kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
با محوریت رسوایی «اوکراین گیت»

بازار افشاگری در آمریکا داغ شد جمهوری خواه و دموکرات به شدت مشغولند

جمهوری خواهان و دموکرات‌ها همزمان با ادامه تحقیقات بر سر رسوایی ترامپ در پرونده «اوکراین گیت» به جان هم افتاده و بازار افشاگری‌ها در آمریکا حسابی داغ شده است.



سرویس خارجی-

کمیته‌های شش گانه مجلس نمایندگان آمریکا به سرپرستی «آدام شف» رئیس‌کمیته قضایی در حال تحقیق در مورد این سؤال هستند که «آیا ترامپ از اختیارات نهاد ریاست جمهوری برای منافع شخصی در تماس با رئیس‌جمهور اوکراین در سوم مرداد ماه گذشته استفاده کرده یا خیر؟» در صورتی که این مسئله اثبات شود استیضاح ترامپ در مجلس سنا قطعی خواهد بود.  اما همزمان جنگ لفظی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان و بازار افشاگری‌ها با هدف تاثیرگذاری بر روند تحقیقات مجلس نمایندگان نیز حسابی داغ شده است. دیروز هم شبکه آمریکایی «سی بی‌اس» جزئیات تازه‌ای را از روابط و تعاملات محرمانه و مخفی بین مقام‌های سابق دولت آمریکا با مشاوران تیم انتخاباتی رئیس‌جمهور اوکراین «فاش» کرد. این شبکه اعلام کرده مقام‌های سابق ترامپ و مشاوران تیم انتخاباتی ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ماه‌ها قبل از گفت وگوی تلفنی جنجالی 25 جولای(3 مرداد) بین رهبران دو کشور در هتل بین‌المللی ترامپ دیدار و گفت وگو کرده‌اند. این دیدار بین مقام‌های آمریکایی و اوکراینی تنها یک هفته قبل از پیروزی زلنسکی در انتخابات اوکراین برگزار شده است. وال‌استریت ژورنال و سایر رسانه‌های خبری آمریکا نیز گزارش داده‌اند که ترامپ بارها از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته تا درباره اتهاماتی که علیه بایدن و پسرش وجود دارد، تحقیق کند.
افشاگری جمهوری خواهان
جمهوری خواهان نیز در بحبوحه تلاش‌ها از سوی دموکرات‌های آمریکا برای استیضاح ترامپ سند فاش کردند. طبق این سند، بیل کلینتون هم در سال ۲۰۰۰ درخواستی مشابه درخواست ترامپ مطرح کرده است. تاکر‌کارلسن، گزارشگر شبکه فاکس نیوز در برنامه تلویزیونی روز دوشنبه‌ گفته: «در سال ۲۰۰۰ میلادی بیل کلینتون گفت‌وگویی تلفنی با تونی بلر داشت و از او خواست تا در مناقشه‌ای میان شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز و دو ناوگان هوایی دیگر میانجی‌گری کند. در مقایسه با ترامپ، کلینتون در آن زمان در جریان مکالمه‌اش با تونی بلر بسیار صریح‌تر و مستقیم‌تر درخواست خود را مطرح کرده بود. به گفته وی احتمالا موارد مشابه دیگری نیز وجود دارد و اگر آنها را پیدا کنیم به شما ارائه خواهیم کرد. حالا به نظرتان آیا این موضوع مهمی است؟ نه واقعا. آیا این موضوع تنها سیاسی است؟ آیا این یک تلاش برای استفاده از یک کشور خارجی به منظور تحت تاثیر قرار دادن نتیجه یک انتخابات ریاست جمهوری است؟ بله، مشخصا این طور است».
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز نوشته در پی رسوایی اخیر ترامپ در موضوع «اوکراین‌گیت» نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در صورت استیضاح ترامپ از او دفاع نخواهند کرد. به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت نمایندگان حزب جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به علت خودسر و خطاکار بودن ترامپ در دفاع از او اکراه دارند.