kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

اخبار ویژه



محافل صهیونیست: فشار حداکثری به ایران شکست خورد
محافل سیاسی و رسانه‌ای صهیونیستی می‌گویند سیاست دولت ترامپ تحت عنوان فشار حداکثری برای واداشتن ایران به عقب‌نشینی، به شکست انجامیده است.
به گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، برخی از کارشناسان اسرائیل نسبت به موفقیت‌آمیز بودن راهکار دولت ترامپ در قبال ایران ابراز تردید کرده‌اند. اکنون گفته می‌شود که جمهوری اسلامی دو هزار کیلوگرم گاز اورانیوم برای فعال‌سازی سانتریفیوژهای موجود در تأسیسات اتمی فردو به آن منطقه منتقل کرده و گام چهارم اقدام متقابل را برداشته است.
شماری از مفسران اسرائیلی روزنامه آلمانی افزودند: نسبت به سیاست دولت ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ایران و مانع شدن از افزایش گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه لب به انتقاد گشوده‌اند.
به باور آن‌ها سیاست آمریکا به اهداف تعیین شده دست نیافته و فشارهای حداکثری آمریکا از طریق تشدید تحریم‌های ایران منجر به تسلیم جمهوری اسلامی ایران نشده است. افزون برآن ایران در منطقه فعال‌تر شده است.
دان شاپیرو سفیر آمریکا در اسرائیل، در گفت‌وگو با روزنامه محافظه‌کار «تایمز آف اسرائیل» اقدامات اخیر ایران را هشدار دهنده ارزیابی کرده و از آن‌ها به مثابه نشانه‌هایی یاد کرده که از تداوم کاهش تعهدات برجامی ایران حکایت می‌کنند.
در گزارش روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» همچنین به توانایی موشکی ایران اشاره شده و آمده است: کارشناسان نظامی ارتش اسرائیل نسبت به توان موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. به باور آن‌ها این موشک‌ها بسیار دقیق عمل می‌کنند و ظرفیت آن را دارند که قلب اسرائیل را هدف قرار دهند.
به عنوان نمونه از احتمال حمله موشکی ایران به فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو یا حتی ساختمان وزارت دفاع سخن گفته می‌شود.

مرعشی: روحانی 4 درصدی بود ما او را رئیس‌جمهور کردیم(!)
سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید روحانی در انتخابات سال 92، چهار درصد بیشتر رای نداشت و با حمایت اصلاح‌طلبان توانست 51 درصد رای کسب کند.
حسین مرعشی در گفت‌وگو با «الف» اظهار داشت: سال 92 که دوره جدید اصلاح‌طلبی است، ما توانستیم بسیار سریع، یعنی از اعلام خبر رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی تا اعلام حمایت آقای خاتمی و آقای هاشمی مشترکا از آقای روحانی و همچنین کناره گرفتن آقای عارف، تصمیم‌گیری کنیم که همه این‌ها در پنج روز اتفاق افتاد. یعنی این جبهه سیاسی می‌تواند در پنج روز از شوک سنگین رد صلاحیت آقای هاشمی عبور کند و آقای عارف را متقاعد کند که به نفع آقای روحانی کناره‌گیری نماید؛ البته ایشان به نفع آقای روحانی کناره‌گیری نکرد، ولی بالاخره از صحنه کنار رفت و به هر حال مشخص بود که به نفع آقای روحانی تمام می‌شود.
مرعشی مدعی شد شانس رای آقای روحانی زیر 4 درصد بود که با کنار رفتن آقای عارف به 51 درصد رسید.
وی در ادامه مدعی شد: البته گلایه‌مندی مردم را هم باید باید بپذیریم، این مخصوص اصلاح‌طلبان یا مخصوص دولت نیست، مردم در مجموع از شرایط رضایت کامل را ندارند؛ گرفتار مشکلات اقتصادی و مسائل معیشتی و بیکاری بچه‌هایشان هستند و تصور می‌کنند که علی‌رغم رای دادن، آنچه را که می‌خواهند، محقق نمی‌شود. برخلاف ادعای تحقیرآمیز مرعشی، محمدعلی نجفی از اعضای ارشد شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در سال 92 تصریح کرد که 3 روز مانده به انتخابات، روحانی 11 درصد و عارف 8 درصد رای داشت و ما مجبور شدیم از عارف بخواهیم
 انصراف دهد.
مرعشی در حالی حمایت از روحانی و سپس ائتلاف با مدعیان اعتدال را دوره جدید اصلاح‌طلبی می‌خواند که اغلب هم‌طیفان او در جبهه مدعی اصلاحات، از قبول مسئولیت دولت و مجلس(فراکسیون امید) شانه خالی می‌کنند. با این وصف باید پرسید این چه مدل اصلاح‌طلبی است که حتی شجاعت و صداقت ندارد مسئولیت رفتارهای خود را بپذیرد؟ از آن بدتر اینکه، در حالی که 6 سال بر مناصب اقتصادی و سیاسی چنبره زده و از انواع امتیازات و رانت‌ها برخوردار شده و ضمنا مانع از کار وحدت و گره‌گشایی برای مردم شده‌اند، اعتراض مردم را هم متوجه دیگران
می‌کنند!!

