kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
رئیس‌فدراسیون وزنه برداری اعلام کرد

انتخاب نمایندگان ایران بر اساس رنکینگ جهانی /علی حسینی دیر آمد و المپیک را از دست داد

رئیس‌فدراسیون وزنه برداری می‌گوید تصمیم‌گیری برای انتخاب وزنه برداران المپیکی با فدراسیون نیست در تمام دنیا فدراسیون جهانی بر اساس رنکینگ وزنه برداران المپیکی را اعلام می‌کند.



سرویس ورزشی-

تیم ملی وزنه برداری که با ترکیب 10 نفره کامل و در غیاب چند تن از ستاره‌های سال‌های اخیر خود مثل سهراب مرادی و سعید علی حسینی راهی مسابقات جهانی شده بود، در نهایت با کسب عنوان چهارمی به کار خود پایان داد. شاید مثل چند سال اخیر بازهم سوژه اصلی بعد از پایان رقابت‌های جهانی کیانوش رستمی بوده که با اوت کردن در تایلند کارش برای حضور در المپیک بسیار دشوار شده است.
در شرایطی که انتقادات از فدراسیون وزنه برداری بابت نتایج ضعیف در رقابت‌های جهانی شدت گرفته بود، این بار خبر آمد که سعید علی حسینی با توجه به عدم شرکت در مسابقات جهانی و رقابت‌های گزینشی در 6 ماهه دوم سال 2019 میلادی نمی‌تواند مجوز حضور در المپیک 2020 را کسب کند.
علی حسینی: نگفتم انصراف دادم
این اتفاق تلخ اعتراض سعید علی حسینی را به دنبال داشت تا جایی که وی دیروز در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: من از اینکه کدام مسابقه می‌توانم بروم و فدراسیون چه برنامه‌ای دارد اطلاعی نداشتم. نزدیک مسابقات سوئیس به من گفتند این مسابقات آخرین مهلت است. من هم زمانی که درخواست دادم گفتند دیرشده و نمی‌توانند کاری انجام دهند در حالی که فدراسیون باید برنامه‌ریزی انجام می‌داد.
 وزنه بردار فوق سنگین ایران با‌اشاره به اینکه سرمربی اعلام کرده او از مسابقات جهانی انصراف داده است، تاکید کرد: من کجا اعلام کرده‌ام انصراف داده‌ام. من در رکوردگیری نتوانستم شرکت کنم و سرمربی من را خط زد. اگر او دلسوز بود و برنامه‌ای برای من داشت به من می‌گفت برای فلان مسابقه آماده‌باشم نه اینکه من را به امان خدا رها کند.
او ادامه داد: من یک سؤال دارم. کار ورزشکار ورزش کردن است یا انجام کارهای اجرایی فدراسیون؟ سرمربی و مدیریت فدراسیون باید برنامه‌ریزی کنند و پیگیر کارها باشند. در این مدت هم اگر حرفی نزدم به این دلیل بوده که متهم به حاشیه سازی نشوم.
علی حسینی در مورد اینکه این طور به نظر می‌رسید قید المپیک را زده است، تصریح کرد: من یعنی خودم نمی‌دانم در المپیک وزنه‌برداران ارمنستان و استونی نیستند و یا اطلاع ندارم با چه رکورد‌هایی می‌توانم مدال نقره را بگیرم؟ من هشت سال سختی کشیدم الان به چه دلیلی باید از المپیک انصراف بدهم؟ من اگر نمی‌خواستم در وزنه‌برداری باشم همان ۹ سال پیش زندگی ام را تغییر می‌دادم نه اینکه ۱۱ ماه مانده به المپیک بگویم دیگر نمی‌آیم. من حرف می‌زنم می‌گویند حاشیه سازی می‌کنی حرف نزنم همه چیز را گردن خودم می‌اندارند و نمی‌دانم گناه من چیست.
مرادی: علی حسینی خودش پیگیر نشد
