kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
عالم‌گیر شدن معرفت حسینی(ع) در اجتماع میلیونی زائران اربعین - بخش پایانی

انعکاس همدلی حسینی در رویارویی با موضع گیری‌های استکبار




هدیه آقاپور
یکی‌دار و ندارش را آورده بود وسط، یکی عبایش را انداخته بود، میان راه تا زوار از رویش رد شوند، یکی مشت و مال می‌داد، یکی دمپایی‌های پاره شده را می‌دوخت، یکی بر سر پسرش داد می‌زد که پشت به زائران نشسته ‌است...
یکی هم کمی‌آن طرف ‌تر، یکه و تنها، وسط بیابان، چفیه‌ای سبز رنگ به روی‌سر انداخته بود و سر به زیرافکنده و آرام آرام، قدم می‌زد. شانه‌هایش می‌لرزیدند. چند قدمی‌راه می‌رفت و چند لحظه‌ای می‌ایستاد. نگاهی به جلو می‌انداخت و صورتش را پاک    می‌کرد و دوباره راهی می‌شد. کسی چه می‌دانست؟ شاید به زیارت جدش می‌رفت.
این توصیف گوشه و قطره‌ای از آن‌چه در این راه اتفاق می‌افتد، بود. نمک همه جای دنیا شور است و حس و حال خوب میهمانی رفتن همیشه بستگی به کیفیت پذیرایی دارد، اما سؤال اینجاست نمک پذیرایی اباعبدالله(ع) در اربعین حسینی از چه جنسی است که حلاوه دارد؟ و کف خوابی‌های روی زمین و غنچه‌های تاول روی پا، و پذیرایی با کم و کیف مختلف چه جور حس و حالی است که هر کس در این بزم عاشقی شرکت هم نکرده باشد، دلش می‌لرزد چه رسد به آن‌که از نزدیک، این شور بندگی را لمس کند.
گفتمان اربعین، گفتمان جهانی
در فرهنگ اسلامی و شیعی همواره فرصت‌های بی‌نظیر و مقاطع ویژه‌ای وجود داشته و دارد که گفتمان و فرهنگ اسلامی و قرآنی بر گفتمان‌های رقیب غربی و آمریکایی پیروز می‌شود. یکی از بارزترین نمونه‌های چنین رویدادهایی که به‌ویژه در چند سال اخیر نمود و بروز ویژه‌ای پیدا کرده است، مراسم راهپیمایی اربعین است.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی‌نماینده مردم محلات عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «راهپیمایی اربعین حسینی یک حرکت عظیم است که ریشه در اعتقادات و عواطف مسلمین و جهانیان نسبت به خون خدا - اباعبدالله(ع)-  دارد.»
وی ادامه می‌دهد: «اربعین نشان داده که شگفتی آفرین است و دنیای آینده را می‌تواند رقم بزند و علاوه بر آن‌که می‌تواند اتحادی عجیب را بین مسلمانان ایجاد کند، می‌تواند ذهن تمام بشریت را نسبت به مسائل اساسی حق و باطل روشن کند.»
حجت‌الاسلام سلیمی‌می‌افزاید: «اتفاقاتی که در این راهپیمایی‌های معنوی و بی‌نظیر می‌افتد، چشم‌ها را مبهوت کرده و عقل‌ها را حیرت‌زده کرده است. پذیرایی از زائران با آن حجم عشق و احساس را نمی‌توان با هیچ قلمی‌به تصویر کشید.»
نماینده مردم محلات با‌ اشاره به این‌که اربعین یک حرکت خودجوش مردمی‌است، اظهار می‌دارد: «سیل خروشان اربعین هر سال خروش بیشتری می‌گیرد. ان‌شاءالله به سمت کاخ ظالمان حرکت خواهد کرد.»
وی تأکید می‌کند: «این حرکت کم نظیر در طول تاریخ را رسانه‌های جهانی آن‌طور که باید پوشش نمی‌دهند و این ماهیت رسانه‌های معاند را نشان می‌دهد که از معنویت و انسجام مسلمین هراس دارند و از اینکه افکار مردم جهان به سمت حقیقت جریان پیدا کند، ناراحت هستند.»
حجت‌الاسلام سلیمی‌تصریح می‌کند: «حسین(ع) خون خداست و این خون پیوسته در حال جوشیدن است که ما قطره‌ای از این اقیانوس را در اربعین مشاهده می‌کنیم. همچنین در اربعین فقط بدن‌ها در کنار هم قرار نمی‌گیرد، بلکه قلب‌هاست که در کنار هم گام برمی‌دارد و به سمت حرم ثارالله حرکت می‌کند.»
وی در پایان خاطرنشان می‌کند: «شاهد هستیم جوانان به‌خاطر پاکی دل‌هایشان هر ساله با حضوری افزون‌تر و چشمگیرتر در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و امام حسین(ع) چون چراغ فروزان پیش روی بشریت تا ابد بوده، راهگشای دل‌های عاشق خواهد بود.»
