kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

با «سرا» نمی‌توانیم دوباره سر مردم شیره بمالیم

هر از چندگاهی آتش اختلافات میان اصلاح‌طلبان شعله‌ور می‌شد و فاصله میان این شعله‌ور شدن‌ها در یکی دو سال اخیر کمتر شده است. روزنامه شرق، دیروز در گزارشی به مهم‌ترین اختلاف‌های میان اصلاح‌طلبان پرداخته بود.



سرویس سیاسی-

در ابتدای این گزارش آمده: «دی‌ماه سال گذشته بود که برخی رسانه‌ها از تصویب کلیات تشکیل پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خبر دادند... اما توافق بر سر پارلمان اصلاحات در حد همان کلیات باقی ماند... قرار بود که این بنیان نهادی بالادستی در جبهه اصلاحات باشد در همان زمان طرح پارلمان اصلاحات با مخالفت‌های متعددی رو‌به‌رو شد.»
این گزارش در ادامه آورده: «در کنار طرح‌های اجرایی اصلاح‌طلبان در حوزه نظری هم دچار اختلاف‌های زیادی شده بودند شاید سرآغاز این دوره از اختلافات اصلاح‌طلبان را بتوان ایده مشارکت مشروط سعید حجاریان دانست... همین سخنان کافی بود تا در ابتدا اکثریت اصلاح‌طلبان هجمه‌های تندی به حجاریان وارد کنند که او می‌خواهد انتخابات را تحریم کند با چنین تفکری افرادی مانند بهزاد نبوی مدام بر حضور بی‌قید و شرط اصلاح‌طلبان در انتخابات تأکید کردند...»
اصلاحات در تنگنای اختلاف
موضوع دیگری که مورد‌ اشاره این نوشتار قرار گرفته بحث ائتلاف است: «موضوع دیگری که همچنان محل مناقشه قرار دارد بحث تکیه بر هویت اصلاح‌طلبی یا ائتلاف اصلاح‌طلبان با نیروهای معتدل غیراصلاح‌طلب است. محمدرضا عارف و شخصیت‌های متعدد دیگر این جبهه بارها گفتند که اصلاح‌طلبان در این دوره به هیچ وجه با سیاست ائتلافی نمی‌آیند در واقع گویا اصلاح‌طلبان از‌ ترس تکرار تجربه لیست امید مجلس می‌خواهند دیگر تن به ائتلاف ندهند.»
دیگر موضوع این گزارش به طرح سرا‌ اشاره دارد: «برخی از نیروهای اصلاح‌طلب طرح سرا را مطرح کردند این طرح با مخالفت دو حزب کارگزاران و اعتماد ملی مواجه شد همین طرح باز هم آتش اختلافات میان اصلاح‌طلبان برافروخته مهدی کرباسیان را نامناسب دانست و گفت که روند انتخابات را معکوس می‌کند و گرامی‌مقدم هم گفت طرح‌هایی مانند سرا نمی‌توانند اصلاح‌طلبان را از وضعیتی که دارند رهایی بخشند اینکه فکر کنیم با چنین طرح‌هایی مردم و بدنه اجتماعی دوباره برای انتخاب یک لیست قرار است به اصلاح‌طلبان اعتماد کنند و در صحنه حاضر شوند باید بگویم این‌طور نیست به‌صراحت عرض می‌کنم کلا انگیزه موجود پشت این طرح این است که بتوانند لیست را به نوعی سازماندهی کنند تا افراد خاص خودشان خروجی آن باشند.»
آقای روحانی شما چرا؟
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود مقایسه‌ای جالب توجه میان احمدی‌نژاد و روحانی انجام داده است. در این سرمقاله که به قلم مدیرمسئول این روزنامه نوشته شده آمده است: «داشتیم از یاد می‌بردیم لیست مفسدان اقتصادی که در جیب رئیس دولت‌های نهم و دهم، ۸ سال تمام جا خوش کرد و هیچ‌کس در نهایت نفهمید که در آن لیست چه اسم‌هایی نوشته شده و چرا آن اسامی ‌به رئیس قوه قضائیه تحویل داده نمی‌شود؟!»
این سرمقاله افزوده است: «چرا باید در همه سفرهای استانی و شهرستانی و در همه جمع‌هایی که رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم در آن حضور داشت بخشی نیز به لیست مفسدان اقتصادی مربوط می‌شد اما لیستی که تنها در هوا چرخانده می‌شد و هرگز افشا نشد! با آنکه مقامات ارشد قوه قضائیه بارها و بارها از رئیس دولت خواسته بودند تا آن اسامی ‌را حتی بی‌هیچ ابایی علنی اعلام کند تا آنها پیگیر این مسائل شوند؛ بازهم کسی در جایی نشنید که احمدی‌نژاد، نامی ‌را برده باشد یا شخصی را افشا کرده باشد؟!»
