kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
طهماسب مظاهری:

بیشتر کالاهای قاچاق با پرداخت رشوه وارد کشور می‌شود

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی گفت: بخشی از کالاهای قاچاق با پرداخت‌های غیرقانونی و رشوه به بعضی از مسئولان مرزی و گمرکی انجام می‌شود و این نوع قاچاق بیش از سایر انواع قاچاق است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، طهماسب مظاهری در گفت‌و‌گو با رادیو با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ورود و خروج قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: برای اینکه جلوی این مهم گرفته شود، یک راه‌حل اصلی دارد و آن واقعی کردن نرخ‌ها و قیمت‌ها در بازار و تعادل در این زمینه است یعنی هم نرخ ارز و هم نرخ تورم و همچنین قیمت مبادله کالا با کشورهای دیگر متعادل باشند.
وی درباره دلایل تمایل افراد به قاچاق و سودآور بودن آن گفت: در شرایطی قاچاق می‌تواند سودآور باشد که تفاوت قیمتی در داخل و خارج از کشور وجود داشته باشد. وقتی قیمت یک کالا در داخل افزایش پیدا می‌کند و قیمت ارز توسط دولت به صورت مصنوعی سرکوب می‌شود، واردات آن کالا قیمت تمام شده کمتری دارد و به همین جهت سود کالای وارداتی از سود متعادل تجاری بیشتر می‌شود و به همین جهت واردات آن کالا افزایش پیدا می‌کند.
رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت برای حمایت از کالای داخلی مقررات گمرکی وضع می‌کند و تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی میل به قاچاق نیز افزایش پیدا می‌کند و در حقیقت با این سلسله اقدامات، انگیزه‌ای ایجاد می‌کنیم تا افراد قانون را رعایت نکنند و گمرک و سود بازرگانی را دور بزنند.
مظاهری درباره راه‌های ورود قاچاق تصریح کرد: برخی از کالاها از بخش‌هایی از مرز وارد می‌شود که نظارتی وجود ندارد یا کمتر در آن نظارت وجود دارد. همچنین بخشی از کالاهای قاچاق با پرداخت‌های غیرقانونی و رشوه به بعضی از مسئولان مرزی و گمرکی انجام می‌شود و این نوع قاچاق بیش از سایر انواع قاچاق است.
وی تصریح کرد: هر زمان دولت و بانک مرکزی، نرخ ارز را به یک نرخ نسبتا متعادل و قابل قبول بازار نزدیک کرده است، کالای قاچاق به شدت کاهش پیدا می‌کند. در چند ماه گذشته که نرخ نیما و ارز 4200 تومانی در حال حذف شدن هستند، شاهد هستیم ورود کالای قاچاق با نرخ ارز ده هزار تومان صرف ندارد و شاهد کمتر شدن قاچاق در این راستا بوده ایم.