kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵

پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران یک پهپاد متجاوز را سرنگون کرد

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: بامداد جمعه یک فروند پهپاد متجاوز توسط سامانه‌های بومی ‌نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه عمومی ‌ماهشهر منهدم شد.



امیر علیرضا صباحی‌فرد با اعلام این خبر تصریح کرد: این اقدام قاطع و شلیک موشک در واکنش به تجاوز یک فروند پهپاد متجاوز خارجی به حریم هوایی کشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.
 امیر سرتیپ صباحی‌فرد تأکید کرد: ما بارها اخطار داده‌ایم که شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با آمادگی کامل، قاطعانه با هرگونه تجاوز به حریم هوایی کشور پاسخ خواهد داد.
بر اساس گزارش منابع نظامی پهپاد متجاوز از لحظه ورود به فضای سرزمینی کشورمان در آب‌های خلیج ‌فارس، تحت رصد دقیق قرار گرفته بود و به آن اخطار هم داده می‌شود. از لحظه ورود پهپاد به فضای کشورمان، شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشورمان با سامانه‌های مختلفی، روی پهپاد متجاوز لاک می‌کند.
پهپاد متجاوز پیش از رسیدن به تاسیسات پتروشیمی ‌و حساس در بندر امام(ره) یعنی به محض ورود به فضای خاک کشورمان، سرنگون شده است.
نکته قابل توجه اینکه، به دلیل فضای دشتی و مسطح ماهشهر و بندر امام(ره)، پهپاد ارتفاعش را تا حد بسیار زیادی، کاهش داده بود، بطوری که در لحظه سرنگونی، پهپاد حدودا در ارتفاع 10 متری زمین پرواز می‌کرده است
توضیحات استاندار خوزستان
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه پدافند قرارگاه جنوب غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در ماهشهر با شلیک موشک این پهپاد ناشناس را ساقط کرده که لاشه آن در نیزارهای اطراف ماهشهر سقوط کرد، افزود: لاشه این پهپاد توسط نیروهای نظامی و امنیتی از لای نیزارها بیرون کشیده شده و کارشناسان تحقیقات از آن را آغاز کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: پهپاد یاد شده به طور قطع مربوط به کشورهای خارجی است و نتایج بررسی‌های کارشناسان نیز پس از مشخص شدن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. آنچه مشخص است این پهپاد بدون هماهنگی وارد فضای ماهشهر شده به همین دلیل پدافند شهرستان اقدام به ساقط کردن آن کرده است.
کدام سامانه پدافندی
پهپاد متجاوز را سرنگون کرد؟
سامانه پدافند هوایی «مرصاد» که در عملیات سرنگونی پهپاد متجاوز در ماهشهر به کار گرفته شد، در حقیقت نسخه بومی ‌سامانه آمریکایی MIM- 23‌هاوک است که با مهندسی معکوس در داخل کشور، تولید شده است و از آن می‌توان به‌عنوان اولین گام‌های کشورمان برای ساخت سامانه‌های پدافند هوایی بومی ‌یاد کرد.  سامانه پدافندی ‌هاوک پیش از انقلاب ستون فقرات و سامانه اصلی پدافند هوایی کشور بود که پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز، در دفاع هوایی از مناطق عملیاتی، تاسیسات نفتی و شهرها، رکوردهای خوبی از خود به جای گذاشت. سامانه پدافند هوایی مرصاد از ۳ بخش اصلی موشک و لانچر، رادار کشف و رادار درگیری تشکیل شده است که در نسخه‌های اولیه تمام این محصولات مهندسی معکوس سامانه پدافندی ‌هاوک بود. موشک‌های این سامانه در دو نمونه تحت عناوین «شاهین» و «شلمچه» تولید شده است که شاهین نمونه اولیه و شلمچه نمونه به روزتر آن است. از جمله ویژگی‌های موشک شلمچه نسبت به نمونه آمریکایی می‌توان استفاده از آنتن جست‌وجوگر تخت و برخورداری از قطعات الکترونیکی جامد عنوان کرد.
واکنش اولیه آمریکا
به ساقط شدن پهپاد متجاوز
از سوی دیگر در پی سرنگون شدن این پهپاد متجاوز توسط پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک مقام ارشد پنتاگون مدعی شد که هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر هدف قرار گرفتن یا ساقط شدن یکی از پهپادهای فعال ارتش آمریکا در منطقه دریافت نکرده است. این در حالی است که سرنگونی این پهپاد متجاوز در خاک کشورمان همزمان با آغاز به کار به‌اصطلاح ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه خلیج ‌فارس صورت گرفته است.
آمریکا از مدت‌ها قبل با جوسازی‌هایی علیه ایران و متهم کردن تهران به رشته حملاتی در خلیج ‌فارس، به دنبال متقاعد کردن کشورها برای پیوستن به حضور دریایی خود در خلیج ‌فارس بود؛ حال تنها چند کشور به این به اصطلاح ائتلاف پیوسته‌اند و بر اساس ادعای فرانس ۲۴ عملیات خود را در روز پنجشنبه (۱۶ آبان) از بحرین آغاز کرد. هدف از این به اصطلاح ائتلاف، حفاظت از ذخایر نفتی منطقه در برابر تهدیدات احتمالی ادعا شده است.
بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است در ماه آگوست به این ائتلاف پیوست. عربستان سعودی و امارات هم از ماه سپتامبر به ائتلاف آمریکا پیوستند. از میان کشورهای غربی، استرالیا و انگلیس با اعزام کشتی به منطقه با هدف ادعایی محافظت از عبور و مرور کشتی‌ها موافقت کرده‌اند. آلبانی جدیدترین عضو این ائتلاف است که جمعه هفته گذشته پیوستن خود به آن را اعلام کرد.