این نوشتار در ادامه خطاب به حسن روحانی نوشته است: «باور کنید، شنیدن اعداد و ارقام بزرگ فساد هرگز مردم را خوشحال نمی‌کند! حتی افشای نام مفسدان و رقم فساد آنها نیز برعکس کسانی که فکر می‌کنند باعث خوشحالی مردم می‌شود آنها را خسته و ناامید و عصبانی می‌کند و صدها پرسش پیش روی آ نها قرار می‌دهد که چرا مسئولان زودتر از این‌ها به فکر مبارزه با فساد نیفتاده‌اند؟ با آنکه فضا برای گفتن حقایق مهیا بود اما حسن روحانی با ذکر اعداد و ارقامی ‌مبهم! بدون آنکه به اسامی‌ اشاره کند باز هم برای مردم علامت‌های سؤالی درست کرد و مردم حاضر در میدان امیرچخماق را‌ هاج و واج راهی خانه کرد...»
مدیرمسئول آفتاب یزد در ادامه افزود: «به راستی هدف از این مبهم‌گویی‌ها، هدف از این اعداد و ارقام ردیف کردن‌ها چیست؟ اینکه معلوم نیست ریشه اسامی‌ از کجا آب می‌خورد چه دردی از دردهای مردم را دوا خواهد کرد!؟ مگر رئیس قوه مجریه با رئیس قوه قضائیه تعارف دارد؟ یا خدای ناکرده گفتن نام مفسدینی که دست در جیب مردم و خزانه دولت و بیت‌المال کرده‌اند عواقبی می‌تواند در پی داشته باشد؟ اساساً مگر نه اینکه مردم محرمند و باید همه حقایق کشور را بدانند؟!»
لازم به ذکر است که بسیاری از افراد از طیف‌های مختلف سیاسی ضمن انتقاد نسبت به سخنان روحانی تأکید کردند که اگر این اطلاعات را در مورد فساد داشته چرا تاکنون به قوه قضائیه اعلام نکرده است.
کارنامه غیرقابل دفاع لیست امید
عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان با‌ اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «شرايط تهران براي اصلاح‌طلبان بسيار پرريسک خواهد بود. شواهد و قرائن نشان مي‌دهد که اصولگرايان به‌دنبال شرايطي هستند که با قدرت کامل در انتخابات تهران حضور پيدا کنند تا اتفاقي که در سال94 براي ليست اصلاح‌طلبان افتاد براي آنها بيفتد و با همه اعضاي ليست خود در مجلس حضور پيدا کنند».
ناصری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «در شرايط کنوني گفتمان اصلاحات دچار بلاتکليفي شده است».
مدعیان اصلاحات بارها به کارنامه ضعیف لیست امید اذعان کرده‌اند. واقعیت این است که لیست امید نه در مجلس و نه شورای شهر نتوانسته کارنامه قابل دفاعی ارائه کند.
پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و غفلت از رسیدگی به مطالبات اصلی مردم، یکی از نقاط ضعف جدی مدعیان اصلاحات است.
مدعیان اصلاحات اکنون و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در پی آن هستند تا با حمله به نظارت استصوابی شورای نگهبان و ایجاد دوقطبی‌سازی، ضمن شانه خالی کردن از ارائه کارنامه، کرسی‌های مجلس در دور بعد را از آن خود کنند.
دروغ‌های تکراری مدعیان اصلاح‌طلب برای تصویب FATF
روزنامه اعتماد در شماره روز گذشته خود در یادداشتی درباره تصویب لوایح FATF نوشت: «رسالت اصلي اف‌اي‌تي‌اف؛ شفافيت مالي جهت ارتقاي سلامت مالي يك كشور است. جلوگيري از اختلاس‌هاي بزرگ مالي و فرارهاي مالياتي كه امروز اتفاقا اقتصاد و سرمايه اجتماعي كشور را نشانه گرفته است. اينكه ورودي و خروجي سرمايه‌هاي يك كشور مشخص شود؛ في‌نفسه امر مثبت و پسنديده‌اي است. از سوي ديگر بايد توجه داشته باشيم كه شركاي سياسي ما مثل روسيه و چين هم عضو اصلي كارگروه اف‌اي‌تي‌اف هستند و هم اسناد بين‌المللي مربوطه را تصويب كرده‌اند. بانك‌هاي اين كشورها اعلام كرده‌اند كه براي انجام ‌تراكنش‌هاي مالي با ايران بايد تاييديه اف‌اي‌تي‌اف باشد. اين بانك‌ها اكنون به سبب نامشخص بودن وضعيت‌مان در اف‌اي‌تي‌اف از تجارت و معامله با تهران اكراه دارند.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «خرد جمعي يك فضيلت است و حاصل تجربه بشري است. امروز در مسئله اف‌اي‌تي‌اف بايد توجه داشت كه چه كشورهايي عضو و چه كشوري مخالف اين سازمان هستند. تنها در دنيا،كره شمالي در ليست سياه اين نهاد بين‌المللي قرار دارد و تنها چند كشور مثل كره شمالي، سودان جنوبي، سومالي، چاد، توالو، اريتره و بروندي كنوانسیون‌هاي مربوطه را نپذيرفته‌اند. اين واقعيتي بزرگ است كه كشورهاي توسعه يافته و دموكراتيك دنيا يا عضو اف‌اي‌تي‌اف بوده يا مقررات مربوطه را پذيرفته‌اند و اين نشان از آن دارد كه اين سازوكار مزايا و سود بيشتري نصيب كشورهاي عضو مي‌كند.»
