kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹

توهین مطهری به یک دانشجو در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی خواهد شد

علی مطهری، نماینده لیست امید درباره توهین سخیف خود به یک دانشجو گفته که با او مزاح کرده، فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید نیز در این رابطه گفته که این فراکسیون نمی‌تواند به هر موضوعی ورود کند! اما نکته تامل‌برانگیز این است که مطهری در جایی دیگر آن دانشجو را گستاخ نامیده و توهین خود را به او برای تادیبش! لازم دانسته است.



جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه سرویس‌های هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت در دستور کار قرار گرفت.
بر این اساس وکلای ملت با اکثریت آرا لایحه موافقتنامه سرویس‌های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت را به تصویب رساندند. مطابق با ماده واحده این لایحه موافقتنامه سرویس‌های هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت مشتمل بر یک مقدمه و ۲۱ ماده و یک پیوست به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
همچنین براساس تبصره الحاقی آن در اجرای مواد ۱۶ و ۱۷ این موافقتنامه، رعایت اصول ۷۷ و ۱۳۹ قانون اساسی الزامی است.
توهین نماینده لیست امید به یک دانشجو
«حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی» عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از توهین علی مطهری به یک دانشجوی دختر در دانشگاه شریف انتقاد کرد و گفت: «در صورت شکایت مسئولان دانشگاه شریف یا فردی که مورد توهین قرار گرفته و یا تشکلی که این برنامه را برگزار کرده است، این اظهارات آقای مطهری در هیئت نظارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
گفتنی است، در روزهای گذشته ویدئویی از توهین عجیب علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس به یک دانشجوی منتقد دختر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با انتقادات زیادی همراه بود. «فاطمه سعیدی» سخنگوی فراکسیون امید نیز گفته که مطهری با آن دانشجو مزاح کرده ‌اما سعیدی در پاسخ به این سؤال که آیا این بخش از صحبت‌های او برای مزاح، اظهارات درست و مودبانه‌ای است؟ پاسخی نداد. سخنگوی فراکسیون امید همچنین با گفتن اینکه «فراکسیون امید نمی‌تواند به هر موضوعی ورود کند.» عملا نشان داده که این توهین صورت گرفته برای آنها اهمیتی ندارد. خبرگزاری مهر همچنین در این رابطه گفت‌وگویی با علی مطهری، نماینده لیست امید انجام داده که بخشی از آن به این شرح است:
فراموشی و اظهارات ضدونقیض!
از مطهری پرسیده شده که شما عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هستید چرا این گونه باید صحبت کنید؟ و او در پاسخ گفته است: «این اقدام رذیلانه‌ای از طرف دو خبرگزاری بود!» و سپس این نماینده لیست اصلاح‌طلبان در پاسخ به این موضوع که یعنی شما توهینی انجام نداده‌اید؛ می‌گوید: «خیر»
در حالی که صداوتصویر این جلسه در فضای مجازی پخش شده مطهری اظهار داشته است: «نه‌ این‌گونه نبود. یک دانشجوی پسر از ابتدای جلسه می‌خواست جلسه را بهم بزند، در بخش پرسش و پاسخ تا من می‌خواستم صحبت کنم، شروع به داد و فریاد می‌کرد.»
سپس از این نماینده تهران پرسیده شده «صدای یک دانشجوی دختر در آن ویدئو وجود دارد نه دانشجوی پسر!» و او در پاسخ گفته: «هر سؤالی که می‌شد، شروع می‌کردند به فریاد زدن، در آخر جلسه داد زد که شما باید قرص ضد فراموشی بخورید، من هم از باب مزاح و شوخی[!!] گفتم من انواع و اقسام قرص‌ها را دارم، قرص ضدبارداری هم برای شما دارم. همه خندیدند و به عنوان یک شوخی تلقی کردند. ما بیرون آمدیم و دیدیم یک ویدئو پخش کردند مبنی براینکه «توهین علی مطهری به یک دانشجوی دختر» این در حالی است که این دانشجو پسر بود، اگر دختر بود همان‌جا اعتراض می‌کردند. من از دو خبرگزاری که این ویدئو را منتشر کردند شکایت می‌کنم.»
«آیا پاسخ شما درخور یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بود؟» این سؤال از مطهری پرسیده شده و او در ادامه همین گفت‌وگو مدعی شده: «باید به دانشجوی گستاخ، پاسخ درخور داد. در مقابل صحبت‌هایی که او کرد، این پاسخ برای تأدیبش[!!] لازم بود.»
ادعای ضدونقیض مطهری در رابطه با چرایی توهین سخیف و زشت خود به یک دانشجو قابل تامل است. همانطور که خواندید او در جایی از این گفت‌وگو گفته است که «من هم از باب مزاح و شوخی[!!] گفتم من انواع و اقسام قرص‌ها را دارم...» و در ادامه همین گفت‌وگو تصریح کرده که آنچه گفته برای «تادیب» «دانشجوی گستاخ[!]» لازم بود.
