kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا:

برخورد قضایی با مسئولان خصوصی‌سازی‌های غلط خواست مردم و نمایندگان است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید انتظار مردم و نمایندگان برخورد قضایی با مسئولان خصوصی‌سازی‌های غلط است.

محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با مشکلات و معایب خصوصی‌سازی در ایران اظهارداشت: زمانی که ما می‌خواهیم قانون تصویب کنیم، بالادستی‌ها یک چیزهایی درون ذهنشان است که وقتی آن قانون به مجلس می‌رسد یک اِن‌قُلت‌هایی پیش می‌آورند و آخر سر می‌بینیم که روح قانون کلاً عوض شد. وی افزود: ما چرا دنبال خصوصی‌سازی هستیم؟ می خواستیم دولت کوچک شود؛ شما پروسه واگذاری یک کارخانه را فرض کنید، گفتیم به دلیل اینکه دولت بنگاه‌دار خوبی نبود کارخانه را به دست کسی بدهیم تا آن را به خوبی اداره کند که درآمد، تولید ناخالص ملی و‌اشتغال روند صعودی طی کند اما با گذشت زمان به دنبال این بودیم که چه کسی گران‌تر می‌خرد.
نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما چیزی که مدنظر مقام معظم رهبری بود بحث اهلیت بود، به جای آنکه یک کارخانه را به کسی بدهیم که بهتر از دولت اداره کند، به کسی واگذار کردیم که بدتر از دولت اداره کرد، یعنی اگر دست دولت بود بهتر از این بود که به دست بخش خصوصی می‌افتاد. حسن‌نژاد با بیان اینکه بحث و هدف اصلی ما با خصوصی‌سازی افزایش تولید کارخانه بود که بعد از مدتی فراموش شد، کسانی وارد بازی شدند که به دنبال افزایش درآمد، تولید ناخالص ملی و ‌اشتغال نبودند، اضافه کرد: این آدم‌ها ضمن پیشنهاد قیمت بالاتر، از لابی و رانت هم استفاده کردند و کارخانه‌ها را خریدند که نه تنها تولید روند صعودی پیدا نکرد بلکه همان کارخانه نصفه و نیمه را به تعطیلی کشاندند و چوب حراج به زمین‌های آن زدند و فقط یک کارخانه بلااستفاده و کلی کارگر باقی گذاشتند و برایشان مهم نبود که کارگران به خیابان‌ها بریزند و می‌گفتند «به ما چه!»
وی افزود: حالا شما آن‌ اشخاص را دستگیر و اعدام کنید، با اعدام آنها آیا دوباره کارخانه راه‌اندازی می‌شود؟ آیا اعدام آنها هزینه‌ها و فرصت‌های از دست رفته را جبران می‌کند؟ این‌ها مواردی بود که متأسفانه درخصوصی‌سازی ما اتفاق افتاد و یک عده با سوء مدیریت و نیت خراب وارد خصوصی‌سازی شدند و حتی شاهد ورود این آدم‌ها در بحث ورزش بودیم.
نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بنده رئیس هیئت بازرسی کشت و صنعت مغان هستم، اگر این کارخانه صاحب درست و حسابی داشت امروز 20 هزار میلیارد تومان قیمت داشت اما این شرکت را تبدیل به چرنوبیل کرده و درب و پنجره کارخانه‌ را هم از جا کنده‌اند.