kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
دولت تدبیر به ظرفیت همسایگان توجه کند

صادرات شش ماهه ایران به عراق 9 برابر صادرات به اروپا

بر اساس گفته‌های رئیس‌اتاق مشترک ایران و عراق صادرات شش ماهه ایران به عراق تقریبا 9برابر صادرات به کل اروپاست که این مسئله باید برای دولت تدبیر که مدام به غرب توجه دارد درس آموز باشد.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با تجارت ایران و عراق اظهار داشت: حجم تجارت ایران و عراق در سال 1397 حدود 13 میلیارد دلار و در شش ماهه اول سال جاری حدود چهار میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است بنابراین با این روند پیش‌بینی می‌شود تجارت امسال بین دو کشور به میزان سال گذشته برسد.
وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای امسال تجارت بین دو کشور رشد داشته است افزود: با شرایطی که اکنون در عراق ایجاد شده، فعلا لطمه‌ای به تجارت ما به این کشور وارد نشده است و روابط تجاری ما مانند سابق در جریان است اما اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد ممکن است تاثیری بر روند صادرات ما به این کشور داشته باشد.
رئیس‌اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اهمیت تجارت عراق در مقایسه با سایر کشورها و مناطق دنیا بیان کرد: صادرات ما به کل اتحادیه اروپا در 6 ماهه ابتدای امسال حدود 477 میلیون دلار بوده و اگر این رقم را با صادرات 6 ماهه به کشور عراق که بیش از 4 میلیارد دلار است مقایسه کنیم به اهمیت تجارت به این کشور پی خواهیم برد.
آل اسحاق با بیان اینکه تجارت ایران با اروپا در شش ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد کاهش یافته است گفت: اما علی‌رغم نارسایی‌ها و فشار بدخواهان، تجارت ایران با عراق طی این مدت رشد داشته است. پایداری روابط سیاسی و امنیتی، به تعاملات اقتصادی بستگی دارد.
به گفته وی، بازار عراق تا 20 سال آینده زمینه خوبی برای فعالیت تجاری و سرمایه‌گذاری دارد بنابراین علیرغم اینکه دشمنان و بدخواهان ما نمی‌خواهند ما در این بازار حضور داشته باشیم باید تمام تلاش خود را برای توسعه همکاری با این کشور انجام دهیم.
رئیس‌اتاق مشترک ایران و عراق اضافه کرد: متاسفانه برخی تجار و بازرگانان با اصرار طرف خریداری اجناس درجه 2 و 3 را به این کشور صادر می‌کنند و این باعث می‌شود تا این ذهنیت در مصرف‌کنندگان کالاهای تولید ایران در عراق ایجاد شود که کالاهای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نیست.
گفتنی است، حجم 9 برابری صادرات ایران به عراق نشان می‌دهد رویکرد التماس به غرب برای مبادلات کالایی جواب نداده و با وجود همه وعده و وعیدهای غربی‌ها آنها شرکا تجاری خوبی برای ایران نبوده‌اند. از سوی دیگر، رابطه تجاری ایران با عراق به عنوان همسایه ما که بیشترین مرز را با این کشور داریم، نشان داده ظرفیت همسایگان ما چقدر بالاست.
از یاد نبریم که هم اکنون بخش قابل توجهی از نیازهای ارزی کشور از طریق صادرات غیرنفتی و صادرکنندگان خصوصی تامین می‌شود که در این بین عراق به عنوان یکی از بزرگترین مقصدهای صادراتی ایران نقش مهمی در این زمینه داشته است؛ و لذا نباید فراموش کرد که ما 15 همسایه داریم که با تجارت با همین کشورها هم می‌توانیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم.
پس غفلت از این ظرفیت‌ها –با هر بهانه‌ای مانند امید بستن به اروپایی‌ها- علاوه‌بر اینکه سودی برای ما ندارد بلکه ممکن است با از دست رفتن برخی بازار‌ها به منابع ارزی و تجارت ما آسیب بزند.
چناچه چندی پیش، حسین سلیمی، رئیس‌اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه ترکیه جای ما را در بازارهای افغانستان گرفته است، گفته بود: «این در حالی است که ذائقه افغان‌ها به دلیل اینکه برخی از آنها مدت‌ها در ایران زندگی کرده‌اند بسیار به ذائقه‌ ایرانی‌ها نزدیک است و آنها خواهان مصرف مواد غذایی ایرانی هستند اما با این وجود به دلیل محدودیت‌‌های ذکر شده بسیاری از مواد غذایی خود را از ترکیه وارد می‌کنند.»