kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹

94 درصد زعفران جهان در ایران کشت می‌شود به نام اسپانیا صادر!

در حالی که ۹۴درصد زعفران دنیا در ایران کشت می‌شود، ولی «زعفران ایران» در دنیا گمنام است.



سالهاست بخش عمده زعفران ایران فله‌ای به اسپانیا صادر می‌شود و از این کشور در بسته بندی‌های شکیل به دنیا صادر می‌شود و برهمین اساس دنیا زعفران را به نام اسپانیا می‌شناسد نه ایران.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا ۱۱۵ هزار هکتار (94 درصد) مربوط به ایران است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو محمد علی طهماسبی در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد: عملکرد و میزان تولید زعفران در هکتار در همه کشور‌ها به طور میانگین چهار کیلوگرم است، اما اگر شرایط و کشت اصولی و عملی انجام شود در هکتار ۲۰ کیلوگرم زعفران برداشت خواهد شد.
همچنین رئیس‌شورای ملی زعفران گفت: کیفیت محصول قیمت، مکان‌های توزیع، نوع بسته بندی و مشکل بازار و بازاریابی عوامل اثر گذار در صادرات زعفران کشور هستند. روش‌های سنتی را در فروش زعفران به روش‌های علمی تبدیل نکرده‌ایم.
محسن احتشام افزود: بخش خصوصی کار‌های زیادی در زمینه صادرات زعفران انجام داده، اما بخش دولتی همپای بخش خصوصی نیامده است. بنابراین مشوق‌های صادراتی باید به نحوی داده شود که صنعت بسته بندی زعفران رشد کند. همچنین مدیرکل هماهنگی دفتر صادرات سازمان توسعه و تجارت گفت: از سال ۸۱ تا سال ۹۱ جوایز صادراتی برای ایجاد ارزش افزوده ارتقاء کیفی محصول و بسته بندی در بخش زغفران پرداخت می‌شد.
محمود بازاری افزود: بیشترین سهم خرده مالکی در محصولات کشاورزی مربوط به زعفران است و ایجاد ارزش افزوده در این بخش نیازمند صنایعی است که با فناوری روز بتوانند زعفران را بسته بندی کنند.
وی گفت: به بیش از ۴۵ کشور صادرات زعفران در بسته بندی‌های سبد خانوار داریم، اما به دو سه بازار بزرگ زعفران کشور را در بسته بندی‌های یک کیلو و نیم کیلو گرم صادر می‌کنیم.
بازاری با بیان اینکه بنگاه‌های فعال در بخش زعفران در دوره ۲۰ ساله اخیر رشد آنچنانی نکرده‌اند افزود: در تعامل پنج سال با شورای ملی زعفران به جمع‌بندی برای افزایش ارزش افزوده این محصول رسیده ایم.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد زعفران کشور صادر می‌شود گفت: برنامه ۱۶ بندی در حوزه اجرایی برای حمایت از صادرات زعفران به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده‌ایم.
همچنین حمیدرضا دهقانیانی؛ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: قاچاق ۲۰ تنی زعفران درست نیست، زیرا صادرات زعفران فله‌ای کشور ۳۰۰ تن و تولید سالانه آن ۴۵۰ تن است و اگر مصرف داخلی را در نظر بگیریم این رقم قاچاق پذیرفتنی نیست.
وی افزود: اینکه افرادی از کشور افغانستان اقدام به خرید زعفران از کشاورزان ما می‌کنند دلیل بر اظهار نکردن خروج آن از کشور نیست.
علی شریعتی مقدم؛ رئیس‌کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران نیزگفت: افرادی که در بخش صادرات زعفران فعالند برای تشکل‌های فعال در بخش زعفران نا آشنا هستند. مقررات ارزی در سال‌های اخیر موجب شده است بسیاری از صادرکننده‌های زعفران که اظهارنامه صادراتی ارائه کرده‌اند اهلیت نداشته باشند.