یو‌اس‌ای تودی: مردم آمریکا در استرس شدید زندگی می‌کنند
نظرسنجی معتبر مراکز روانشناسی در آمریکا، از غلبه استرس و نگرانی بر فضای سیاسی و انتخاباتی در این کشور حکایت می‌کند. چنان که یک سال باقی‌مانده، اما براساس یک نظرسنجی جدید، انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 به «منشاء بزرگ استرس» در بین اکثر آمریکایی‌ها تبدیل شده است.
به گزارش یو‌اس‌ای تودی، براساس پیمایش سالانه «استرس در آمریکا» که توسط انجمن روانشناسی آمریکایی انجام می‌گیرد، 56 درصد از آمریکایی‌های بزرگسال، انتخابات 2020 را یک عامل استرس‌زای مهم می‌دانند. این میزان نسبت به انتخابات بحث‌برانگیز 2016 افزایش یافته است. در آن انتخابات سه ماه قبل از انتخابات از پاسخ‌دهندگان همان سؤال را پرسیدند و 52 درصد بزرگسالان گزارش دادند که انتخابات ریاست جمهوری به میزان قابل توجهی پراسترس است. براساس این نظرسنجی موضوع انتخابات پیش‌رو برای پاسخ‌دهندگانی که به عنوان دمکرات شناخته می‌شوند، نسبت به جمهوری‌خواهان استرس بیشتری دارد. اختلاف استرس بین این دو گروه نزدیک به 25 درصد است.
علاوه بر انتخابات 2020 سایر سرخط اخبار هم استرس زیادی را برای آمریکایی‌ها به همراه آورده است؛ تا جایی که 39 درصد آن‌ها ادعا می‌کنند «در طول سال گذشته کاری کرده‌اند که کمتر اخبار به گوششان برسد.
سایر موضوعات استرس‌زا: 69 درصد به مراقبت‌های درمانی اشاره کردند و 71 درصد در مورد تیراندازی در ملأ عام صحبت کردند که 10 درصد بالاتر از آمار سال 2018 است. به گزارش فرارو به نقل از یواس‌ای تودی، آرتور ایوانز، مدیر اجرایی ای‌پی‌ای در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «در حال حاضر عدم اطمینان زیادی در دنیای ما وجود دارد؛ از تیراندازی در ملأ عام تا تغییرات آب و هوایی. پژوهش سال جاری به ما نشان می‌دهد که آمریکایی‌های بیشتری می‌گویند این مسائل به آن‌ها استرس وارد می‌کند.»

مخالفت کارگزاران و اعتماد ملی با طرح انتخاباتی حزب «اتحاد ملت»
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: طرح موسوم به «سرا»، ایده حزب اتحاد ملت است و نمی‌تواند نماد کل اصلاح‌طلبان باشد.
محمد عطریانفر درباره طرح مذکور (سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان) به تابناک گفت: آنچه از نظر ما درباره این طرح عملیاتی نیست، توجه به این نکته است، این جمعیتی که به این روش انتخاب می‌شوند و قرار است در مقام انتخابگری برای نامزدهای مورد نظر باشد، نمی‌توانند برای اجماع اصلاح‌طلبان نمایندگی کنند چون به یک تعدادی از افراد در حد 20 تا 30 نفر اجازه داده می‌شود که هر یک 20 نفر را و آن 20 نفر بعدی 20 نفر را معرفی کنند که در چنین مکانیزمی لایه اول شاید 20 نفر را معرفی کند؛ اما در سطوح و لایه‌های بعدی مشکلاتی ایجاد خواهد شد و نامزدهای مورد نظر جمع نخواهند شد.
عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: زمانی که ما در گام اول از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان 20 تن را انتخاب می‌کنیم، بدون شک این افراد به اصول اصلاح‌طلبان ملتزم هستند؛ اما شاید در لایه دوم و سوم آن قیدوبندی که مورد نظر اصلاح‌طلبان است، محقق نشود.
وی تأکید کرد: زمانی که ما جبهه‌ای را تشکیل می‌دهیم و این جبهه قرارش بر این است که کار مشترکی انجام دهد، باید روی طرح‌ها و نظریات خود اتفاق نظر داشته باشند؛ از این روی، تحقق طرح سرا حتی با وجود یک مخالف نباید عملیاتی شود.
عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: در رابطه با طرح سرا از مجموعه سه حزب مؤثر و عملیاتی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، دو حزب اصلی یعنی اعتماد ملی و کارگزاران مخالف این طرح هستند و تنها حزب اتحاد ملت که پیشنهاد دهنده این طرح است، موافق آن است؛ از این روی، نمی‌شود با یک رأی موافق درباره این موضوع تصمیم گرفت.
عطریانفر اظهار کرد: نظر سایر گروه‌ها نیز درباره این طرح برای ما قابل احترام است، ولی این گروه‌ها بیشتر نقش اقماری دارند؛ از این رو، به نظر می‌رسد این طرح توفیق چندانی نداشته باشد. وی افزود: دغدغه و نگرانی‌های دیگری هم از سوی ما وجود دارد که ممکن است از ناحیه نهادهای نظارتی و شورای نگهبان به این گونه طرح‌ها حساسیت نشان داده شود.
عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه مکانیزم پیشنهادی ما پارلمان اصلاحات است تصریح کرد: پارلمان اصلاحات ایده‌ای است که بیش از شش و هفت سال به آن پرداخته شده، ولی متأسفانه به آن بی‌توجهی می‌شود.
عطریانفر خاطرنشان کرد: اگر پارلمان اصلاحات عملیاتی شود، چهره‌های شاخصی که در یک دوره طولانی مدت بیست سال یعنی از 76 به بعد در جریان اصلاحات ایفای نقش کردند و هزینه دادند، می‌توانند در یک اجماع 500 نفره پارلمان اصلاحات را تشکیل دهند و برای این جریان و انتخابات تعیین تکلیف کنند.