kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
یک مسئول:

راندمان نیروگاه‌های ایران بالاتر از میانگین جهانی است

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی دنیا ۳۷.۳ درصد است گفت:راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال ۹۷ به ۳۸.۱ درصد رسید و برنامه‌ریزی شده راندمان این نیروگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد برسد.




محسن طرزطلب در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این سؤال که چرا راندمان نیروگاه‌های حرارتی در کشور پایین است گفت:راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال گذشته در حالی به ۳۸.۱ درصد رسید که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده راندمان این نیروگاه‌ها تا سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی دنیا ۳۷.۳ درصد است تاکید کرد: متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران از سطح نیروگاه‌های موجود در این زمینه بالاتر است و برنامه‌ریزی شده تا این میزان افزایش بیشتری یابد و همان‌طور که گفته شد تلاش ما این است تا راندمان نیروگاه‌های حرارتی را تا پایان سال 1400 به 40 درصد برسانیم.
احداث نیروگاه پشت‌بامی را از کجا شروع کنیم؟
انتشار خبری درباره امکان نصب نیروگاه‌های خورشیدی در پشت‌بام منازل مسکونی مردم و خرید برق توسط دولت از مردم تا سقف ماهانه 2.5 میلیون تومان سبب شد تا این سؤال در ذهن عده‌ای مطرح شود که برای احداث نیروگاه‌های پشت‌بامی و فروش برق به دولت از کجا شروع کنیم؟
معاون وزیر نیرو و رئیس ‌سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران در این خصوص به خبرگزاری تسنیم گفت: این سازمان، راهبری نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت‌بام منازل مردم را به شرکت‌های توزیع برق واگذار کرده و مردم می‌توانند برای هرگونه کسب اطلاع در این زمینه به شرکت توزیع برق منطقه محل زندگی خود مراجعه کرده و درخواست‌ها و سؤالات خود را
مطرح کنند.
طبق گفته معاون وزیر نیرو، در حال حاضر تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های خورشیدی که در پشت‌بام منازل نصب می‌شوند به‌ازای هر کیلووات‌ساعت 1040 تومان است که این رقم با ضرایبی مثل استفاده از تجهیزات ساخت داخل و ضرایب تعدیل سالانه باز هم امکان افزایش دارد.
پیش از این محدودیت نصب نیروگاه‌های خورشیدی تا 5 کیلووات روی پشت‌بام منازل مسکونی وجود داشت که این محدودیت تا سقف 10 کیلووات افزایش یافته است.
صادق‌زاده هزینه احداث یک نیروگاه 10کیلوواتی خورشیدی را حدود 60 تا 70 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اگر یک نیروگاه 10کیلوواتی در پشت‌بام منازل مردم نصب شود چیزی در حدود ماهانه
دو میلیون و 500 هزار تومان برق این نیروگاه توسط دولت خریداری می‌شود.
از این رو، شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور، این آمادگی را دارند که تمامی راهنمایی‌ها و کارشناسی‌های لازم را برای احداث پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام منازل مسکونی مردم را ارائه کرده و امکان خرید برق توسط دولت از این پنل‌ها را فراهم کنند.