بهترین وزنه بردار فوق سنگین ایران معتقد است کم کاری فدراسیون موجب شده که او شانس شرکت در المپیک را از دست دهد اما دیروز علی مرادی نظر دیگری داشت. رئیس‌فدراسیون وزنه برداری در این باره گفت: سعید علی حسینی هم در مسابقات آسیایی چین حضور داشته و در جهانی غایب بوده است. او باید برای اینکه یک مسابقه گزینشی دیگر در 6 ماه دوم سال شرکت می‌کرد، به یکی از این تورنمنت‌ها می‌رفت، اما تازه 2 روز قبل به فدراسیون آمده است. الان زمان پذیرش این تورنمنت‌ها تمام شده و بدین ترتیب علی حسینی شانس حضور در المپیک را از دست داده است. من از مدت‌ها قبل به او گفته بودم که به فدراسیون بیاید، اما نیامد. پدرش هم در جریان است. حالا که دیر آمدند، خودشان هم باید مسئولیت این اتفاقات را بپذیرند.
وی افزود: درباره کیانوش رستمی باید بگویم او در چند مسابقه در یک سال اخیر شرکت کرده و آزمایش دوپینگ هم داده، اما نتوانسته امتیازات خوبی را کسب کند. به هر حال او در همین مسابقات جهانی اوت کرد و هیچ امتیازی نگرفت. سوءتفاهم‌هایی مطرح شده که کیانوش نمی‌تواند به المپیک برود، اما اینطور نیست. ما تلاش کردیم این وزنه بردار را به مسابقات ایتالیا یا سوییس بفرستیم که حتی فدراسیون جهانی هم این موضوع را پذیرفت، اما میزبان قبول نکرد چون زمان ثبت‌نام به پایان رسیده بود. ما اسم سهراب را از قبل رد کرده بودیم چون می‌دانستیم در مسابقات جهانی نیست، اما وقتی اسم کیانوش را رد کردیم، جواب منفی گرفتیم.
مرادی در پایان خاطرنشان کرد: برای حضور قدرتمند در المپیک در حال برنامه‌ریزی هستیم. در دوره‌های قبلی 5، 6 سهمیه داشتیم، اما این بار به خاطر قوانین فدراسیون جهانی فقط 2 سهمیه به ایران تعلق گرفته که کار را سخت و دشوار کرده است. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تیم ملی در بهترین شرایط قرار بگیرد و بتوانیم در المپیک هم به مدال برسیم. ما وظیفه خود می‌دانیم وزنه بردارانی که توانمندی کسب سهمیه المپیک دارند را به مسابقات گزینشی اعزام کنیم و بهترین شرایط برایشان فراهم شود. به هر حال آنها باید در این مسیر امتیازات لازم را برای خود جمع‌آوری کنند. در نهایت هم چند ماه قبل از المپیک 2 وزنه برداری که امتیاز بیشتری در رنکینگ داشته باشند، به المپیک اعزام می‌شوند. اصلا تصمیم گیری در دست ما نیست و در تمام دنیا فدراسیون جهانی بر اساس رنکینگ وزنه‌برداران المپیکی را اعلام می‌کند.
شانسی که از ورزش گرفته شد
در این ماجرا فدراسیون علی حسینی را مقصر می‌داند و علی حسینی هم فدراسیون را؛ اما فارغ از اینکه چه کسی مقصر است، باید گفت چوب این ندانم کاری به چشم ورزش ایران رفته و این ورزش است که شانس کسب سهمیه المپیک توسط علی حسینی و شاید رسیدن به مدال در دسته فوق سنگین را از دست داد.
با وجود تالاخادزه گرجستانی تصور کسب مدال طلای المپیک در سنگین وزن دشوار است ولی اگر علی حسینی بود شاید می‌شد به کسب مدال نقره یا برنز امیدوار شد که با اتفاقات رخ داده عملا امکان حضور علی حسینی در المپیک 2020 توکیو از بین رفت.