kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

معافیت مالیاتی مناطق آزاد کاملا غیر اصولی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: انبارهای تهران مملو از اجناس مناطق آزاد است که اگر بر آنها مالیات وضع می‌شد درآمد چشمگیری نصیب دولت می‌کرد.




عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره معضل فرار مالیاتی ناشی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، اظهار داشت: دولتمردان تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که به نوعی فرار مالیاتی را به دنبال دارد؛ به عنوان مثال شاید برای رونق صادرات لازم باشد، مناطق آزاد برای مدت محدود و مشخصی دارای معافیت مالیاتی باشند اما به شکل نامحدود معافیت دادن به این مناطق، واقعا تعجب آور و غیر اصولی است.
وی با اشاره به اهمیت درآمدهای مالیاتی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، گفت: پر واضح است که با در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی گوناگون، عملا کشور از این منبع مهم درآمدی محروم خواهد شد و  قطعا در شرایط جنگ اقتصادی کنونی دچار مشکل می‌شویم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه درآمد مالیاتی حاصل از حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد چشمگیر خواهد بود، افزود: انبارها و مغازه‌های تهران مملو از لوازم خانگی و سایر کالاهای مصرفی است که اگر پرس و جو کنید، متوجه می‌شوید اکثرا از طریق مناطق آزاد تامین شده است.
یوسفیان‌ملا با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا از مناطق آزاد اینگونه سوءاستفاده نمی‌شود، گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که هواپیما در منطقه آزاد در نزدیکی تهران فرود می‌آید و به دنبال آن تعداد قابل توجهی تلویزیون بدون پرداخت عوارض کامل گمرکی و مالیات وارد بازار می‌شود.
وی درباره فضای صحن علنی مجلس درخصوص حذف یا تمدید معافیت‌ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، تصریح کرد: آن نمایندگانی که در حوزه انتخاباتی‌شان منطقه آزاد وجود دارد، معمولا به خاطر ملاحظات مردم منطقه‌شان کمتر صحبت می‌کنند اما نمایندگانی که کاملا در جریان موضوع عواقب معافیت‌های مالیاتی در این مناطق هستند، کاملا با حذف این معافیت موافق هستند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر مناطق آزاد به عنوان مراکز صادرات کالا به کل ایران شناخته می‌شوند، گفت: متاسفانه ورود کالاهای قاچاق از مناطق آزاد به سرزمین اصلی در زیر لوای رانت معافیت‌های مناطق آزاد توجیه می‌شود و زشتی و قبح واردات کالاهای قاچاق از مبادی غیر رسمی را ندارد.
همچنین سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت گفت:‌ جانمایی هفت منطقه آزاد و مناطق آزاد جدید در کشور مبتنی بر واردات انجام شد. بنابراین مشکل از مناطق آزاد نیست بلکه ساختار اقتصادی ما معطوف به واردات بوده و همین مشکل ایجاد کرده است.
محمدرضا مودودی افزود: طبق تحقیقات اتاق بازرگانی مشهد در طول 50 سال گذشته دو هزار میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که 65 درصد آن مربوط به 15 تا 20 سال اخیر بوده اما جالب اینکه با این میزان از درآمد ارزی موفق به افزایش اشتغال و صادرات نشدیم چراکه 1300 میلیارد دلار آن صرف واردات و مسافرت‌های خارجی مردم شده است.