kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
مدیر اجرایی هنگ کنگ خبر داد

زمزمه ورود ارتش چین به هنگ کنگ برای جمع کردن بساط شورشیان

مدیر اجرایی هنگ‌کنگ گفته، اگر شورش‌ها در این منطقه ادامه پیدا کند، ارتش چین ممکن است مداخله کند.

آشوب‌های غربگرایان در هنگ کنگ همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها روز به روز نیز وضعیت بحرانی‌تر می‌شود. دولت چین هزاران نیرو در نزدیکی این منطقه مستقر کرده تا در صورت لزوم بحران را به شیوه نظامی حل و فصل کند. روزنامه «چاینا دیلی» چندی پیش در سرمقاله خود نوشته بود: «سربازان چین که در هنگ‌کنگ مستقر هستند، تنها حضور نمادین ندارند و اگر وضعیت در این شهر وخیم‌تر شود، دلیلی ندارد هیچ اقدامی صورت ندهند». دیروز نیز «کری لام» مدیر اجرایی هنگ کنگ هشدار داد که اگر اعتراضات ادامه یابد احتمال مداخله نظامی ارتش چین برای جمع کردن بساط آشوب‌ها وجود دارد. او با‌اشاره به چهار ماه اعتراضات خشن در این منطقه گفته این‌ها دیگر «یک جنبش مسالمت‌آمیز برای دموکراسی» نیست.
وی که بامداد سه‌شنبه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال درخواست وی از پکن برای مداخله مستقیم جهت پایان دادن به آشوب‌ها هم گفته: «در این برهه زمانی، من همچنان قویا احساس می‌کنم که ما باید خودمان راهکار پیدا کنیم. موضع دولت مرکزی هم همین است که هنگ‌کنگ خودش باید مشکلش را حل کند.اما اگر اوضاع آنقدر بد شود، در آن صورت هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان رد کرد».
هنگ‌کنگ هرچند بخشی از چین است، اما نظام سیاسی متفاوتی دارد و در اغلب مسائل داخلی مستقل از پکن تصمیم‌گیری می‌کند. در 4ماه گذشته، این منطقه صحنه ناآرامی‌های گسترده‌ای بوده که به بهانه مخالفت با طرح «استرداد مجرمین به سرزمین اصلی» آغاز شد اما رفته رفته تقاضاها به خروج از حاکمیت چین و تحت حاکمیت انگلیس رفتن تغییر کرد. چین می‌گوید این اعتراض‌ها با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد و بوی جدایی‌طلبی می‌دهد. چین چندی پیش تصاویر چند دیپلمات آمریکایی که بین لیدرهای معترضان هنگ کنگی بودند را منتشر کرد که باعث اعتراض آمریکایی‌ها شد!