حجتی در مجلس
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس طرح سؤال از «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی درباره علت اعطای مجوز صید به صورت صنعتی به کشتی‌هایی با مالکیت چین در آب‌های خلیج‌فارس و عمان در دستور کار قرار گرفت.
احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس توضیحات وزیر جهاد کشاورزی را قانع‌کننده ندانست و بر این اساس پاسخ وزیر به رای وکلای ملت گذاشته شد و نمایندگان با ۴۰ رای موافق، ۱۱۹ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه علنی این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانستند و به حجتی کارت زرد دادند.
آقای سفیر! یک رای در مجلس بدهید
در بخشی از جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سؤال از وزیر جهاد کشاورزی «عبدالرضا مصری» نایب ‌رئیس ‌مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت خطاب به کاظم جلالی رئیس ‌مرکز پژوهش‌ها که اخیرا موضوع سفارتش در روسیه مطرح شد گفت: «آقای سفیر! یک رای دیگر در مجلس بدهید.»
بر اساس شنیده‌ها جلالی در همان جلسه در حال خداحافظی با نمایندگان برای عزیمت به روسیه بوده است. تا اینکه در ادامه جلسه «عبدالرضا مصری» نایب ‌رئیس‌ مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اعلام کرد: «استعفای کاظم جلالی نماینده تهران که قرار است هفته آینده مورد بررسی قرار گیرد، اعلام وصول می‌شود.»
به این ترتیب به زودی کاظم جلالی به عنوان سفیر ایران در روسیه منصوب خواهد شد.
آقای ظریف! به قوه قضائیه معرفی کنید
«حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی» در تذکر شفاهی، گفت: «سؤال از وزیر یک فرآیند است و تا زمانی که نماینده قانع نشده باشد این سؤال مطرح است. سؤال آقای ابطحی از وزیر امور خارجه حتما باید مجددا در مجلس مطرح شود زیرا از میانه سؤال، آقای ظریف مجلس را ترک کرد.»
این نماینده مجلس درخصوص اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی در کشور، افزود: «اگر اطلاع دقیق دارید چرا متخلفان و متهمان را به قوه قضائیه معرفی نکرده‌اید؟»
سلیمی اظهار داشت: «آقای ظریف در مقابل منتقدان داخلی اخم کرده و با امثال کری می‌خندید؟»
وی در پایان از واردات سه میلیون تن گندم در سال ۹۸ انتقاد کرد.
تصویب کلیات یک طرح سؤال‌برانگیز
همچنین روز سه‌شنبه بررسی کلیات طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. کمیسیون قضایی مجلس روز دوشنبه این طرح را بررسی و رد کرده بود. علاوه‌بر این رئیس‌قوه قضائیه نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود.
رئیس ‌کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این خصوص، گفت: «دست قضات باز است و می‌توانند رأی به مجازات‌هایی جایگزین حبس بدهند اما اینکه برخی قضات رعایت نمی‌کنند بحث دیگری است. بسیاری از مسئولان امنیتی، نظامی و قضایی به این طرح اعتراض دارند و معتقد هستند که در برخی از جرائم مجازات‌های قانونی سطح پائینی تصویب شده است. اعضای فراکسیون امید که یک ماه گذشته طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را تصویب کرده‌اید، حالا با این مصوبه، تمام سیستم قضایی کشور را به هم می‌ریزید. این طرح قطعا با مخالفت شورای نگهبان مواجه می‌شود.»
در ادامه نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی در موافقت با کلیات این طرح متذکر شد که در این طرح با دیه کاری نداریم. کسی حق ندارد دیه را تغییر دهد بلکه بحث تعزیرات است. حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز در مخالفت با این طرح، خطاب به نمایندگان مجلس گفت که شما چند وقت پیش طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را تصویب کردید حالا می‌خواهید مجازات آن را کم کنید و یا مجازات آدم ربایی و دزدی را نصف کنید؟
نمایندگان دیگری نیز در موافقت و مخالفت با این طرح سخن گفتند و در ادامه نماینده وزارت دادگستری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «بند ۹ سیاست‌های قانونگذاری رهبری و قانون برنامه ششم بر لزوم حبس زدایی تأکید دارد اما این طرح موجب کاهش مجازات حبس نخواهد شد. قوه قضائیه در صدد ارائه لایحه‌ای برای اصلاح قانون مجازات اسلامی است که منجر به کاهش حبس می‌شود لذا با این طرح مخالف هستیم.»
سرانجام نمایندگان مجلس با ۱۱۵ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن، کلیات این طرح را به تصویب رساندند و با ۸۹ رأی موافق، ۹۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس با ارجاع این طرح به کمیسیون حقوقی و قضایی جهت اصلاح مخالفت کردند.