kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
رئیس‌قوه قضائیه:

اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد شفاف‌سازی نظام اقتصادی کشور است

رئیس‌قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت پیشگیری از مفاسد اقتصادی، گفت: اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد، شفاف‌سازی نظام اقتصادی کشور و نهادینه‌سازی شفافیت است.




به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با‌اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: براساس آنچه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری برای ما ترسیم کرده‌اند، تعامل سازنده و همکاری با دولت‌ها و ملت‌ها و همچنین مقاومت و ایستادگی فعال در مقابل دشمنانی نظیر آمریکا، راهبرد اصلی و اساسی جمهوری اسلامی در همه این سال‌ها بوده است و همچنان خواهد بود.
دشمنان دنبال رفع مشکل ملت ما نیستند
رئیسی با بیان اینکه مردم و دولتمردان نیز همواره به این راهبرد پایبند بوده‌اند و امروز همین راهبرد می‌تواند موجب توانمندی همه ملت‌های مسلمان باشد، خاطرنشان کرد: دشمنانی که امروز دم از مذاکره می‌زنند، دنبال رفع مشکل ملت ما نیستند بلکه با تحمیل توافق‌های ظالمانه در پی کاهش نقش جمهوری اسلامی در منطقه، شکست راهبرد مقاومت و ایجاد اختلاف در داخل کشورند.
پیشگیری از مفاسد اقتصادی با شفافیت
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت پیشگیری از مفاسد اقتصادی تاکید کرد و گفت: اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد، شفاف‌سازی نظام اقتصادی کشور و نهادینه‌سازی شفافیت است. بر این اساس، سامانه‌های مربوطه در بخش گمرکات، بانک‌ها، امور مالیاتی و... باید فعال و به یکدیگر مرتبط شوند تا کارآفرین، سرمایه‌گذار، بازرگان و تسهیلات‌گیر، در یک بستر هوشمند، نظارت پذیر شوند.
حراست‌ها اجازه شکل‌گیری فساد را ندهند
رئیس‌دستگاه قضا با‌اشاره به نقش هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در پیشگیری از مفاسد نیز اظهار داشت: این هیئت‌ها ابزاری برای خود ادارات و دستگاه‌ها هستند که البته نباید فقط به کارمندان پایین بلکه در همه سطوح باید توجه لازم را داشته باشند و فعال کردن این هیئت‌ها می‌تواند بسیار کارآمد باشد. از سوی دیگر، فعال شدن حراست‌ها به عنوان چشم بینای مدیران بسیار مهم است و باید با حساسیت و پیگیری جدی، اجازه شکل‌گیری فساد را ندهند. به هر حال نظارت‌های درون سازمانی بهترین راهکار برای دیدن مسائل و رفع کاستی‌ها و نواقص پیش از تبدیل شدن مسئله به بحران و معضل
است.
دستور پیگیری ایجاد اردوگاه‌های بازپروری معتادان
رئیسی بر لزوم توجه هر چه بیشتر به زندان‌ها و بهبود وضعیت زندانیان در سراسر کشور تاکید کرد و بار دیگر از همه مراجع قضایی خواست که با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی، در جهت سیاست حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری حرکت کنند.
وی با‌اشاره به اعلام آمادگی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ایجاد اردوگاه‌های بازپروری معتادان، دستور پیگیری این موضوع را صادر کرد تا با ایجاد این اردوگاه‌ها، هیچ معتادی در زندان‌ها نباشد.
براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی درخصوص اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری، در دستور کار مسئولان عالی قضایی قرار داشت و مواردی از آن به تصویب رسید.