kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
عراقچی:

حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران مهم‌تر از حفظ یک توافق است

معاون وزیر امور خارجه گفت: حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران مهم‌تر از حفظ یک توافق است.




سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی عدم‌اشاعه با عنوان «انرژی هسته‌ای- خلع سلاح و عدم‌اشاعه» جمعه صبح وارد مسکو شد.
 عراقچی امروز(شنبه) در پنل اختصاصی با موضوع توافق هسته‌ای ایران، آخرین وضعیت برجام را تشریح خواهد کرد.
کنفرانس بین‌المللی عدم‌اشاعه (انرژی هسته‌ای- خلع سلاح و عدم‌اشاعه) یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌ها با موضوع هسته‌ای است که قرار است از تاریخ ۱۶ لغایت ۱۸ آبان ماه  با حضور ۴۰ کشور و ۲۵۰ شخصیت بین‌المللی در مسکو برگزار شود.
عراقچی در حاشیه «کنفرانس بین‌المللی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح» گفت: هیچ کشوری در حسن نیت ایران در حفظ برجام ‌تردید ندارد.
وی افزود: در عین حال هیچ کشوری ‌تردید ندارد که اگر ایران از منافع برجام بهره‌مند نشود، به کاهش تعهدات برجامی ‌ادامه خواهد داد.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران مهم‌تر از حفظ یک توافق است، گفت: ایران از یک سو اراده خود را برای عمل به تعهدات برجامی ‌و از سوی دیگر کاهش تعهدات در صورت عمل نکردن دیگر کشور‌ها به تعهداتشان را بطور شفاف نشان داده است.
عراقچی تصریح کرد: ایران به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داده و اگر شرایط تغییر نکند، در مسیر کاهش تعهدات حرکت خواهیم کرد.
وی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: شرط لازم برای قبول بازگشت آمریکا به برجام رفع تحریم‌ها است و انتخابات سال آینده این کشور تأثیری بر برنامه هسته‌ای ایران نخواهد داشت.
بازرس آژانس و احتمال
 همراه داشتن مواد مشکوک
کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان جلسه پنجشنبه شورای حکام آژانس در اظهاراتی عنوان کرد: جلسه ویژه شورای حکام بنا به درخواست مدیرکل موقت و دبیرخانه آژانس برای بحث و برررسی درباره دو موضوع تشکیل شد. یک موضوع درباره حادثه‌ای بود که در رابطه با یکی از بازرسان آژانس در روزهای گذشته روی داد و یک موضوع پادمانی که در حال کار و همکاری بین ایران و آژانس است.
غریب‌آبادی درباره بازرس آژانس که در روزهای گذشته از ورود آن به تأسیسات غنی‌سازی نطنز ممانعت به عمل آمده است، عنوان کرد:گزارش جامع و طولانی را درباره این بازرس به شورای حکام ارائه کردم و گاهشمار اتفاقاتی که از ورود بازرس به سایت هسته‌ای نطنز تا خروجش از کشور روی داد را به اعضای شورا ارائه و تأکید کردم که ایران در این خصوص دغدغه‌های امنیتی دارد و اینجا بحث نقض مزایا و مصونیت‌های بازرسان آژانس مطرح نیست، چون ما حقوق اینها را نقض نکردیم و به حقوق بین‌الملل و تعهداتمان واقفیم.
وی یادآور شد: وقتی بازرس در تأسیسات نطنز بود، دتکتورهای (تجهیزات کنترلی) ما شناسایی کردند که این بازرس می‌تواند مواد خطرناک به همراه داشته باشد، اقدامات متعددی بعد از آن صورت گرفت، تنها یک‌بار از دتکتور استفاده نشد، بلکه در محیط‌های مختلف از دتکتور استفاده شد و حتی وقتی برای کیف دستی‌اش استفاده شد باز آلارم و هشدار داد.
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس با ذکر این نکته که این موضوع را با آژانس تحت بررسی داریم، خاطرنشان کرد: به اعضای شورا گفتم با توجه به سوابق خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ما، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی امنیت ملی و ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای را مورد مصالحه قرار نخواهیم داد و مصر هستیم آژانس باید با ما همکاری کامل انجام دهد که این تحقیقات را به‌صورت کامل انجام دهیم.
غریب آبادی اظهار داشت: تهران رسما از آژانس خواسته تا نام بازرسی که از ورود آن به نطنز ممانعت به عمل آمده را از فهرست بازرسان تعیین شده برای جمهوری اسلامی خارج کرده و بازرس جایگزین معرفی کند.

اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ‌نیز در روزهای گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: به طور معمول همه بازرسان و وسائل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل  قرار می‌گیرند. ظاهرا هنگام ورود این خانم بازرس، تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری و مراتب نیز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌منعکس شده و از طرف ایران به آژانس اعلام شده که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌شود.
این اداره کل علت این اقدام ایران را نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک عنوان کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به گزارش‌ها درباره ممانعت ایران از ورود یک بازرس این نهاد بین‌المللی به تأسیسات هسته‌ای نطنز واکنش نشان داد و تأکید کرد که به رایزنی با ایران برای شفاف‌سازی اوضاع ادامه خواهد داد.
ماریا کوچیانچیچ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اقدامی‌ مداخله‌جویانه با صدور بیانیه‌ای از لغو پذیرش یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در ایران ابراز نگرانی کرد. از سوی دیگر،جکی وولکات، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس اتمی، مدعی شد بازداشت موقت یک بازرس آژانس در ایران، اقدام «تحریک‌آمیز ظالمانه‌ای» است.
جدیدترین اقدامات در فردو
بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، چهارشنبه شب در گفت‌وگویی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی‌در سایت غنی‌سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) عنوان کرد: بر اساس دستور رئیس‌جمهور گام چهارم شروع و 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید در یک مخزن از سایت شهید احمدی روشن نطنز به سایت فردو منتقل شد.
کمالوندی افزود: بعد از انتقال 2 تن گاز هگزافلوراید به سایت فردو، در محل خود قرار گرفت و به لوله‌های خوراک متصل شد و همه مراحل تحت نظر بازرسان آژانس انجام می‌شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز- شنبه 18 آبان- در نشستی خبری در مجتمع غنی‌سازی فردو به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی‌خواهد پرداخت.
نشست شورای حکام
جلسه ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی موضوعات پادمانی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، پنجشنبه در وین برگزار شد.
یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از پایان جلسه شورای حکام با محوریت برنامه هسته‌ای ایران، جزئیاتی درباره این جلسه ارائه داد.
لارنس نورمن، خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» مستقر در بروکسل به نقل از این سخنگو در صفحه توئیتر خود نوشت: کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس گزارش شفاهی درباره موضوعات پادمانی در ایران به شورای حکام آژانس اتمی ارائه کرد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با‌اشاره به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توجیه چندانی نداشت. در واقع هیچ اتفاق اضطراری و هیچ رویداد فوق‌العاده‌ای به وقوع نپیوسته بود. فقط ابهاماتی درباره رویدادهایی که چند دهه پیش اتفاق افتاده بود وجود داشت. در حالت عادی، چنین مسائلی بدون درگیر کردن شورای حکام حل و فصل می‌شوند.
اولیانوف در پیام دیگری نوشت: صرفنظر از این، جلسه ویژه شورای حکام در فضایی مثبت به کارش خاتمه داد. دبیرخانه آژانس و ایران هر دو آمادگی خودشان را برای ادامه همکاری‌های سازنده در جهت حل و فصل مسائل مطرح‌شده در این جلسه ابراز کردند.
به گزارش فارس، نماینده ایران در آژانس ضمن پاسخگویی به اظهارات نمایندگان آمریکا و عربستان در نشست شورای حکام، خطاب به نماینده رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم در جایگاه توصیه به اعضای آژانس برای اجرای تعهداتشان نیست.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران همچنان به پنهان کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفی خود ادامه می‌دهد.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا بوده و بر اساس گزارش‌ها بین 80 تا 200 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه این رژیم وجود دارد.
غریب آبادی تصریح کرد: عربستان باید به فعالیت‌های پنهانی هسته‌ای خود پایان دهد و در همکاری و شفافیت، ایران را الگوی خود قرار دهد.
واکنش گستاخانه آلمان
دولت آلمان در واکنش به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی‌ایران، گفت تهران باید هرچه سریع‌تر این اقدام «غیرقابل قبول»! را اصلاح کند.
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در واکنش به راه‌اندازی زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژهای IR۶، گفت:ایران، سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته‌ای ساخته که با توافق هسته‌ای منطبق نیست و می‌تواند آینده توافق هسته‌ای را به خطر بیاندازد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز جمعه در واکنش به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی‌خود گفت که اروپا هنوز درباره واکنش به این اقدام ایران تصمیم نگرفته است.
واکنش گستاخانه آلمان در حالی است که این کشور در کنار فرانسه، انگلیس و آمریکا جزو بدهکارها در برجام هستند.
دولت آمریکا نیز که سال گذشته از برجام خارج شد و توافق هسته‌ای را بدترین توافق نامیده بود، از «عدم پایبندی» ایران به این توافق انتقاد کرد!
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چهارمین گام ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام را «گامی‌بزرگ در جهتی اشتباه» توصیف کرد. دولت ‌ترامپ، علی‌رغم آنکه از این توافق خارج شده قبلاًً هم از «عدم پایبندی» ایران به آن انتقاد کرده بود.