kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۴۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
راغفر:

20بنگاه خصولتی با 76هزار میلیارد تومان سود خالص مالیات نمی‌دهند!

دبیر علمی همایش اقتصاد جهانی و تحریم‌ها گفت:مالیات 20بنگاه خصولتی با 76هزار میلیارد تومان سود خالص نزدیک به صفر است!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین راغفر با انتقاد جدی از سیاست آزاد‌سازی یارانه‌ها به‌عنوان سیاست جدید دولت برای کاهش درآمدهای نفتی در دوران تحریم‌ها تصریح کرد: آزاد‌سازی یارانه‌ها و پرداخت هزینه از سوی مردم اقدامی در راستای تشدید تحریم‌ها ارزیابی می‌شود.
به‌گفته این کارشناس اقتصادی، نتایج این سیاست در سه دهه گذشته مشخص بوده و هیچ دستاوردی جز افزایش فقر و نابرابری به اقتصاد کشور در نتیجه این سیاست‌ها تحمیل نشده است.
راغفر افزود: 20 بنگاه خصولتی نزدیک به 76 هزار میلیارد تومان سود خالص در سال 97 داشته‌اند اما مالیات پرداختی آنها نزدیک به صفر بوده است.
وی ادامه داد: به‌جای سیاست آزاد‌سازی، مالیات‌ستانی از بنگاه‌هایی که فرار مالیاتی دارند یک راهکار مشخص برای عبور از خسارت‌های تحریم پیشِ‌روی دولتمردان ایران است.
دبیر علمی همایش اقتصادی جهانی و تحریم‌ها گفت: اگر منافع مردم در هر سیاست اقتصادی دولت دیده شود مشخصاً می‌توان ادعا کرد که سیاست‌های ضدتحریم در کشور ایجاد شده است در غیر این صورت سیاست‌ها منجر به تشدید تحریم‌ها خواهد شد.
راغفر با انتقاد از عدم تمرکز دستگاه‌های متولی در برابر تحریم‌های آمریکا توضیح داد: دستگاه‌های مختلفی در کشور در امر سیاستگذاری مبارزه با تحریم‌های اقتصادی فعال هستند اما وحدت نظری در این حوزه وجود ندارد.
وی تأکید کرد: این در حالی است که در آمریکا نهادهای پرقدرتی به‌صورت مشخص به‌روی مسئله تحریم ایران متمرکز هستند و بر همین اساس یکی از کاستی‌های ما در برابر موضوع مقابله با تحریم همین عدم تمرکز و یکپارچگی نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست‌ساز است.
راغفر در ادامه گفت: ایران یکی از قدیمی‌ترین نظام‌های مالیاتی دنیا را دارد چرا که دولت‌ها سر چاه نفت بوده‌اند و نظام مالیاتی کارآ در کشورمان شکل نگرفته و به همین دلیل با فرارهای مالیاتی گسترده مواجه بوده‌ایم.
وی یادآور شد: در 40 سال اخیر یکی از طولانی‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ما اعمال شده و البته در سال‌های اخیر شدت این تحریم‌ها گسترده‌تر شده است.
استاد دانشگاه الزهرا(س) افزود: ریچارد نفیو در کتاب هنر تحریم هدف تحریم‌های اقتصادی را حداکثر کردن رنج مردم با تأکید بر ایجاد شورش علیه حکومت‌ها عنوان کرده است بر این ‌اساس در دنیای امروز تحریم‌های اقتصادی به ابزار جایگزین جنگ نظامی تمام‌عیار تبدیل شده‌اند.
وی گفت: افراد و اساتید دعوت‌شده به همایش با تهدید جدی دولت آمریکا روبه‌رو شده‌اند چرا که حضور در کنفرانس‌های ضدتحریم نوعی خیانت به آمریکا محسوب شده و سابقه تنبیه محققین ضدتحریم نیز به‌خوبی مؤید این موضوع است.