kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
وزارت جهادکشاورزی:

قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی باید حداکثر 12 هزار تومان باشد

رئیس‌گروه صنایع تبدیلی محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت هر قوطی 800 گرمی رب گوجه فرنگی در بازار نباید بیش از 12 هزار تومان باشد اما بیش از 16 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسیح انصاری درباره قیمت رب گوجه فرنگی گفت: طبق بررسی‌های کارشناسی که انجام دادیم هر یک قوطی رب گوجه فرنگی 800 گرمی با احتساب سود فروشنده نباید بیش از 12 هزار تومان باشد  اما قیمت در بازار بیش از 16 هزار تومان به فروش می‌رود و ما هم دلیلش را نمی‌دانیم(!)
وی ادامه داد: هزینه‌های مواد اولیه یا همان گوجه فرنگی، سود فروشنده، هزینه تبلیغات، بسته‌بندی، دستمزد، هزینه کارتن و قوطی در بررسی قیمت رب گوجه فرنگی محاسبه شده است.
رئیس‌گروه صنایع تبدیلی محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی افزود: هر یک کیلوگرم رب از پنج کیلوگرم گوجه فرنگی به‌دست می‌آید که اگر هر کیلوگرم گوجه ربی را 700 تومان حساب کنیم هزینه مواد اولیه اصلی یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی 3500 تومان خواهد شد.
انصاری تاکید کرد: قیمت رب گوجه فرنگی در بازار بسیار بالاتر از نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی است و تخفیف‌های 40 درصدی که فروشگاه‌ها می‌دهند، بیانگر این مسئله است که آنها از فروش خود سود خوبی دارند که حاضر هستند چنین تخفیفات درشتی هم بدهند.
وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت قیمت‌گذاری ندارد،‌ گفت: قیمت رب گوجه فرنگی در بازار را باید از مسئولان قیمت‌گذار سؤال کرد و آنها باید پاسخ بدهند که چرا قیمت رب در بازار از قیمت‌های کارشناسی فاصله دارد.گفتنی است، هزینه پایه‌ای تولید رب، مربوط به گوجه فرنگی است که3500 تومان می‌شود اگر قیمت رب در بازار را 16 هزار تومان در نظر بگیریم، 12 هزار و 500 تومان برای هزینه قوطی، کارگری و دستمزد و سود فروشنده می‌ماند که ظاهرا رقم بالاتری است. یعنی کارشناسان وزارت جهاد هم در نظر کارشناسی خود برای تعیین قیمت رب دست بالا گرفته‌اند. مردم به بالا بودن قیمت رب در بازار اعتراض دارند. آنها گفتند که قیمت رب با قیمت گوجه فرنگی که مواد اولیه تولید این محصول است تطابقی ندارد و خواستار تعدیل قیمت این کالا در بازار شده‌اند. با توجه به فراوانی محصول گوجه فرنگی باز هم شرکت‌های تولید‌کننده رب قیمت محصول خود را پایین نمی‌آورند و یک قوطی 800 گرمی این محصول حدود 18 هزار تومان عرضه می‌کنند. از سازمان‌های نظارتی و حمایت از مصرف‌کننده انتظار می‌رود به این موضوع ورود کرده قیمت رب گوجه فرنگی را تعدیل بکنند.