شرکت واحد نیز در میان اتوبان کج پارک کردند که ابتدا اعلام شد به جهت لغزندگی منحرف و متوقف شدند اما برخی از حاضرین به خبرنگار ما گفتند این اتفاق عامدانه بوده است. این خبر به‌صورت رسمی‌تأیید نشد.
خبر دیگر از اتوبان امام علی خالی کردن یک کامیون سنگ در میان تجمع مردم است. این در حالی است که برخی مسئولین امنیتی درباره خرابکاری و اقدامات سازمانی برای به انحراف کشیدن اعتراض مردم هشدار داده بودند.
در تقاطع تهران‌پارس و شهید باقری نیز عده‌ای تجمع کرده و با شعارهایی شبیه «ایرانی باغیرت حمایت حمایت» مردم را دعوت کردند که خودروهای خود را خاموش کنند. پس از مدتی مسیر عبور و مرور به حالت عادی بازگشت.
در طول اتوبان صدر و حتی روی پل صدر هیچ کیسه شنی وجود نداشت و همین امر منجر به لیز خوردن ماشین‌ها و تصادف شده بود. عده‌ای در ترافیک سنگین صدر از ماشین پیاده شدند و راننده‌ها را به اعتراض و شعار دعوت کردند که مورد اقبال قرار نگرفت. اما چند سطل زباله در میانه اتوبان آتش زدند. در اتوبان نیایش به سمت غرب نیز در ابتدای صبح ۳ خودرو بزرگراه را بستند که ترافیک شدیدی ایجاد کرد اما دقایقی بعد با ورود مأموران راهنمایی و رانندگی این مسیر بازگشایی شد.
در اتوبان همت چند دختر جوان با در دست گرفتن پلاکارد «با ما همراه شوید» توجه راننده‌ها را به خود جلب کردند. اما ترافیک مسیر همت با حضور مأموران شهرداری و شن‌ریزی آرام و روان گزارش شد.
در رباط‌کریم مأمورین ناجا راه را برای مردم باز کردند تا جمعیت با آرامش حرکت کنند و شعار دهند. در شهر قدس، اسلامشهر و دماوند نیز تجمعات پراکنده‌ای صورت گرفته است. در اسلامشهر اقدام برای تخریب جایگاه بنزین صورت گرفت که با ورود نیروی انتظامی معترضین پراکنده شدند.
ناجا: شرایط در کشور آرام است
مرکز اطلاع‌رسانی ناجا در اطلاعیه‌ای با اشاره به برخی اعتراضات و ناآرامی‌ها در شب شنبه در برخی مناطق کشور اعلام کرد: در حال حاضر شرایط آرام است و مشکل خاصی در کشور وجود ندارد. بر اساس این اطلاعیه افراد تجمع‌کننده در برخی نقاط مطالباتی داشتند که با آنها صحبت شده است و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.
مسئولان دولتی: مردم نگران افزایش کالاها نباشند
پس‌ازآنکه روحانی در دیدار عیدانه با برخی اعضای دولت و مسئولان کشور اظهار داشت: «اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین به نفع مردم و برای کمک به اقشار تحت‌فشار جامعه است» و در رسانه‌ها و فضای مجازی بسیاری از واکنش‌ها را برانگیخت، سایر مسئولان دولتی هم سعی کردند بر این گزاره تأکید کنند که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به جیب مردم می‌رود.
علی ربیعی، سخنگوی دولت در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در واکنش به برخی اعتراضات و مخالفت‌ها با افزایش قیمت بنزین اعلام کرد: «با تغییر نرخ سوخت، افزایش قیمت سایر اقلام که نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد می‌کند کنترل می‌شود».
وی همچنین افزود: «درآمد ناشی از افزایش قیمت سوخت، به سمت حدود ۶۰ میلیون نفر از طبقات متوسط و پایین جامعه سرازیر می‌شود تا به معیشت آنان کمک شود.»
نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 با بیان اینکه «حدود ۶۳ تا ۶۴ میلیون لیتر در روز بنزین سهمیه‌ای توزیع می‌شود» گفت: «۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت بنزین خواهیم داشت» و «درآمد 30 هزار میلیارد تومانی افزایش قیمت بنزین بین مردم باز توزیع می‌شود.»