اربعین در رویارویی بایکوت رسانه‌ای غرب
ظلم ناپذیری، استکبار ستیزی، عدالت خواهی، آزادی طلبی و پیام این حرکت عظیم  الهی است. رسانه‌های تبلیغی جهان هرچند برایشان سخت است که بخواهند این سیل جمعیت مشتاق و دل باخته را در رسانه‌های جمعی برای مردم خود نشان بدهند، ولی مطمئن هستیم آن‌هایی که باید بفهمند، درک خواهند کرد - حتی سرویس‌های امنیتی و جاسوسی جهان غرب به‌ویژه آمریکا-  که جهان تشیع از چه پشتوانه عظیمی بر خوردار است و می‌تواند مرزهای جغرافیایی را قیچی کند و از مردم عراق و ایران امت واحده بسازد.
امروز مردم ایران و عراق با فرماندهی مشترک کنارهم قرار گرفته‌اند و یک روز اقدام به پیاده‌روی این چنینی می‌کنند و روزی دیگر سلاح به دست به قلع و قمع داعش دولت خود خوانده آمریکا و آل‌سعود پرداخته و خواهند پرداخت.
مقام معظم رهبری نیز در مراسم تکریم و تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین به این نکته‌ اشاره کرده و فرمودند: «در شرایطی که دشمنان اسلام ازهمه ابزارها و وسایل و از تمام امکانات مالی و مادی خود برای مقابله با امت اسلامی استفاده می‌کنند، خداوند متعال راهپیمایی اربعین را ناگهان این‌گونه عظمت و جلوه می‌دهد و در واقع آن را به‌عنوان یک آیت عظما و نشانه‌ای بزرگ از پیروزی نهایی جبهه حرکت حسینی بر جبهه کفر و استکبار به نمایش می‌گذارد.»
امام حسین(ع) به حق نقطه‌اشتراك اهل سنت و شیعه مسیحی و هر آزاده در جهان است و یك حسن و امتیاز بزرگ راهپیمایی اربعین این است كه به راهپیمایی اعتراض جهانی علیه استكبار تبدیل شده و به همین دلیل است که غربی‌ها اخبار این راهپیمایی را سانسور می‌كنند.
دکتر امین اسدی فعال رسانه‌ای در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) به‌عنوان نخستین رسانه و مبلغ حماسه عظیم واقعه کربلا در عاشورا سال 61 هجری قمری بودند، اکنون نیز رسانه‌های دینی و اسلامی جهان اسلام باید با تقویت کارکرد حرفه‌ای و ارتقا منش ارزشی خود بتواند نقش‌آفرینی اثرگذاری در تبیین و معرفی این حماسه عظیم و اجتماع پرشور پیاده‌روی اربعین حسینی در بین کشورهای اسلامی جهان داشته باشند.»
وی ادامه می‌دهد: «در حماسه باشکوه اربعین فعالان رسانه‌ای و فعالین شبکه‌های اجتماعی حضوری پررنگ دارند و همچنین رسانه‌ها نیز دست به روایتگری پیاده‌روی اربعین می‌زنند. سال‌های گذشته فعالین شبکه اجتماعی با واژه‌هایی چون «حب الحسین یجمعنا» و «روایت اربعین»، تصاویر، فیلم و دلنوشته‌های خود را در توییتر و اینستاگرام و... منتشر کردند و این انتشار اثرات مطلوبی در جامعه داشت.»
اسدی می‌افزاید: «عاشورا، اربعین و کربلا خود به تنهایی رسانه اصلی و اثرگذار جهان اسلام هستند. نقش‌آفرینی رسانه انقلابی در تبیین و تشریح ابعاد وجودی حماسه بی‌بدیل اربعین حسینی و پیاده‌روی عاشقان آل‌الله باید از طریق ابزار رسانه، هنر و قلم بیان شود تا جامعه با کم و کیف این حماسه آشنا شوند.»
این فعال رسانه اضافه می‌کند: «حماسه اربعین را باید ثبت کنیم، باید از رسانه‌ها استفاده بشود و مردم نسبت به اربعین آگاه شوند، فعالین رسانه‌ای نقش و رسالت مهمی در پیاده‌روی اربعین دارند. دشمنان سعی دارند یا مراسم اربعین برگزار نشود و یا اگر برگزار  می‌شود کمرنگ برگزار شود. این حرکت بزرگ سیدالشهدا(ع) ادامه دارد و این اهالی رسانه هستند که این حرکت را ادامه می‌دهند و به جهانیان نشان می‌دهند که مکتب حسین(ع) چیست و اصحاب الحسین(ع) چه کسانی اند؟»
وی در ادامه با‌ اشاره به‌خاطره‌ای از پیاده‌روی اربعین اظهار می‌دارد: «چهارسال قبل تبلیغات رسانه‌ای موجب شد که بنده به همراه دوستانم در این حماسه باشکوه و این اجتماع عظیم شرکت کنیم و بنده از آن روز تا به امروز در پیاده‌روی اربعین هرساله حضور داشته ام. از نزدیک دیدم که مردم عراق در هر سنی از کودک و مسن به زوار الحسین خدمت می‌کنند و به خدمت کردن، افتخار می‌کنند.»