چنین ادعاهای مضحکی در حالی است که اولا به دلیل سازوکار تصمیم‌گیری «اجماع موثر» (یعنی برای اتخاذ یک تصمیم یا همه باید موافق باشند، یا فقط یک مخالف وجود داشته باشد) در مجمع عمومی‌FATF و وجود چهار عضوی که برخورد کاملاً سیاسی با ایران دارند و مخالف سرسخت خروج کشورمان از لیست سیاه هستند، خروج از این لیست عملاً غیرممکن است.
در ثانی FATF در بیانیه‌های خود حرفی از خروج ایران از لیست سیاه نزده و صرفا درباره گام‌­های بعدی (که احتمالا تأمین مالی صنعت موشکی خواهد بود)، سخن گفته است. دیوید لوئیس دبیر اجرایی FATF در مصاحبه با بی‌بی‌سی در تاریخ ۲۳ مهرماه صریحا گفته است هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران پس از اجرای خواسته‌های FATF، از لیست سیاه خارج شود.
از سوی دیگر کره شمالی از 25 جولای 2013 عضو کنوانسیون CFT و از 17 ژوئن 2016 عضو کنوانسیون پالرمو شده اما هنوز از لیست سیاه FATF خارج نشده است!
اقدامات تحسین‌برانگیز قوه قضائیه
اکبر‌ ترکان، مشاور پیشین رئیس جمهور دیروز در روزنامه دولتی ایران نوشت: «... اقدامات قوه قضائیه در دوره جدید هم قابل تحسین است. اما باید به رئیس آن مهلت دهیم تا به بقیه موارد هم رسیدگی کند. من به ابراهیم رئیسی امیدوارم، چرا که از درشت‌دانه‌ترین فرد در قوه قضائیه مبارزه با فساد را شروع کرد... حال چون فساد را از مبارزه با آنان شروع کرده، باور دارم که در کار خود جدی است. اگر به او زمان بدهیم به نفرات بعدی هم خواهد رسید.»
چندی پیش نیز ارگان دولت گفت‌وگویی را با ‌ترکان منتشر کرد که خبرنگار در آن مصاحبه از او می‌پرسد؛ رئیس‌جمهوری در بخشی از صحبت‌هایشان گفتند که مبارزه با فساد بدون تحقق شفافیت را مبارزه‌ای نمایشی می‌دانند. ارزیابی شما از روند مبارزه با فسادی که از سوی قوه قضائیه آغاز شده چیست؟
ترکان اما برخلاف روحانی، مبارزه با فساد را نه امری نمایشی که ایجابی و در حال وقوع می‌داند و به آن امید دارد. وی در پاسخ می‌گوید: «به باور من مبارزه با فساد آغاز شده است. این را از آن جهت می‌گویم که رئیس قوه قضائیه این کار را از معاونت قوه قضائیه و از قضات فاسد آغاز کرد. پس به‌نظرم جدی است و من امید بسته‌ام که این مبارزه به جایی برسد. زیرا اگر این مبارزه خدایی ناکرده به جایی نرسد ما باید نگران به خطر افتادن اصل نظام‌مان باشیم.»
مشاور پیشین رئیس جمهور پیش از این نیز به همین قرار در مصاحبه‌ای به ارگان دولت گفته بود: «در چند وقت اخیر و با ورود آقای رئیسی به قوه قضائیه مقابله با فساد جان‌گرفته است و نقطه امیدواری اینجاست مقاماتی که مرتکب فساد درون سیستم شده‌اند، درحال شناسایی هستند و من از این موضوع که آقای رئیسی در برخورد با فساد جدی هستند بسیار خشنودم.... باید در هر قوه فردی مانند آقای رئیسی حضور داشته باشد که با فساد برخورد کند.»