kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
مدیر سامانه هوشمند سوخت:

۹۵۰ هزار کارت سوخت در باجه‌های پستی معطل حضور مردم است

مدیر سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه «حدود سه میلیون و دویست هزار کارت جدید و حدود ۶۵۰ هزار کارت مربوط به سال‌های قبل در چرخه توزیع قرار گرفته است»، گفت: هم‌اکنون حدود ۹۵۰ هزار کارت سوخت از مجموع این تعداد در باجه‌های معطله پستی است.

مسعود رضایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به اینکه «چه تعداد از مردم هنوز کارت سوخت ندارند؟» اعلام کرد: پیش‌بینی دقیقی در دست نیست؛ از نظر وزارت نفت کلیه خودروها کارت سوخت دارند، ولی به دلایلی ممکن است مالکان خودرو کارت خود را در اختیار نداشته باشند که این دسته افراد بایستی برای درخواست المثنی به دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند.
وی افزود: از مجموع درخواست‌های هموطنان که تاکنون ثبت شده فقط 500 هزار کارت تولید نشده که آنها نیز تا پایان مهرماه تولید و در چرخه توزیع قرار خواهد گرفت.
مدیر سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه «حدود سه میلیون و دویست هزار کارت جدید و حدود 650 هزار کارت مربوط به سال‌های قبل در چرخه توزیع قرار گرفته»، عنوان کرد: هم‌اکنون حدود 950 هزار کارت سوخت از مجموع این تعداد در باجه‌های معطله پستی است.
رضایی همچنین در پاسخ به اینکه «برای مالکان موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده که تاکنون طبق قانون برای آنها کارت سوخت صادر نشده‌، چه تصمیمی اتخاذ می‌شود؟» اظهار داشت: به این دسته از خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده مطابق قانون کارت سوخت تعلق نمی‌گیرد، اما تعیین تکلیف این خودروها در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: برنامه برای محدود‌سازی سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران به منظور ترغیب هموطنان به استفاده از کارت شخصی صورت گرفته و اعمال محدودیت‌های بیشتر متصور خواهد بود.
گفتنی است طرح سهمیه بندی سوخت و سوختگیری با استفاده از کارت هوشمند، طرحی بود که در دولت گذشته با موفقیت انجام شد، ولی پس از روی کار آمدن دولت روحانی، با بهانه قرار‌دادن برخی نقاط ضعف جزئی، این طرح ملی کنار رفت. پس از آن بود که هر از گاهی رکورد جدیدی از میزان مصرف بنزین در کشور ثبت شد و ارقام متفاوتی درباره میزان قاچاق سوخت از مرزهای شرقی و غربی کشور از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس عنوان گردید.
بالاخره دولت ناچار شد از تصمیم غلط خود عقبنشینی کند و برای احیای کارت سوخت فراخوان داد. اما اوایل شهریور ماه، وزیر نفت با حضور در یک برنامه تلویزیونی در اظهاراتی عجیب اعلام کرد «تا زمانی که سهمیه بندی بنزین وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نخواهند گرفت».
بسیاری از مردم و کارشناسان اعتقاد دارند تیم وزارت نفت زنگنه در دولت روحانی کارت سوخت را ماحصل تلاش دولت دهم می‌دانست و با لجبازی آن را کنار گذاشت و علیرغم هزینه‌های زیادی که انجام شده بود، حاضر شد از مزایای آن چشم‌پوشی کند.
با این حال وزارت نفت دولت روحانی و شخص زنگنه هیچوقت به خاطر هزاران میلیارد تومان هزینه افزایش مصرف بنزین و قاچاقی که به کشور تحمیل شد و همچنین هدر رفتن میلیاردها تومان هزینه راه‌اندازی وتعطیلی این سامانه از مردم عذرخواهی نکردند. آنها سرانجام به دلیل افزایش شدید مصرف و نیز تشدید قاچاق ناچار شدند به بازگشت طرحی که خود آن را طرد کرده بودند تن بدهند، اما تا امروز هم در اجرای طرحی که قبلا یکبار انجام شده بود چندان موفق نبودهاند.