اسدی تصریح می‌کند: «مردم عراق هرکاری می‌کنند که زائرین اباعبدالله الحسین(ع) در هیچ جایی از مسیر پیاده‌روی احساس رنج نکنند و در بهترین شرایط در این اجتماع عظیم حضور داشته باشند.»
وی اضافه می‌کند: «خاطرم هست در یکی از این سفر‌ها نوجوانی عراقی در نزدیکی نجف دستان من را گرفت و ازمن خواست با او به خانه شان بروم. با یکی از دوستانم همراه این برادر عراقی رفتیم. وقتی رسیدیم به خانه همه امکاناتی برای زائرین امام حسین(ع) فراهم کرده بودند. دیدیم که چقدر از حضور ما به‌عنوان زائرین امام حسین(ع) در خانه خود ذوق زده شدند که ان شا الله خداوند به این ملت شیعه و این عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) سلامتی بدهد و همیشه در سلامتی باشند.»
این فعال رسانه‌ای تأکید می‌کند: «ما به‌عنوان فعالین رسانه موظفیم در این ایام حضور داشته باشیم تا از روزمرگی و وقایع مهم اربعین گزارش تهیه کرده و آن را به گوش آن‌هایی که به هر دلیلی نتوانستند بیایند، برسانیم.»
اربعین جلوه کوچکی از جامعه مهدوی
بنابرآن‌چه در کتاب ‌های تاریخی آمده است، زیارت امام حسین(ع) و یارانش در سال ‌های اولیه پس از شهادت ایشان، چنان شورانگیز و انقلاب‌آفرین بود و اثری آشکار در معرفی ظالمان و اعمال کفرآمیز امویان داشت، که دستگاه حاکم چاره‌ای جز این ندید که از هجوم زائران حسینی جلوگیری کند.
 اما عشق امام حسین(ع) که در دل مؤمنان نهفته بود و تشویق امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به زیارت آن حضرت چنان بود که شیعیان در پوشش تاریکی شب به زیارت  می‌ رفتند و گاه بعضی هم گرفتار دستگاه حکومت می‌شدند و به شدیدترین شکلی مجازات می‌ شدند.
 در دوران عباسیان، آن ستمگران حیله ‌گر پس از تحکیم پایه ‌های حکومت خویش دستور تخریب و محو آثار مرقد مطهر حسینی را صادر کردند. با همه این ستم ‌ها، بازداشت‌ها و خشونت ‌ها که تا پایان حکومت صدام، دیکتاتور عراق نیز ادامه داشت، انبوه زائران مشتاق سیدالشهدا(ع) روانه زیارت حرم مطهر آن بزرگوار می‌‌شدند، به‌ طوری که زیارت، این رشته معنوی، هیچ‌ گاه گسسته نشد و پیام‌آور شور‌ها و شوق ‌ها، حق‌ جویی‌‌ها و کفرستیزی ‌ها بود.
اکنون نیز‌ترکیب شوق زائرین و ایثار و گذشت مردم عراق در کنار هم بسیار دیدنی بوده و گویی جلوه‌ای است از جامعه مهدویت در زمان ظهور ان شاءالله.
جایگاه این فضیلت مردم عراق زمانی روشن می‌شود که جمعیت ۲۵ میلیون نفری در این پیاده‌روی را در کنار دوملییون و پانصد هزار نفره حج گزاران درحج تمتع ببینیم. دولت سعودی پس از گرفتن هزینه سنگین از دولت‌های اسلامی و با سال‌ها تجربه مدیریتی از اداره همین جمعیت، هر چند گاه فاجعه‌ای چون منا رخ می‌دهد، ولی در اربعین حسینی بیست و پنج تا سی میلیون جمعیت زائر در اوج ناامنی و در بدترین وضعیت اقتصادی عراق با ایثار و گذشت غیرقابل توصیف مردم عراق و نیز در بهترین وضعیت امنیتی زائرین را استقبال و پذیرایی می‌کنند تا بتوانند مناسک حسینی را انجام بدهند، به‌گونه‌ای که جهان را به تحیر وشگفتی وا می‌دارند.
از سوی دیگر قرار گرفتن کنار هم‌ترکیب جمعیت از نژاد‌های و ملیت‌ها و زبان‌های مختلف از سراسر جهان و همچنین اُلفت و مهربانی زائرین نسبت به یکدیگر به نمایش گذاشتن نمونه‌ای از جامعه صلح‌طلب است که پس از ظهور حضرت بقیه‌الله در جهان حاکم می‌شود. از همین رو مردم سراسر جهان، امروز اسلام را که شعارش همزیستی مسالمت‌آمیز است در چهره زائران اربعین حسینی می‌شناسند و اگر کسی بخواهد مسلمان شود به تشیع رو می‌آورد.
 و در پایان می‌توان گفت اگر جمعیتی 20 الی 30 میلیونی، 40 روز پس از ظهور در روز عاشورا در اربعین حسینی یکدل و متحد گرد هم می‌آیند، کیست که نداند وارث خون حسین(ع) هدایت این لشگر حسینی را به دست خواهد گرفت و برای ریشه‌کن کردن بنای کفر قیام خواهد کرد؛
«نصر من الله و فتح قریب».