وی افزود: «رئیس‌جمهور تأکید داشتند در شرایط کنونی باید مردم را در اولویت قرار بدهیم به همین دلیل کل درآمد اصلاح قیمت بنزین به‌طور مستقیم به مردم پرداخت می‌شود.»
زنگنه، وزیر نفت هم در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما گفت: «برآورد کردیم با اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال افزایش درآمد داشته باشیم که همه به اقشار کم‌درآمد تعلق خواهد گرفت»
حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم اطمینان داد که «گرانی بنزین روی قیمت مواد غذایی اثر ندارد.»
رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون؛
تحریک به آشوب و اغتشاش
همزمان با انتشار اخبار و گزارش‌های رسانه‌های داخلی از تجمع‌های اعتراضی مردم در تهران و برخی شهرهای کشور، رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون به پوشش خبری و بازتاب گسترده اعتراضات پرداخته و تشویق به آشوب و اغتشاش کردند.
بی‌بی‌سی فارسی، با تمرکز بر اعتراضات ایران و تحریک به آشوب و اغتشاش، برنامه خبری خود را 3 ساعت زودتر آغاز کرد و با بزرگنمایی برخی تجمعات که به تخریب اموال عمومی هم منجر شد، با تیتر یک «لحظه با لحظه با تحولات گران شدن بنزین» به پوشش زنده اخبار و گزارش‌ها پرداخت.
رسانه انگلیسی سعی کرد با همانندسازی اعتراضات با وقایع فتنه 88 و تصویرسازی از وضعیت بحرانی در شهرهای ایران از یکسو تحریک و تشویق به اعتراض و اغتشاش کند و از سوی دیگر القا کند که تجمع‌های اعتراضی مردم «به خشونت کشیده شده است».
سایر رسانه‌های معاند فارسی‌زبان مانند «صدای آمریکا»، «رادیو فردا»، «دویچه وله»، «رادیو فرانسه»، «ایران اینترنشنال»، «العربیه»، «الشرق‌الاوسط» و «رادیو فرانسه» نیز سعی کردند با بزرگ‌نمایی، شایعه‌سازی، کشته‌سازی، جعل خبر و استفاده از تصاویر آرشیوی مردم را به خیابان‌ها بکشانند و به اعتراضات مردمی ‌دامن بزنند.
گفتنی است برخی از رسانه‌های ضدانقلاب در شیطنت‌ها و خباثت‌های رسانه‌ای خود با تأکید بر محتمل‌بودن فروپاشی اقتصاد ایران به اظهارات روحانی در یزد و کرمان و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب استناد کردند و همچنین زلف اعتراضات را به عدم پذیرش مذاکره با آمریکا ربط دادند.
برخی گزارش‌ها از «ویز» اسرائیلی، به‌عنوان «لیدر اغتشاش‌گران در برخی نقاط کشور» خبر دادند و نوشتند که این نرم‌افزار مسیریاب با قابلیت پیام‌گذاری و ارتباط گروهی در ماجرای گرانی بنزین نیز به پاتوق اغتشاشگران تبدیل شده است.
گلایه‌ها به‌جای خود! مراقب باشیم
بسیار روشن است که مشکلات اقتصادی و تورم‌های چند صد درصدی در بخش‌های مختلف مسکن، خودرو و کالاهای ضروری، رفاه و آسایش مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده و البته درد و غم تمام این مصائب و مشکلات، محصول سوء مدیریت دولتی است که می‌گفت ««والله‌العظیم اگر مشکلات این کشور راه‌حلی نداشت، من کاندیدا نمی‌شدم» و کلید حل مشکلات را موافقت با کدخدا می‌دانست.
آنچه در این میان و در شرایط فعلی بیش از همه چیز مهم است، هوشیاری مردم است که اجازه ندهند عده‌ای فرصت‌طلب و آشوبگر از فضای ایجاد شده برای پیشبرد اهداف دشمنان قسم خورده این کشور و ملت استفاده کنند.
و البته این سؤال و ابهام جدی وجود دارد که در شرایط فعلی کشور و منطقه، چنین تصمیم مهم و بزرگی در حوزه اقتصاد- حتی به فرض درست بودن از منظر اقتصادی- که بدون شک تبعات اجتماعی و ملاحظات امنیتی خاص دارد، چگونه گرفته شده و آیا احتمال نفوذ در میان تصمیم‌سازان نیست؟!