kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
مدیر اندیشکده اف دی دی:

کردها در سوریه برای آمریکا جنگیدند،ترامپ آنها را فروخت

مدیر اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی» در واکنش به چراغ سبز واشنگتن به ارتش ترکیه برای ورود به شمال شرق سوریه و سرکوب شبه‌نظامیان کرد، اظهار داشت که «دونالد ترامپ» کُرد‌ها را به «رجب طیب اردوغان» فروخت.




«مارک دبوویتز» در واکنش به گفت ‌وگوی تلفنی روز دوشنبه«دونالد ترامپ» و «رجب طیب اردوغان» روسای ‌جمهور آمریکا و ترکیه، و اجازه دادن به ارتش ترکیه برای ورود به سوریه، اعلام کرد که آمریکا کرد‌ها را به اردوغان فروخت.
دبوویتز افزود: کُرد‌ها به خاطر ما با داعش جنگیدند و قربانی دادند، ولی ترامپ آنها را به اردوغان دیکتاتور فروخت.
«پت رابرتسون» رهبر بانفوذ «اوانجلیست‌ها»ی آمریکایی هم که از طرفداران ترامپ بود، به جرگه منتقدان او پیوست و اعلام کرد: برای من بسیار تکان دهنده است که آمریکا قصد دارد به نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کرد) خیانت کند. رابرتسون افزود: رئیس‌جمهوری که اجازه داد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی تکه تکه شود، اکنون هم اجازه می‌دهد، مسیحیان و کردها به دست (نظامیان) ترکیه کشته شوند.
نصرالله:عاقبت اعتماد به آمریکا، ذلت است
 «سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: آمریکا کُردهای سوری را به حال خود رها کرد و این سرنوشت کسانی است که به آمریکا تکیه می‌کنند...تجربه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از همپیمانان خود حمایت نمی‌کنند و هیچ احترامی برای توافقات قائل نیستند.
به گزارش فارس، وی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر گرانقدر، بارها فرمودند که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، چرا که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. چگونه می‌توان به دشمنی که تاریخی پر از خیانت دارد، اعتماد کرد؟ کردها را در شرق فرات ببینید، آمریکا با آنها چه کرد؟
دبیرکل حزب‌الله مهر سال گذشته اعلام کرده بود که آمریکا از کردها استفاده خواهد کرد سپس، آنها را رها می‌کند.
صهیونیست‌ها هم به شدت ترسیدند
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در‌باره حمله ترکیه به شمال سوریه نوشت: این تصمیم آمریکا، خنجر از پشت به اسرائیل و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه تلقی می‌شود. این تصمیم سبب شوکه شدن مقامات اسرائیلی شده است و آنها این حد بی‌توجهی ترامپ به هم‌پیمانانش را غافلگیرکننده خوانده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «الون بن داوید» تحلیلگر سیاسی در فلسطین‌اشغالی، به تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: در نهاد‌های امنیتی اسرائیل شاهد نوعی ترس و وحشت هستیم، زیرا این کار(رها کردن کردها)، برای تمامی هم پیمانان آمریکا در منطقه، پیامی به شدت نامناسب دارد. «باراک رافید» دیگر تحلیلگر صهیونیست، در این باره گفت: در بُعد سیاسی و همچنین در محافل نظامی اسرائیل، شاهد نوعی غافلگیری در برابر تصمیم ترامپ هستیم، اسرائیل هیچ اطلاعی از این کار نداشت. چنین اقدامی با توجه به تبعاتی که به دنبال دارد، موجب نگرانی قابل توجهی در تل‌آویو شده است.
هشدار سوریه
یک منبع در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: رفتار خصمانه رژیم اردوغان به روشنی، بیانگر طمع توسعه‌طلبانه ترکیه در اراضی سوریه است... نمی‌توان این رفتار را تحت هیچ بهانه‌ای توجیه کرد. این منبع گفت، ترکیه خود را در صف تروریست‌ها و گروهک‌های مسلح قرار داده و جایگاه خود به عنوان ضامن توافق روند (مذاکرات سیاسی) آستانه (برای حل بحران سوریه) را از دست داده است و این اقدام، ضربه‌ای کشنده به کل روند سیاسی (حل بحران سوریه) وارد کرده است.
مذاکرات حل بحران سوریه که در شهر آستانه (نور سلطان فعلی) برگزار شده، شامل توافق‌هایی درباره وضعیت استان ادلب است و ایران، روسیه و ترکیه ضامن اجرایی آن هستند.